Ziel en lichaam voor het ontbijt

Wanner mijn ziel ‘s ochtends terugkeert van haar tochtje door het dromenrijk lijkt het wel of het lichaam de nacht veeleer in het dodenrijk heeft doorgebracht. Terwijl ik vroeger altijd kwiek uit bed sprong heeft de oude dag zwaarte gebracht: het ontwaken kost tijd, en eenmaal opgestaan heb ik nog een uur of langer nodig voordat ook het lichaam er weer zin in heeft. Zou ik nog, zoals vroeger, om acht uur op de fiets kunnen springen om een kwartier later fris van de lever college te geven?

Wie in een hiernamaals gelooft ziet zich voor de vraag gesteld: wat (of: wie) gaat er naar de hemel, naar de hel? Dat het niet het gestorven lichaam is, dat voor de begrafenis nog luisterde naar de naam XY maar kort daarna al verrot is, zal een ieder duidelijk zijn. Dan zijn er twee mogelijke antwoorden: 1. de onsterfelijke ziel ontsnapt aan het lichaam, in de vorm van een zielenvogel of geheel abstract, en vliegt ten hemel / daalt ter helle terwijl het lichaam verder rot, 2. of het vergane lichaam wordt t.z.t. hersteld om een toekomstig leven mogelijk te maken. Aan dat herstel geloven moslims (en het hellenistische jodendom?), maar het staat ook in het Nieuwe Testament: 1 Kor. 15:50–53, ‘wij zullen veranderd worden’, en de ‘wederoprichting aller dingen’ in Hand. 3:21. Ik ben christelijk opgevoed, maar over de mogelijkheid van lichamelijk herstel heb ik nooit iets te horen gekregen. Hoe ik precies naar de hemel zou gaan werd me gewoon niet uitgelegd, maar een echte gelovige hoeft dat misschien niet te weten. De dominee probeerde altijd mijn nieuwsgierige vragen af te blokken, en tot heden weet ik niet eens het verschil tussen ziel en geest, laat staan hoe dat verder allemaal zit.

Ik ben altijd maar uitgegaan van de onscheidbaarheid van lichaam en ziel: het ene is een functie van het andere. Maar op mijn oude dag lijkt er toch steeds meer een scheiding te zijn. De ziel is nog goed, althans niet beroerder dan voorheen, en het lichaam vervalt langzaam, al (lang?) voor de dood. Dat ochtenduur, als het lichaam nog niet op dreef is, breng ik meestal schrijvend door; dat gaat nog net. Dan, geruime tijd later, wat gymnastiekoefeningen en het ontbijt. En daarvoor is het nu hoog tijd.

5 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

5 Reacties op “Ziel en lichaam voor het ontbijt

  1. Ik heb nog een tijd te gaan.
    Maar de kwaaltjes en gebreken doemen ook op in mijn lichaam.

    Ambitieuze lichamelijke fratsen haal ik helemaal niet meer uit.

    Vriendelijke groet,

  2. De ouwe calvinisten hielden wel degelijk vast aan de lijfelijke herrijzenis. Op tal van Noord-Nederlandse grafstenen uit de 17e en een deel van de 18e eeuw staat hun credo in dezen met zoveel woorden: ‘verwachtende een vrolijke opstanding’.

  3. Kijk eens aan, als ik in mijn jeugd beter had opgelet had ik het waarschijnlijk geweten. Maar toen interesseerde het me niet zo.
    Lastig lijkt me die ‘tussentoestand’ tussen het moment van sterven en de wederopstanding, maar daar zijn vast ook boeken over volgeschreven. Je zou dan haast op zijn joods de botten onaangeroerd moeten laten en nooit graven ruimen. Maar zowel christenen als moslims doen dat wél.
    Is die veel hygiënischere onsterfelijke ziel negentiende-eeuws?

  4. Ik kom nog altijd niet uit de vraag of de mens of enig ander levend wezen überhaupt een ziel heeft. Ik neig er meer naar dat we een overlevings-gen hebben. En als die er niet was geweest dan waren we al lang ter ziele. Dat overlevingsgen zorgt ervoor dat je maar beter vrienden kan maken om te overleven en te zorgen voor anderen opdat anderen voor jou zullen zorgen als je dat nodig hebt. Kortom sociaal gedrag valt best aan zo’n gen toe te schrijven en hoeft niet meteen in te houden dat er een ziel bestaat.

  5. ‘… dat JE maar beter vrienden kunt maken… enz.’ Maar wie is die je? die ik? Misschien moet het niet ziel heten, maar ‘een gen’ is me te onpersoonlijk. Een gen is geen persoon, luistert niet de naar de naam XY.
    Bovendien zijn er mensen die helemaal geen ziel hebben, zoals Rutte, of een beschadigd exemplaartje, zoals Wilders. Terwijl beide heren overduidelijk beschikken over het overlevingsgen.

Reageer

