Naar boven

Een tweedaags fietstochtje naar het Sauerland, waarbij ik voor het begintraject de nieuwe treinverbinding naar het Noorden heb gebruikt. Het lijkt al zo vanzelfsprekend: Marburg heeft nu directe treinen naar Korbach – Willingen – Brilon – Bestwig. Dat is al bijna Nederland! Voeger gingen er vanuit Amsterdam directe treinwagons naar Brilon en Bad Wildungen.
Maar zover ben ik niet gegaan. Ik heb de trein genomen tot Herzhausen en ben daar begonnen te fietsen. Het dorp is troosteloos. Ik dacht nog een stuk Edersee mee te pikken en dan af te slaan naar Vöhl. Dat was meteen het zwaarste en meest teleurstellende traject. Het pad langs de Edersee maakt deel uit van de interregionale Hessische fietsroute R5, maar ik heb zelden zo’n smal, beroerd, stenig pad gezien. En bij tijden gevaarlijk zelfs, want aan de rechterkant gaapte een ijselijke afgrond. De Edersee zelf was ook teleurstellend, want er zat geen water in. Wat heb je nou aan een stuwmeer zonder water? In de toekomst zullen we champagne moeten drinken. Alleen op de bodem, heel in de diepte, waren nog wat waterlopen en verder allerlei wuivende grassen. Ik heb teruggezwaaid, maar niet van harte. Bevrijdend leek de wegwijzer naar Vöhl, maar bij het volgende kruispunt stond geen wegwijzer zodat ik een paar km. verkeerd gereden ben. En weer terug, inderdaad. Dat was niet zo erg geweest als het niet ook zo’n slecht pad was geweest. Over de theoretisch zes km. naar Vöhl heb ik wel een uur gedaan. Het dorpje stelde niets voor, maar daarna kwam de bevrijding, waren de wegen en paden goed, de landschappen prachtig, was de bewegwijzering soms goed, soms knudde, zoals hier gangbaar is. Dat schijnt per gemeente anders te zijn. Het weer was zowel donderdag als vrijdag stralend zonnig.
Korbach is een mooi oud stadje, maar dat heb ik nu niet bekeken, omdat ik dat bij andere gelegenheden al uitvoerig had gedaan, inclusief Spalte. Willingen is een groot dorp; ik had het uitgezocht omdat ik daar wel een goede herberg vermoedde. Welnu, daarvan wemelde het; een echte toeristenplaats. Ik ben aan de rand van het plaatsje goed geslaagd, maar het centrum was niet prettig: Jubel, Trubel, Heiterkeit.
Deze streek moet het vooral van zijn prachtige, soms ontroerend mooie landschappen hebben. De bergen zijn wat hoger dan in het welige heuvelland bij Marburg.
Medebach is een oude Hansestad, maar daar merk je niets meer van. De stad is in de Dertigjarige Oorlog totaal vernietigd: iets met Soennieten tegen Sjiïeten of zo. Er staan nog wat vakwerkboerderijen; verder is het een beetje sjofel en arm.
Hallenberg is een mooi historisch stadje met veel oude huizen, met nog een twaalfde-eeuwse kapel. Omdat het inwoneraantal dalende is, zoals vaak in deze streek, blijft men gespaard voor de aanblik van nieuwbouwwijken.
Er waren momenten van lichamelijke en geestelijke zwakte, waarop ik ernaar verlangde de fiets maar weer op de trein te zetten. Maar dat ging niet; ik moest verder en later op de dag was ik door de vermoeidheid heen. Blijkbaar heb ik nog reserves op dit gebied. Maar dat ik verdwaald ben bij Niederasphe moet toch aan vermoeidheid hebben gelegen, want eigenlijk ken ik die streek. Eenmaal thuis was ik  niet uitzonderlijk moe. Morgen zou ik zo weer verder kunnen, maar de plichten van samenzijn en zitten roepen weer.
Zo’n bergachtig land vreet de accu leeg, vooral als je soms de verkeerde berg oprijdt. Gisteren morgen ging het bijzonder snel; dat kan ook aan de nachtvorst gelegen hebben. Toen ik om half tien wegreed lag de rijp nog op de daken. Ik zag het al somber in, maar bij een vriendelijk stopcontact onderweg kon ik even wat bijladen. Later op de dag, in de vlakte, was het weer gewoon 20 graden.
Vlak voor thuiskomst nog even de supermarkt in. Dat moest wel, want vandaag is het Wereldduitsersdag; dan is alles dicht.
Neveneffect van het tochtje: mijn broek zakt af. Gewicht verliezen gaat snel als je wat doet.

For the record: Herzhausen slecht pad naar Vöhl – Marienhagen – Korbach – Rhrena – Welleringhausen – Usseln – Willingen – Usseln – Oberschledorn – Medebach – Medelon – Dreislar – Braunshausen – Hallenberg – Allendorf/Eder – Battenberg – Laisa – mooi! naar Overasphe – Niederasphe – verdwaald, terecht gekomen in Münchhausen – Simtshausen – Wetter – Sarnau – Cölbe – supermarkt – thuis

3 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen

3 Reacties op “Naar boven

  1. Begrijp ik dat de trein tussen Frankenberg en Korbach het weer doet? Een jaar of 8 terug was dat alleen een busverbinding en lag het spoor er verlaten bij. Het oude deel van Korbach vond ik wel mooi en ik trof daar een leuke B&B. De helft van de genoemde plaatsen komen me bekend voor en idd voor je het weet ligt er zomaar een heuvel voor je neus met een flink stijgingspercentage. De Diemelroute van Korbach naar Soest is zeer aantrekkelijk, die ligt grotendeels op een oude spoorlijn. De lege Edersee komt me ook herkenbaar voor. Het gaat dan om de westelijke helft, bij Waldeck is ie wel vol.

  2. Ja, dat is die spoorlijn. Hij rijdt niet snel, maar hij rijdt. Die See mag natuurlijk zo leeg zijn als hij wil, maar waarom staat op de kaart dan een lichtblauwe waterplas?

  3. Ik kijk uit naar mijn komende herfstvakantie ….

    Vriendelijke groet,

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s