Wordprexit?

WordPress, de host die dit en andere blogs verzorgt, wordt een steeds grotere bron van irritatie. Zal deze door steeds meer mensen gebruikte dienst binnenkort aan zijn eigen omvang of aan zijn vormgevingsijver te gronde gaan?

Eindeloze wachttijden om te beginnen tot de pagina’s verschijnen. Aan mijn verbinding of hardware ligt het niet; andere webpagina’s springen vrolijk en snel te voorschijn. De leesversie gaat nog wel, maar het dasboard, de wp-admin-bladzijden zijn hopeloos langzaam. Het invoeren van een nieuw blog en eventueel nog wat layouten duurt soms een kwartier of een half uur. Ik heb gelukkig zoveel tijd, maar vele anderen waarschijnlijk niet.

Teksten die verdwijnen, die verlangen nieuw geopend te worden maar dan is de tekst weg. Ik overweeg voortaan in spijkerschrift te gaan publiceren.

Gek makend is ook de automatische spellingcorrectie, die blijkbaar niet uit te schakelen is; of heeft iemand een tip? Vaak ziet het program niet eens welke taal het voor ogen heeft. Met mijn vreemde woorden weet het helemaal geen raad; dat is niet erg, maar laat het dan zijn mond houden.

Dan heeft men bij de bewerkingen en bij de statistiek nieuwe bewerkingspagina’s ingevoerd, die blijkbaar nog lang niet klaar zijn. Hoofddoel schijn te zijn geweest het geheel een wat moderner aanzien te geven. Dit is wat mij betreft mislukt. Wat heb je aan design als allerlei nuttige functies wegvallen?

Je ziet bij voorbeeld alleen de beginwoorden van de zoekvragen die mensen naar de pagina geleid hebben. Daar moet je toch weer voor naar de oude stats-pagina.

Insights page: overbodig, alles wordt nog moeizamer en vergroot niet het inzicht.

De verkorte url is in de nieuwe versie niet te zien. Daarvoor moet je ook naar de oude admin-pagina.

Het ergste is dat je tekst in verknipte vorm op het scherm komt. De indeling van de pagina is dan vernietigd. Niet altijd; maar tamelijk vaak, blijkbaar vooral als het druk is op het net. En je hebt het soms ook niet meteen in de gaten: vaak is het begin van de bladzijde in orde, maar het einde niet. Als je dan per ongeluk opslaat kun je weer opnieuw beginnen met je layout.

Een andere ellende is dat vaak een draft als definitieve versie wordt gesaved. Dat zal theoretisch wel mijn ‘eigen schuld’ zijn, maar je moet verrekte goed uitkijken dat je telkens de draft knop blijft indrukkken en niet toch een keer per ongeluk de publish knop. Als je dat doet staat je half-affe klad in het net en de abonné’s krijgen bericht dat er iets te lezen valt. In de oude versie bestond dit probleem niet.

Onbruikbaar dus, die nieuwe werkpagina’s, en als je slim bent ga je je bewerkingen meteen maar doen in het oude kader, dat gelukkig nog (net?) niet weggegooid is. Daar vind je dan ook je verkorte URL’s weer terug. Je komt er wel, maar via een omweg, en waar is dat goed voor? Het maakt de overbelasting van de servers nog groter. Vanzelfsprekend roept de firma dat nu alles beter en mooier is dan ooit; quod non.

Een beetje schuldgevoel hebben ze wel bij WordPress: als het heel lang duurt met de nieuw werkpagina’s bieden ze soms zelf aan om te schakelen naar de snellere oude.

8 reacties

Opgeslagen onder Computer, Schrijven

8 Reacties op “Wordprexit?

  1. buurtaal

    Goh, wist niet dat het zó erg was bij wordpress.com. Ik host mijn blog zelf. Dat heeft natuurlijk ook nadelen, maar je hebt wel veel meer controle.

  2. Ben bang dat dat te moeilijk zou zijn voor mij. Ik begrijp al zo veel niet.

  3. Ik herken dit totaal niet. Alles flitst over het scherm, meer dan 1 seconde op iets wachten is me al vreemd. Maar ik gebruik wel steevast de oude versie en heb spellingscontrole uit staan. Kan via menu Gebruikers -> Persoonlijke instelling bij Proeflezen. Ik heb daar alles uitgevinkt.

    Maar ik plaats doorgaans ook berichten in de ochtend en dan zit de Amerikaanse gemeenschap minder in de weg. Verder gebruik ik Firefox. Mogelijk doet Safari lastig.

  4. @Ximaar: Ik begreep dat jij een oudere computer gebruikt. Daar verschijnt automatisch het oude dashboard, omdat het nieuwe er niet op kan. Maar WordPress zal het nieuwe dashbpard willen uitbouwen en op een dag wordt neem ik aan het oude afgeschaft ….
    Het proeflezen heb ik in WordPress helemaal niet ingeschakeld! Blijkbaar gebeurt het op een of ander verbogen Apple-niveau.

  5. @Emigrant: De nieuwe omgeving werkt bij mij op XP met Firefox net zo snel, maar vind ik niet zo handig.

    Las dat er idd problemen zijn geweest met Safari en WordPress-admin. Al geprobeerd met Firefox of Chrome? Een tip was ook het uitschakelen van Java. Die is vrijwel nergens meer nog en staat bij mij al een jaar op afroep en geen website roept ernaar.

    https://discussions.apple.com/thread/5501705?start=15&tstart=0

  6. Met Chrome gaat het hier helemaal niet goed. Firefox gebruik ik voor mijn bankzaken, is veiliger, zegt men, maar zal ik ook eens voor WordPress inschakelen. Tja, van Java moet ik dan maar afscheid nemen. Indië verloren, rampspoed geboren. Dank voor de tips.

  7. Net als Ximaar heb ik totaal geen last van de gesignaleerde verschijnselen.

    Gebruik het oude dashboard nog.

    Heb ook een hekel aan cosmetische veranderingen die inhoudelijk geen verbeteringen zijn. Af en toe zit er duidelijk iemand achter de schermen te pielen aan de instellingen. Na een paar dagen is alles dan weer bij het ouwe. Blijf er dan met je tengels af, zou ik tegen WordPress willen zeggen.

  8. Overschakelen naar Firefox heeft veel opgelost. De traagheid is weg. Blijft die mallige nieuwe vormgeving, waarin nog steeds niet alle bewerkingen mogelijk zijn.

Reageer

