Made in Germany

Omo wast niet witter—dan wat of wanneer trouwens? De kalkaanslag verdwijnt helemaal niet bij toverslag van uw tegels of bad of wasmachine met X. Uw auto gebruikt geen 5,5 maar 6,2 liter per 100 kilometer. In 14 dagen neemt u geen 5 kilo af met Y; daarzonder ook niet. U wordt niet fitter/actiever/potenter van het middeltje Z. Uw downloadsnelheid is bij de aanbieder Q niet spectaculair groter. Allemaal gelogen.

Een timmerman die ooit een tafel voor mij getimmerd heeft was net zo tevreden over zijn werkstuk als ik, en terecht: het was eerlijk en degelijk werk. Maar fabrikanten liegen over hun producten, dat weet iedereen. Dat hoort bij de industriële productiewijze; daar heeft eerlijkheid geen plaats. Af en toe is er wel ergens even een kwaliteitscampagne, voor een deel van het product/de producten, maar die duurt nooit zo lang.

Een software installeren die bewust testers misleidt, zoals Volkswagen had gedaan, dat mag blijkbaar niet. Daarmee is ineens een rode lijn overschreden, maar wist iemand dat van te voren? Het zou me niet verbazen als de bedenker, doorkneed in industriële productie, zich van geen enkel kwaad bewust was. Voor hem zal het misschien de gewone bedrogsroutine geweest zijn.

De schade loopt intussen in de miljarden, en wat zal de wereld voortaan denken van het kwaliteitszegel Made in Germany? Eén, twee blunders kan het publiek wel aan. De bouw aan het vliegveld van Berlijn ligt alweer stil; het dak is te licht voor de ventilator of zoiets. Dat is lachen. Maar zo’n auto, die misschien ook bij U in de carport staat, nee, dat gaat ineens te ver.

Mijn eerste reactie op het Volkswagenschandaal was: wat stom, zulk bedrog wordt toch gegarandeerd ontdekt! Maar eigenlijk zou dat er niet toe moeten doen. Al dat andere bedrog van fabrikanten wordt of is ook allang ontdekt en dat heeft geen gevolgen gehad. De klant neemt het (gedwongen) voor lief dat hij bedonderd wordt en haalt zijn schouders op. Alleen heel domme mensen denken dat ze niet bedrogen worden.

Bij een timmerman iets bestellen, dat gebeurt haast niet meer. Fabrieken zijn onvermijdelijk geworden. Toch denk ik dat die trots over het eigen uitstekende product nog wel bestaat bij een firma als Bentley in Crewe, al is die eigendom van datzelfde Volkswagen. Dat is ook een fabriek, maar een beetje kleiner; daar hebben de arbeiders nog een verhouding tot hun product, dat ze vrijwel met de hand in elkaar zetten. Blijkbaar is vooral de massaproductie en de daaruit voortkomende distantie tot het product zo fataal geweest.

9 reacties

Opgeslagen onder Duitsland

9 Reacties op “Made in Germany

  1. Denk je echt dat kopers en eigenaars van Bentley’s zich druk maken over de uitstoot van die auto’s of dat VW werknemers minder betrokken zijn bij hun werkgever en de producten? Toyota en Hyundai met benzinemotoren kregen in de VS eerder al boete’s om dezelfde redenen. Het enige nieuwe is eigenlijk dat het nu de reeds alom omstreden dieselmotoren betreft.

  2. Ik vermoed dat VW werknemers inderdaad minder betrokken zijn bij de producten. Op de werkvloer omdat ze maar zo’n fragmentje van het ding onder handen hebben, en in de kantoren omdat ze daar vooral aan geld denken. Maar wat weet ik? De industrie zal ik wel nooit begrijpen.

    Nee, Bentleyrijders interesseert de uitstoot niet. Mij ook niet trouwens; wat let me dus om een Bentley te kopen? O nee, hij past niet in mijn Tiefgarage. Mij ging het eerder om de structurele leugenachtigheid van de moderne productie.

    Kan het zo zijn dat de USA vooral buitenlandse fabrieken een klap verkoopt? In dat land is het toch ook een enorme smeerboel?

