Notburga

Saint_NotburgaKent U reeds de heilige Notburga von Rattenberg? Zij stamt uit Tirol, maar vorige week leerde ik haar in een kerk te Neurenberg kennen door middel van een levensgroot beeld. Het is echt niet alléén maar Hitler daar. Van dat beeld heb ik geen foto, wel van een gelijkend exemplaar.

Als zij al bestaan heeft was dat omstreeks 1300 of nog veel vroeger. Eerst had zij een dienstje bij de kasteelheer van Rottenburg. Zij placht de armen te bedélen met wat overbleef van de spijzen. Maar toen de heer werd opgevolgd door zijn zoon werd dat haar verboden door diens vrouw. Ze werd eruit gewerkt en moest zich als dienstmaagd verhuren op een boerderij bij Eben am Achensee. Daar placht zij ’s avonds bij het klokgelui het werk te onderbreken om te bidden. Op een keer had de boer grote haast met oogsten omdat er slecht weer op komst was en stond hij haar niet toe te gaan bidden. En ziedaar: Notburga zwaaide haar sikkel omhoog, die in de lucht bleef hangen, gevangen door een zonnenstraal. Hoe het toen met de oogst is afgelopen weet ik niet. Ik neem maar aan, dat de hemel het onweer deed overdrijven.

Kort voor haar dood uitte Notburga de wens dat haar dode lichaam op een ossenkar gelegd zou worden en dat zij begraven zou worden waar de ossen halt zouden houden. Het is wonderbaarlijk, maar niet echt verwonderlijk: de ossen hielden halt bij de kerk van Eben am Achensee, waar zij inderdaad begraven ligt.

Een dekselse meid, die Notburga, en harstikke vroom. Ik zou me een katholieke vakbond kunnen voorstellen die haar als schutspatroon heeft.

2 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Godsdienst

2 Reacties op “Notburga

  1. Leuke link. Ik lees daar dat door die fusies in 1968 heel wat heiligen op straat kwamen te staan of in deeltijd moesten gaan werken.

Reageer

