Mooi weer

Het irriteert me soms dat de weersvoorspellers het weer niet alleen voorspellen, maar ook beoordelen en hun oordeel den volke kond doen. Wanneer het dagen achter elkaar 34˚ wordt of zelfs nog meer, moet je dat mooi weer noemen, zoals die lui dat doen? Een boer die dringend regen nodig heeft ziet dat heel anders, een student in een zolderkamer op het zuiden eveneens, en ondergetekende, die een koele woning heeft maar ’s zomers graag fietstochten maakt, vindt dat ook geen ‘mooi weer’. Geen goed fietsweer.

We hadden hier in Midden-Hessen drie hittegolven van ruim een week. Tot 30˚ vind ik alles best, maar daarboven ga ik er echt niet meer op uit. Bovendien was ik nog drie weken ergens anders, in fietsloze omgevingen. Het gevolg is dat ik nog nooit zo weinig heb gefietst als deze zomer.

Volgend jaar moet het anders: meer zoals in het Midden-Oosten. Om vijf uur weggaan en om elf uur terug zijn. Dat had ik nu ook kunnen doen, maar zo’n omstelling van de dagindeling en de innerlijke klok is niet altijd makkelijk: andere mensen doen niet mee, en bovendien is het een week later weer koeler.

Maar vandaag is het goed fietsweer, en met een beetje geluk houdt dat nog twee maanden aan. Het seizoen begint gewoon wat later, laten we het daarop houden.

5 reacties

Opgeslagen onder Klimaat

5 Reacties op “Mooi weer

  1. Helemaal mee eens. Dat is een waardeoordeel ten behoeve van de strandligger en de dagjesmens, ‘mooi’ weer. Pff, terwijl de weilanden dringend verlegen zitten om regen. Mooi is het weer voor ons en de paarden als het te koud is voor vliegen en fris genoeg voor een stevig galopje door het bos.

  2. Ah, een weerpraatje. Ik moet nodig weer eens naar de kapper. (Mooi weer is je trouwens wel van harte gegund).

  3. We zijn ongeveer gelijk afgesteld, qua fietsbare temperaturen. De luchtvochtigheidsgraad doet ook een boel. 25 graden met een hoge luchtvochtigheid – dan fiets ik misschien nog wel, maar heel loom.

  4. Luchtvochtigheid hebben we hier niet veel. Marburg heeft een steppenklimaat, wordt wel eens gezegd..

  5. Ja daar heb ik me ook vaak aan gestoord, de lucht stoffig, de natuur dorstig, de stad blikkerend in de zon, en dan praten over mooi weer. Warm weer is niet mooi, het is gewoon warm en verder niks. Maar de uitdrukking ‘freundlich’ die ik regelmatig op het Duitse weerbericht hoor geeft vaak wel aan wat ik zelf ook voel. Ik word er zelfs een beetje vrolijk van als men freundlich weer voorspelt.

Reageer