  3. Ik hoor wel eens wat van mijn P, werknemer bij een groot elektronicaconcern. Hij is als oude rot de persoon waar men vaak terecht komt met vragen. Kunnen we dit schrijven, mogen we dat beweren, hoeveel mogen we overdrijven? P zegt dan consequent: je mag niet liegen. Natuurlijk trekken de commerciële jongens zich daar dan niks van aan en dat levert wel eens juridische procedures op, eigen schuld. Ook zo iets: als er een planning voor een nieuw apparaat komt kun je gif innemen op de reactie van het management: het moet 10 % goedkoper en een half jaar sneller. Dan moet er maar weer wat deugdelijk materiaal ingewisseld worden voor iets goedkopers, leveranciers worden onder druk gezet enz, de gevolgen laten zich raden. Ook in de fabrieken en bij de ontwikkelaars is er trots, maar de gewetenloze rekenaars daarboven verknoeien de zaak. Alleen bekende dure merken kunnen zich permitteren kwaliteit te blijven leveren.
    En inderdaad, landen beschermen hun eigen industrie ook via testen en regeltjes, Duitsland kan er ook wat van.

  4. Zoals ook uit de reactie van Aargh blijkt, ligt het beduvelen en mooier voorspiegelen dan het is niet zozeer bij de industriële of ambachtelijke productiewijze, als wel bij de sales, het verhandelen van de vervaardigde commoditeiten.

  5. Een zoetzuur commentaar in Bloomberg dat e.e.a. in een ander perspectief plaatst.
    http://www.bloombergview.com/articles/2015-09-24/the-big-corporate-lesson-from-the-vw-diesel-debacle
    In grote lijnen:
    Dat VW de zaak heeft belazerd, valt niet goed te praten, maar waar praten we over? 19 millioen TDI (The Dirty Innovation, KB) dieselwagentjes van VW spuwen slechts 0.1 procent van de totale Nox emissie in de VS uit. Een vulkaanuitbarsting in IJsland levert driemaal zoveel toxische uitstoot op als de toxische uitstoot door de industrie in de EU (Uni van Leeds)
    Bedrijven moeten leveren wat ze beloven.

    Overigens op testbanks en zelfs op de weg kunnen niet alle situaties nagebootst worden. Teveel variabelen bepalen de uitkomst. ‘Meten’ van producten op testbanken onder identieke situaties is in dergelijke gevallen slechts weten hoe prestaties zich onderling verhouden.
    In de VW dieselmotoren familie is software ingebouwd die de samenstelling van de ingespoten vloeistof aanpast aan de gevraagde prestaties onder verschillende omstandigheden. Het laatste woord hierover is daarom nog lang niet gezegd.

  6. Dat van de ambachtelijke werker, die iets moois én degelijks voor je kan maken, kan ik voluit beamen. Er staan hier in huis diverse meubelstukken, die – na goed voorafgaand overleg met ons – met veel liefde en mooi vakmanschap gemaakt zijn door supermannen. Je betaalt gewoon blij lachend hun rekening, kan ik je melden.
    Ik geloof verder niets meer van wat reclame en dergelijke mij vertelt. Ik heb zelf lang in de marketing gewerkt en weet het klappen van de zweep wel. Het voordeel van die achtergrond is, dat je precies weet hoe je de HH verkopers moet doorprikken en welke vragen je moet stellen.

  7. @King Billy: Ja, interessant is te lezen dat VW schuld had bekend. Iedere student in het klasje om diplomaat te worden weet dat dit niet gebruikelijk is.
    Ook leuk om te lezen dat die hele meterij helemaal niet zo eindeutig is.

  8. Bob

    Vage beloftes in de reclame zijn iets anders dan systematisch bedrog op grote schaal bij tests door een onafhankelijke instantie. Er is hier wel degelijk een grens overschreden.
    Wat dit incident aantoont, is dat de EU-normen onrealistisch zijn.
    De andere autobouwers houden zich koest. Hoe zou dat nou komen?

  9. Ja de andere merken moeten ook maar gauw gecheckt worden, dan kunnen we overgaan tot de orde van de dag. En een electro-auto kopen.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s