M. de la Péjaudie

Het is zover: ik heb mijn dwarsfluit te koop aangeboden. Jarenlang kon ik dat niet: het ding lag als een aanklacht in de kast: waarom maak je geen muziek? Maar nu ik goede vorderingen maak met zingen was het pijnlijke ervan af en kon ik haar wegdoen en in commissie geven bij een fluitenhandel ergens bij Keulen. Omdat ik die avond en de dag daarop in die stad nog iets te doen had dat al mijn aandacht opeiste, had ik geen gelegenheid om er chagrijnig van te worden.

Een volgende stap was om ook mijn stapel bladmuziek weg te doen. Het zou zonde zijn om die bij het oud papier te gooien, dus ik heb in het Musizierhaus van de universiteit een annonce opgehangen: gratis af te halen voor iemand die er wat mee kan beginnen. Daartoe heb ik de stapel op volgorde gelegd en verdwaalde fluitpartijen weer bij de pianopartijen gevoegd. Vroeger in Nederland had ik namelijk een vaste professionele pianist met wie het een genoegen was te werken. Natuurlijk bracht deze bezigheid allerlei herinneringen boven en ik heb dierbare stukken teruggezien en in gedachte weer gehoord. Nu ik erover nadenk heb geloof ik Albert Roussel, Joueurs de flûte het liefst gespeeld. En van die vier stukken van Roussel was mij M. de la Péjaudie het liefst. Een vrolijke mijnheer die fluitend door het leven wandelt, nu eens de natuur bezingend, dan weer een aubade brengend aan een aardige dame. Een luchtig Frans stuk, waar de fluitist best zwaar aan moet tillen, want makkelijk is het niet. Maar dat mag de luisteraar natuurlijk niet horen, want die moet er op zijn gemakje van kunnen genieten. Hier kunt U het horen; als u geen geduld hebt voor de hele cyclus kunt U beginnen bij 6:50.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Muziek, Persoonlijk

Reageer

