Terugfietsen

Het Middenhessische landschap, hoe mooi ook, verveelt me soms als decor voor mijn fietstochten, omdat ik het allemaal al ken. Daarom heb ik het vandaag anders aangepakt: een tour achterste voren gemaakt. Dat blijkt een ei van Columbus, ofwel een Kolumbusei; ziet U, zo kan het inderdaad ook. Alles ziet er ineens uit als nieuw. Het pad van Marburg-Noord over de Lahnbergen naar Braubach blijkt de mildste manier überhaupt te zijn om over die heuvels te geraken. Naar Großseelheim kwam ik in een zucht, omdat de weg daar zachtjes naar beneden glijdt. Normaal ben ik daar altijd moe, omdat het aan het einde van de tocht ligt, maar nu lag het aan het begin. Nu heb ik ook de kerk eens gezien, en het café van de meer dan riante schuttersvereniging. (Zal ik de wereld ooit begrijpen?) Zoals de naam al zegt is Großseelheim een ruimhartige plaats met een open karakter. Dat is niet alleen mijn waarneming; daarom staat het hier bekend. Een plaats waar veel gedaan wordt en veel kan, en met raadselachtig veel geld. Dit in tegenstelling tot het verderop gelegen Kleinseelheim, dat zijn naam ook alle eer aandoet en benepen is, een beetje eng zelfs. Vooral dat pension tegenover het kerkhof: een oud huis in grijs en bruin, met daaraan in Oudduits schrift een bordje Fremdenzimmer bevestigd. Psycho-achtig—of nee, ik denk dat ze daar geen douches hebben, maar lampetkannen.
Waarom Himmelsberg zo heet was me niet meteen duidelijk. Even dacht ik dat het was omdat je van bovenop de berg het kasteel van Marburg in de verte kunt zien liggen. Maar nee, toen ik het dorp verliet zag ik het: een adembenemend glooiend vergezicht in de diepte met beneden de grote kerk van Stausebach en de vlakte daarachter en de heuvels daar weer achter. Een foto heb ik daarvan niet; ik weet nooit hoe je indrukwekkende landschappen moet fotograferen. Op de kalenders van de Elf Provinciën, vroeger, zorgden ze altijd dat ze een boom of wat lover op de voorgrond hadden, maar dat kan toch niet alles zijn? Lijkt me te banaal. Nee, U zult er zelf naar toe moeten. Met de fiets of de auto, want er stopt daar vast geen bus.
Van Schönbach kon ik geen chocola maken. Er was geen beek, en ook geen muziek van Bach. Er is daar helemaal niets moois. Wel heb ik een oud echtpaar in klederdracht gezien. Dat een oude vrouw zo’n dracht aan heeft komt wel vaker voor, maar mannen dragen het heel zelden. Zo’n dracht is leuk om te zien, maar vaak zitten er aartsconservatieve, benepen mensen in.
Het dorpje is omgeven door dijklichamen, een heel Nederlands gezicht. Men heeft daar een groot stuwbekken voor de overloop van het water van de Ohm ingericht. U kent misschien de Lahn, maar zelfs als die vol bruisende bruine drab uit het Sauerland aan komt zakken kan die niet zo veel kwaad. Af en toe een verdronken auto op een parkeerterrein, dat is alles. Het zijn de wilde vloeden van de zijrivier de Ohm die een groter gevaar vormen voor Marburg, en daarvan hebt U waarschijnlijk nooit gehoord. 8.30 meter hoog is het bekken! Ik voel me veilig. Meestal staat er helemaal geen water in en kan er van alles grazen. Als de nood echt aan de man zou komen kunnen ze nog een stel weilanden in Marburg-Noord laten vollopen, waar nu een winkelcentrum op staat. Dat levert schade op, maar niet zo immens als wanneer de stad zou onderlopen. Zover is het sinds ruim een eeuw niet meer gekomen, maar je weet nooit. We kunnen de dubbelgeëerde Dr. h.c. Dr. E.h. Georg-August Zinn dankbaar zijn dat hij een halve eeuw geleden het loffelijke initiatief tot die stuw genomen heeft. Danke schön, Herr Doktor Doktor!

7 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen, Marburg

7 Reacties op “Terugfietsen

  1. Kleinseelheim, het dorp met het grijsbruine pension tegenover het kerkhof, met lampetkannen en Frankensteinletters, uiteraard geen website maar er hangt vast wel een telefoon in de gang. Als ik ooit nog eens een roman ga schrijven…
    Misschien moet ik er eerst een keertje gaan logeren

  2. Mooie grafzerken naast dat kerkportaal.

  3. @aargh: De bakelieten telefoon hangt in de gang ja. Voor een dorpsgesprek 20 cent in het bakje doen; interlokaal 50 cent. Voor een gesprek met het buitenland moet je naar de telefooncel in Großseelheim.
    Ik denk dat je daar een Krimi of een thriller moet schrijven.

    @groninganus: Het zijn:
    Bechling von Radenhausen (Rodenhausen), gestorven op 6 Oktober 1580.
    en
    Agnes Meisenbuch, gestorven op 7 Juni 1587.

    De man wordt rust in vrede toegewenst, maar de vrouw, die altijd maagd is gebleven, wordt op de jongste dag een vrolijke (lichamelijke) opstanding gewenst: An(n)o 1587 Den 7 JVNY nachmitta / g vmb 2 vhr ist in Gott entschlaffen die edle vnd viel thugent same Jung fraw / [A]gnes Meyse buchin welcher / der almechtig am Jungste(n) tage eine frohliche auffer stendnus verleihen wolle Amen.
    Als alles meezit krijgt zij dus nog een kans.

  4. Je zou ook een retourtje RE naar Butzbach kunnen nemen en van daar uit rondjes fietsen. Geen overstap en weer een totaal andere omgeving. Lich vind ik wel aardig en ook Butzbach zelf. Je kan dat trucje ook via Giessen ondernemen, maar dan moet je eerst zo’n lastige stad uitfietsen.

  5. Ja, dat soort dingen doe ik ook wel, maar als het om een kort rondje gaat kost dat teveel tijd. Butzbach en Lich ken ik nog als fietsgebied uit mijn Frankfortse tijd, maar dat is nu wel vergeten en verjaard. Ik ga meestal naar het Noorden hier en kom niet zuidelijker dan Lollar of Grünberg. Ook dat kan ik wel weer eens veranderen.

  6. In Großseelheim heerste kennelijk een hang naar grootse punctualiteit. Niet alleen op de zerk van Agnes staat het tijdstip van overlijden, ook op die van Bechling: ‘DES MORGE(N)S ZWISCHEN 3: VND 4’. Mooie tochten zijn dat toch – ben op afstand jaloers (maar ter plekke waarschijnlijk te lui).

  7. Het waren ook edellieden; bij die luistert het heel nauw.

Reageer

