Stralsund e.o.: Hiddensee

Een week vakantie in Stralsund, aan de Oostzee. Koel maar zonnig. Zes en een half uur met de trein, wat is Duitsland toch groot! Nog nooit geweest; o.a. gekozen omdat die buurt met de fiets te berijden is. Een paar fragmenten hier.

Hiddensee: mijn reisgenoot wilde naar Hiddensee, een eiland ten westen van Rügen, en ik wilde dat ook wel. Dit vooral vanwege de roman Kruso van Lutz Seiler. Die heb ik zelf niet gelezen, maar wel in tien afleveringen horen voorlezen voor de radio, zoals dat hier gebeurt. Wel een goed boek, maar bij tijden wat gekunsteld en vermoeiend. In de DDR-periode was Hiddensee een droomeiland, een uithoekje van het land waar niet zo op werd gelet. Natuurlijk wél op mensen die met schuitjes of badkuipen naar Denemarken probeerden te komen, maar niet op de hippie-achtige kolonie in de hoge duinen rondom het hotel Klausner. Nadat de Stasi had vastgesteld dat die mensen toch te wazig waren om iets zeewaardigs te bouwen werden ze met rust gelaten. Welnu, dat hotel hebben we ook gezien; niet meer hip nu. Maar het heuvellandschap en de steile kust zijn prachtig.

Een prachtig eiland ja, maar zo druk! De dag na Pinksteren, bij 14˚, wemelde het van de toeristen; dat had ik niet verwacht. Maar ja, wereldvreemd als ik ben had ik me sowieso een heel klein bootje voorgesteld, met veel mahonie en de mogelijkheid tot zeeziekte. Niks hoor, een flinke schuit was het, met veel plastic en panoramaramen, waar wel vier businhouden dagjesmensen op pasten. Twee en een half uur vaartijd. De veelgeprezen rust op het eiland wordt alleen teweeg gebracht door het ontbreken van autoverkeer; verder krioelt daar alles door elkaar, maar gelukkig vrijwel alleen op bepaalde plekken. Een normaal leven heeft geen van de duizend inwoners: allemaal doen ze iets met horeca, souvenirs, paardenkoetsen en fietsenverhuur. Je kunt echter moeilijk over toeristen klagen als je er zelf ook een bent, dus we hebben ook een fiets gehuurd, gezorgd dat we geen voetgangers overreden en de dag gewoon maar genoten.

4 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen

4 Reacties op “Stralsund e.o.: Hiddensee

  1. Jaren geleden ben ik tijdens een weekje Rügen ook naar Hiddensee geweest, toen bestond de roman Kruso nog niet (ik hoorde ook wat luisterboek-afleveringen op de NDR ) anders had ik ook wel naar het hotel gezocht. Ik vond het wel grappig, zo’n supertouristisch uitstapje. Ook dat ‘Kur’ kaartje dat je moest kopen op de boot, knus! Maar fietsen gaat beter op Rügen.

  2. Leuk!
    Een aanrader dus.
    Dank.

    Vriendelijke groet,

  3. Ik ben in 2004 via Wolgast door Stralsund richting Rostock en Denemarken gefietst. Daarbij heb ik overnacht in Stralsund en heb ik een rondje over Rügen gefietst. Rügen viel me wat tegen, dat bleek een soort belangrijke autospringplank naar Malmö (Trelleborg) te zijn. Stralsund vond ik zeker aardig en was duidelijk een hanzestad. Rostock vond ik minder. Ergens in die buurt kwam ik ook een vreselijke doorgaande weg met kleine kinderkopjes tegen. Na een paar kilometer dacht ik er echt over om af te stappen en zo mijn kont en rijwiel te sparen. Ik ben doorgefietst en heb het eerste landweggetje rechtsaf genomen. Prachtig asfalt en enorm omfietsen, maar dat laatste vind ik niet erg.

  4. Wij zijn ook nog even op Rügen geweest. Ofwel met bomen omzoomde wegen uit de keizertijd, met vreselijke kinderhoofdjes, of extreem goede asfaltwegjes zonder gaten waarop ze in West-Duitsland alleen maar jaloers kunnen zijn.

Reageer

