Uitgebroken

Nou ja, een heel klein stukje maar. Een van de dagen waarop het spoor niet staakt heb ik benut om de fiets op een trein te zetten en een eindje verderop met fietsen te beginnen. Rondom Marburg ken ik alle wegen al en ik wilde de kick van iets nieuws. Dus naar Wiera, en omdat dat geen toeristisch gebied is maar en in zich zelf gekeerde boerenplaats zonder ook maar één wegwijzer ben ik meteen verdwaald. Vergeefs een paar heuvels op gereden en in blubber vastgelopen; het was mooi, maar dat vreet energie (van de accu bedoel ik). Mooie landschappen vooral; geen mooie dorpen. Het eerste wat mij trof was een gedenkplaquette op de hoogvlakte tussen Ohmes en Obergleen.

  • Op deze hoogvlakte vielen op 7 juni 1637 (Dertigjarige Oorlog) in de Slag bij Ohmes meer dan honderd mensen, waaronder 26 burgers en landlieden uit Alsfeld – onder hen Konrad Schorch–, 7 uit Leusel en 4 uit Romrod.
  • In de onzalige godsdienstoorlog van katholieke tegen protestantse christenen, die zich later ontwikkelde tot een vernietigende, puur machtspolitieke oorlog van Duitse vorstendynastieën en Europese grootmachten en zelfs tot een strijd om de hegemonie in Europa, verdedigden zij hun Oberhessische heimat tegen een overmacht van plunderende en brandschattende Nederhessen en Zweden.
  • Moge deze steen dan enerzijds een Mahnmal zijn voor de eenheid van de christenen en anderzijds – ook in gedenken aan de miljoenen doden in de Dertigjarige Oorlog – een symbool van de veroordeling van militaire conflicten in het algemeen.

Begonnen als godsdienststrijd, voor mijn part, maar in deze streek waren ze toch allemaal soennitisch? Ach wat doet het ertoe, ze zijn gewoon doorgegaan voor hun eigen stam en omdat het kapotmaken zo lekker ging. Dat kennen we van tegenwoordig ook. De verachtelijke Nederhessen in criminele vereniging met de Zweden tegen de nobele Oberhessen, stelt U zich eens voor. Ergens ten zuiden van Frankfort is er een moeras waarin indertijd een heel Zweeds leger is weggezakt; ook daar staat een gedenktafel, op een paal boven water als ik mij goed herinner. Net goed; hadden ze het hoofd van de H. Elisabeth maar niet uit Marburg moeten roven. Dat bevindt zich nog altijd in de kroonschat in Stockholm en geen mens denkt erover om het terug te geven.
Op de plaquette is sprake van maar 37 doden; waarom wordt de rest van de meer dan honderd niet gedacht? Behoorde die soms tot de tegenpartij?

Ik was niet erg in fotostemming, had ook alleen maar mijn telefoontje bij me. Het vakwerkkerkje van Homberg a.d. Ohm lukt niet zonder groothoeklens; het is helemaal ingebouwd. De andere kerk die ik heb gefotografeerd is die van Mardorf. Katholiek, dat ziet U wel. De verdedigingstoren, die tevens als kerktoren dienst doet, is veel ouder. Mardorf is een vroom katholiek eilandje in een zee van protestanten. Het is beroemd om zijn processie op Fronleichnam (Sacramentsdag) – dit jaar valt dat op 4 juni. Elk jaar neem ik me voor om daar eens te gaan kijken, maar je moet er erg vroeg voor opstaan.

Bah! het opladen van de foto’s gaat helemaal niet. Wat vroeger makkelijk was is nu moeilijk. Iets met cloud of zo. Alles voor het gemak van de NSA.
Dan maar foto’s van anderen. Die cloud ga ik wel een andere keer begrijpen. Of niet; ik heb er niks geen zin in. Zo kunt U meteen het héle kerkje van Homberg zien.

5 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen, Politiek

5 Reacties op “Uitgebroken

  1. Ik ben ook niet in de wolken met al die verplichte clouddiensten.

    Ik ben niet staatsgevaarlijk of geheimzinnig, alleen kies ik graag zelf uit wat ik deel, wanneer en met wie.

    Zonnige groet,

  2. Zwaar kloten, die cloud.

  3. Wat een wanstaltige recente aanbouw aan die kerk van Mardorf. Weet je waartoe die dient?

  4. De foto is misleidend; het is geen aanbouw, hij staat los. Het is de nieuwe sacristie. De oude is buiten gebruik gesteld omdat er onder het stuc zeer waardevolle oude fresco’s van de H. Elisabeth zijn gevonden.

  5. Dat is dan (dubbel) goed nieuws.

Reageer

