Fietsstrook

Waaraan herkent men een fietsstrook, hier in Duitsland? Aan de onderbroken witte lijn, aan de erop aangebrachte afbeelding van een fiets en dikwijls ook aan de erop stilstaande of parkerende auto’s. Of dat laatste is toegestaan weet ik eigenlijk niet; het komt zo vaak voor, dat het kennelijk niet bestraft wordt.
Hoe dan ook, ik reed door een straat waar een auto stopte die het eens anders wilde doen. Hij liet de fietsstrook vrij en stopte op de rijbaan. Dat had tot gevolg dat achter hem zich een rij wachtende auto’s vormde. Dat vond ik, als fietser, onprettig. Om eraan voorbij te komen moest ik zowat op de linker rijbaan. De vrijgelaten fietsstrook kon ik toch niet gebruiken: de eerste auto zwaaide de portieren open en twee mensen begonnen tassen en zakken uit te laden en naar een huis te dragen. Was het niet in ieders belang geweest als de auto toch op de fietsstrook had gestopt? De andere auto’s hadden er dan makkelijker voorbij gekund, en ik ook.

5 reacties

Opgeslagen onder Fietsen

5 Reacties op “Fietsstrook

  1. Dat parkeren op fietsstroken komt hier in Nederland ook vaak voor.

  2. In Duitsland weet ik niet precies hoe het zit, maar je zou hopen dat er op dat gebied geen verschil in regels is. In Nederland geeft het fietssymbool op de fietsstrook aan dat het een echte fietsstrook is. Daarop mag niet gestopt of geparkeerd worden. Die fietssymbolen moeten regelmatig herhaald worden, denk aan 1 per 100 meter. Auto’s mogen wel uitwijken over zo’n fietsstrook als de lijn onderbroken is. Vaak moet dat omdat de rijbaan te smal is voor auto’s om elkaar te passeren. Ze zijn dan wel even te gast bij de fietsers en moeten die voorrang geven. Bij een bredere weg met 2 autorijstroken vind je eerder de doorgetrokken streep langs een fietsstrook en dat houdt in dat de auto daar nooit mag komen. Als het goed is heeft de fietsstrook een rode kleur, maar dat is voor de verkeersregels niet bepalend.

    Er zijn in NL echter 2 andere vormen. De strook zonder fietssymbool, niet rood en doorgaans smaller. Dat zijn suggestiestroken om de weg te versmallen en de auto’s aan te zetten tot een lagere snelheid. Sommige fietsers fietsen op zo’n strook, maar dan werkt dat versmallen van de weg natuurlijk niet.
    De andere is een ‘fietssuggestiestrook’, die wel rood is, maar waar geen fietssymbolen op staan. Voor de wet bestaat die niet, en wat mij betreft is het een suggestiestrook die je als fietsers beter rechts kan laten liggen. Temeer omdat daar op geparkeerd mag worden en juist dat gevaarlijke situaties oplevert voor de fietser. Vooral landelijke gemeentes hebben deze ondingen aangelegd.

    Dus als er fietssymbolen op staan, dan zette de automobilist correct zijn auto stil op de rijbaan, maar dat levert natuurlijk ook ellende op. Beter is het om iets verder een parkeerplek te zoeken.

  3. Alles duidelijk, dank je. Dat ‘iets verder een parkeerplek zoeken’ is niet alleen in deze, maar ook in vele andere situaties een moeite die automobilisten maar zelden nemen, ook als er vier, vijf parkeerplaatsen vrij zijn. Grote auto’s (SUVs) staan ook graag op de stoep.

  4. buurtaal

    “Waaraan herkent men een fietsstrook, hier in Duitsland? Aan de onderbroken witte lijn, aan de erop aangebrachte afbeelding van een fiets …”

    Als je geluk hebt, ja. In veel gevallen zijn Duitse fietspaden niet van voetgangerswegen te onderscheiden. Met alle gevolgen van dien.

  5. Bob

    Parkeren op de stoep is, i.t.t. Nederland, in vele gevallen toegestaan, het moet dan nadrukkelijk aangegeven zijn. Ik denk dat de mensen er daardoor aan gewend raken. In elk geval is het parkeren op de stoep ook daar waar het niet is toegestaan een zeer wijd verbreide irritante gewoonte.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.