Islam en racisme

Het moderne racisme spitst zich vaak toe op bezwaren tegen ‘de islam’. Al eerder had ik de indruk dat dit niet is, waar het werkelijk om gaat, en enige gesprekken die ik onlangs met enkele christenen uit het Nabije Oosten gevoerd heb bevestigen mij in dit vermoeden. Onder de vluchtelingen die naar Duitsland en Nederland komen uit Syrië en Irak zijn relatief veel christenen en ook wat Yazidi’s. Welnu, deze mensen zien er vrijwel hetzelfde uit— het enige verschil is soms de grootte van een hoofddoek—, gedragen zich hetzelfde en spreken dezelfde taal als moslims uit diezelfde gebieden en ziedaar: ze worden door tot racisme geneigde mensen ook precies zo behandeld. Het gaat dus blijkbaar als vanouds toch gewoon om donkere huid, afwijkend zijn enz.
Waarschijnlijk is het een waarheid als een koe, maar ik denk niet zo vaak over dit onderwerp, dus voor mij is het nieuw.

3 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Nederland

3 Reacties op “Islam en racisme

  1. Wat de boer niet kent dat …… hij niet.
    Een open en eerlijke blik naar de hele wereld helpt.
    Jammer genoeg zijn er nog steeds mensen die niet verder dan hun eigen kleine kringetje willen kijken.

    Bezorgde groet,

  2. Frank in Leiden

    “Het moderne racisme spitst zich vaak toe op bezwaren tegen ‘de islam’” lijkt me een observering die hele continenten over het hoofd ziet. In Noord- en Zuid-Amerika speelt de islam nauwelijks een rol en racisme is daar aan de orde van de dag. Hetzelfde geldt voor de etnische spanningen in sommige delen van Afrika.
    Bovendien zeg je dat racisme is voorbehouden aan witte mensen. Dat is niet zo.

  3. @Frank: Klopt helemaal; ik wilde ook geen uitspraak doen over het wereldracisme, had toch vooral Nederland en Duitsland in het hoofd.
    Inderdaad, ook in Egypte en Noord-Afrika is er akelig veel racisme, en veel minder gedempt dan bij ons. En beslist nog op honderd andere plekken.
    Voor mij was het even een flits van inzicht—maar misschien is dat al algemeen bekend—dat de verbinding racisme/islam bij ons niet zo heel diep zit, maar eerder toevallig is: een stok om de hond te slaan. Dat zou een beetje die rare obsessie met de islam verklaren bij mensen die zelf vaak helemaal niet gelovig zijn en bij wie geen ouderwetse ijver voor ‘het ware geloof’ te verwachten is.
    Zou het zo kunnen zijn: na WO II geldt racisme in onze landen niet meer als fatsoenlijk, dus geeft men er die reli-draai aan om het wat aanvaardbaarder te laten lijken?
    Dat racisme is voorbehouden aan witte mensen had ik overigens niet gezegd. En ik ben te oud om het woord ‘witte‘ in de mond te nemen; ik zou van blanken spreken.

Reageer

