Duits fietsnieuws

FietskaartMünchhDe ADFC, het Duitse equivalent van de Fietsersbond, heeft een mooie activiteit gestart: een soort Wegenwacht voor fietsers: www.adfc.de/pannenhilfe. 24 uur per dag hulp bij pech onderweg, een hotline, verwijzingen naar de dichtsbijzijnde werkplaats, maar ook een reparatie- en afhaaldienst, leenfietsen, overnachtingskosten bij noodgevallen, ziekentransport naar huis. ADFC-leden betalen slechts € 11,90 per jaar. Aan deze mogelijkheid had ik nooit durven denken; wel denk ik regelmatig: als je ergens in deze pampa pech krijgt moet je tien of twintig kilometer lopen. Niet dat me dat tegenhield, maar het is toch mooi dat er nu hulp bij pech onderweg is.

Diezelfde ADFC maakt ook de beste fietskaarten voor Duitsland. Op de regionale kaarten met een schaal van 1:75.000 wordt aangegeven of een fietspad vrij ligt of  naast een autoweg, hoe steil de hellingen zijn en of het wegdek slecht is, mitsgaders de ligging van stations, schuilhutten, uitspanningen en fietsenmakers. Suggesties voor mooie tochten worden ook gegeven. Die kaarten behoeden voor je slecht uitzicht en doodlopende of te drukke wegen.

3 reacties

Opgeslagen onder Fietsen

3 Reacties op “Duits fietsnieuws

  1. Dit doet de ANWB in NL en B de laatste 5 jaar, maar daar kost het wel 45 euro/jaar tot 24 euro per jaar als je 25 jaar lid bent. Kortom fors duurder en het is maar de vraag of ze 2 tot 3x zo goed en zoveel sneller ter plekke zijn. Vooral voor actieve oudere mensen met een e-fiets lijkt het me handig.

    Zelf heb ik in Duitsland maar 1x een ‘ongeluk’ gehad. Ik kwam naast de weg en ging onderuit. De fiets mankeerde niets en voor mezelf kocht ik een paar kilometer verder een pak pleisters bij de Schlecker, die toen nog overal winkels had. De andere 2x betrof alleen een lekke band. Afgelopen jaar moest ik 2kilometer lopen voor een fietsenmaker en in 2004 was het maar 1 kilometer lopen in het zuiden van Brandenburg. Ik heb altijd een reserve binnnenband bij me, maar die helpt niet als de buitenband vrijwel dwars doormidden is gesneden door een kapotte bierfles.

    Ooit in Spanje m’n achtertandwiel kapot getrapt. Dat had niet 50km eerder moeten gebeuren of ik had 50km moeten lopen. Nu gebeurde het een paar honderd meter nadat me een klein fietsenmakertje was opgevallen. Ik liet de fiets van de heuvel rollen, stopte voor zijn schuurtje en 10 minuten later zat er een nieuw achtertandwielsetje op.

  2. Die € 11,90 is de prijs voor leden, en het lidmaatschap kost ook zo’n € 40 per jaar. Maar ik betaal dat graag, want het is een goeie club.

  3. De ADFC laat die kaarten wel maken, maar brengt ze niet zelf in de handel. Dat doet de uitgeverij; onderaan deze webpagina genioemd: http://www.adfc.de/karten/adfc-radtourenkarten . Ook een Duitse (verzend)boekhandel kan ze leveren, bijv. http://www.amazon.de.

Reageer

