Werklijst, werklast, werklust?

Wat nog te doen? Ik voel werkelijk de arabistiek uit me wegebben. Een paar onderwerpen wil ik nog in mijn arabistische Leeswerk behandelen voordat ik er, misschien in het volgend voorjaar, een punt achter zet.

– Arabië ± 640: vrije vrouwen, sippe mannen

– Het uiterlijk van de profeet Mohammed

– Sukayna, de grande dame van de salons in Medina, ± 675

– Moslimargumenten tegen de jonge huwelijksleeftijd van Aisja, de vrouw van de profeet. (toegev. 10.10.2015)

Dit in het kader van mijn pogingen de allergrootste misverstanden over ‘de islam’ op te helderen.

– De ‘aanleidingen tot de openbaring,’ een bepaald genre koranuitleg. Is misschien te moeilijk? Ik voel de daartoe benodigde intelligentie ook uit me wegebben.

– De Duivelsverzen: het oude stukje uit de jaren negentig behoeft herziening. Heeft veel te maken met het vorige onderwerp.

– Zayd ibn Haritha, de aangenomen zoon van de profeet.

– Ibn Khaldun: zijn beroemdheid, die te danken/wijten is aan de oriëntalistiek. Zijn bezoek bij Timur Lenk (Tamerlane).

– Al-Manfaluti’s ‘adaptaties’ van Franse roman(netje)s voor de Egyptische markt. (toegev. 25.8.2015)

Er zullen me nog wel enkele te binnen schieten, zeker als ik al die ouwe mappen van de universiteit nog eens doorkijk alvorens ze weg te gooien. Daarmee zal ik dan het lijstje hier aanvullen, want stickers plakken op de deur van de ijskast werkt bij mij niet. Hebt U nog wensen misschien?

8 reacties

Opgeslagen onder Bildung und Uni, Islam, Persoonlijk

8 Reacties op “Werklijst, werklast, werklust?

  1. Ik lees hier graag!
    Ik hoop dan ook dat de werklust blijft.
    De werklijst is voor mij goed genoeg.
    Ik wens je meer lust dan last toe.

    Zonnige groet,

  2. Nou, ik vind het ook altijd wel interessant om te lezen over ontwikkelingen binnen het vak. Maar misschien heb je een kleine ijskast.

  3. Ik leerde laatst een arts van 75 jaar kennen; die is geen arts meer, zegt hij, omdat hij niet praktiseert en de ontwikkelingen in het vak niet meer volgt. Dat geldt voor mij ook, zij het in mindere mate. En bovendien is er geen dwingende reden om je hele leven arabist te zijn.
    In die stapel mappen van de uni liggen vast nog wat onderwerpen die ik nu vergeten ben en die makkelijk te presenteren zijn. Maar in het veel gevraagde onderwerp ‘vrouwenbesnijdenis’ bij voorbeeld heb ik echt geen zin. Dat betekent werken zonder inhoudsopgave doornemen die voor een niet-jurist ten dele onbegrijpelijk zijn. Ik had indertijd een zeven voor mijn tentamen Islamitisch Recht: mijn laagste cijfer, en ik geloof dat het nog vooral uit welwillendheid van de professor was.

  4. En ik kwam een dominee tegen die met pensioen was. Zelfs bij beroepen met de noemer ‘roeping’ kun je er een punt achter zetten en een gewoon mens worden.

  5. Eigenlijk wilde ik schrijven: ‘Doe wat je goed dunkt.’ Maar ik heb wel een randvraag waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden. Wij schrijven van links naar rechts en in de tijd van een kroontjespen of veer kon je dat maar beter rechts doen om zo niet te vlekken. Het Arabisch gaat echter van rechts naar links en ik vraag me af of daar een groter percentage is dat met de linkerhand schrijft.

  6. @Ximaar: Ik zal er eens naar kijken, resultaat kan ik niet beloven.

  7. @Ximaar: Een kort ‘onderzoekje’: er zijn wereldwijd zoiets van 10 à 12% linkshandigen. In de Arabische landen is dat niet meer. Eerder minder, omdat daar ten dele nog pedagogische opvattingen heersen, waardoor men linkshandigen dwingt rechts te schrijven. Eén van de redenen om dat te doen is misschien de opvatting dat je met links alles doet wat onrein is: vuiligheid opruimen, je reinigen na WC-bezoek enzovoort. En zeg nou zelf: zou je met zo’n vies handje bij voorbeeld goddelijke woorden willen overschrijven?

    Arabisch schrijven met de rechterhand gaat heel goed, zoals ik ook uit eigen ervaring weet. Vroeger ook met vulpen, nooit vlekken. De hand wordt niet boven het geschrevene gehouden, maar gaat vanaf de letters loodrecht naar het zuiden.

  8. @Emigrant: Hartelijk dank. Idd plausibel. Er zijn ook verhalen dat linkshandigen afwijken en daarmee min of meer verstoten worden en mogelijk zit dat ook gekoppeld aan die onreinheid en religie.

Reageer

