Zomerwerk

Zo, één artikel is af. Het is voor een encyclopedie en gaat over het onderwerp van mijn proefschrift. Dat was dus vooral samenvatten en de schaarse nieuwe research erdoorheen roeren.

Het volgende is voor het vakblog en gaat over vrouwelijke krijgers/strijdsters in oude Arabische volksverhalen. Het is een plicht geworden, omdat ik het beloofd heb aan het tijdschrift waarvoor ik schrijf. Hoe heten die vrouwen eigenlijk in het Nederlands? Krijgsters, vechteressen?

De dan volgende plicht doemt al op: een wat langer encyclopedieartikel over de hidjra, de migratie van de profeet van Mekka naar Medina. Ik vertrouw de gangbare verhalen daarover voor geen cent en zal dus bij nul beginnen. Het is een plicht, maar ik vind het leuk want ik denk dat ik nog nooit geziene dingen zal zien en beschrijven. Ook bevalt het me om nieuwe Grundlagenforschung wat onderkoeld te publiceren op een plaats waar vaak alleen bestofte samenvattingen te vinden zijn. En dat in 2.000 woorden; zo wordt wetenschap weer spannend.

Vrijwillig zal de stroomlijning en vooral aanvulling zijn van mijn blogartikel over Mohammed en zijn (kind?)vrouwtje Aisja. Dat wordt in dat leeswerk verreweg het meest gelezen. Het kalmeert de gemoederen en ontkracht de beschuldiging van hatend Nederland dat Mohammed een pedofiel zou zijn geweest. Twee dagen werk maar; had ik allang kunnen doen. Wat nog ontbreekt zijn de door moslims aangevoerde argumenten, naar ik meen twintig in getal, die verdedigen dat Aisja toch ouder dan zes jaar was toen ze met de profeet trouwde. Die argumenten deugen uit wetenschappelijk oogpunt geen van alle, maar het is aardig te zien hoe zij met alleen voor gelovigen geldige argumenten hun doel kunnen bereiken: de ontkrachting van een onprettige gewijde tekst zonder de fundamenten onder het geloofsgebouw weg te slaan. (Is nu klaar; 7 oktober 2015)

Verplaatsingen buitenshuis mikken op Nederland, Beieren en misschien Noord-Italië, nog afgezien van fietstochten hier in de buurt natuurlijk. Vandaag misschien al; het is helemaal niet zo heet geworden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Persoonlijk, Schrijven

Reageer

