Health

Mijn nieuwe telefoontje heeft allerlei programma’s die ik helemaal niet heb besteld. Eén ervan heet ‘Health’ en dat leek me wel zinvol. Het houdt ongevraagd een register bij van al mijn lichaamsbewegingen. Gisteren bij voorbeeld heb ik volgens dat programma 6734 stappen gezet, 4,27 kilometer gelopen en ben ik 7 trappen opgelopen. Naar beneden dus ook 7; anders zou ik op den duur op de Mount Everest eindigen. Ja, dat lopen is weinig. Men zegt altijd dat een fitte bejaarde minstens een uur per dag moet lopen, dus 5 à 6 km moet afleggen. In mijn geval mag het wat minder zijn, omdat ik een kapotte knie heb; de arts raadt me zelfs af te lopen en zegt dat ik maar liever moet fietsen. Dat doe ik ook, maar gisteren niet. Ik ben zelfs niet even naar de stad geweest, heb alleen iemand bezocht die op twintig minuten lopen van mij vandaan woont.

Vandaag ziet het er wat anders uit: 10907 stappen, 9,67 km gelopen en 20 trappen beklommen. Daar klopt helemaal niks van: ik heb pakweg 0,67 km gelopen en 9 km gefietst! Maar het programma is blijkbaar niet in staat fietsactiviteit waar te nemen. Ik denk dat ik een trap of 7, 8 heb genomen (Marburg bestaat immers overwegend uit trappen) en geen 20. Misschien kent het programma geen verschil tussen trappen als meervoud van trap en trappen als fietsen? Nee, zo kan het niet zijn, want het spreekt Engels.
Ik was namelijk naar de fitnessstudio gefietst, waar ik ook behoorlijk actief geweest ben. Maar dat kon het telefoontje niet weten, omdat ik het in het kluisje had achtergelaten.
Kortom, mijn aanvankelijk enthousiasme over dit programma kreeg vandaag al een flinke knauw. Toch is het leuk dat het mij een beetje in de gaten houdt. Obama weet nu ook hoe ik de dag doorbreng; dan hoef ik die niet apart te schrijven.

11 reacties

Opgeslagen onder Computer, Persoonlijk

11 Reacties op “Health

  1. Niet alleen jij weet dit nu. Deze data komt via allerlei slinkse routes al of niet ge-anoniemiseerd bij allerlei commercieel opererende bedrijven terecht.

  2. Ja, in grote lijnen begrijp ik wel dat ze mij volledig in de hand hebben, maar ik vind het niet zo erg. Tot nu toe geven de mij toegezonden reclame en andere boodschappen me niet de indruk, dat ze mij kennen; integendeel. Het zou me nu bij voorbeeld niet verwonderen als ze mij binnenkort reclame voor loopschoenen zouden toesturen. Fout! koop ik niet.
    Tegen de tijd dat ze echt kwaad willen en mij op grond van mijn al dan niet vermeende privé-leven voor de inquisitie slepen wou ik maar eens overlijden.

  3. De naar mij gestuurde ongevraagde reclame is ook niet echt op maat te noemen.
    Terwijl ik dan nog niet eens zo’n gezonde telefoon gebruik.

    Ach, moet ik mij daar zorgen om maken?

    Vrolijke groet,

  4. Leuk speelgoed. Ik ken ondertussen al aardig wat mensen die regelmatig checken of ze al wel aan hun dagelijkse portie stappen komen. En klachten over telefoons die niet snappen dat je op de fiets zit hoorde ik ook. Ik vind dat juist handig, want als ik bijvoorbeeld twee uur lang japanse duizendknoop sta te zeisen zit de telefoon onwetend in mijn fietstas, niet meer dan fair dat hij mijn fietstochtje naar huis dan toch telt als voetstappen.

  5. Natuurlijk aargh, ook op de registratie van de heenweg heb je recht!
    Als ik het goed begrijp meet het programma de afstand, niet de gelopen afstand. En dat het meer trappen telt dan ik beklommen heb ligt misschien aan de hellingen die ik gelopen of gefietst ben? Een wonder dat zulke minieme hoogteverschillen als een traptrede worden geregistreerd.

  6. Er zit weldegelijk een soort stappenteller in mijn telefoon die beweging registreert. Laat ik de telefoon in de fietstas zitten dan telt hij niets, doe ik hem in mijn jaszak dan interpreteert hij mijn fietsbewegingen als voetstappen. Je kunt ook sjoemelen door er handmatig wat stappen bij te schudden.

  7. En hij telt ook de extra bewegingen die je maakt om telkens je telefoon aan de lader te leggen? De mijne is met al dat geapp tegenwoordig zo leeg.

  8. Een kennis heeft een gazon van zo’n 1400m². Hij plakte zijn sporthorloge op de grasmaaier robot (Bosch), die de gehele dag daar rondhobbelt terwijl hij op kantoor m.b.v. WLAN en huiscomputer kan volgen hoeveel stappen en afstand zijn sporthorloge registreert. Kon zelfs volgen wanneer de robot een pauze maakte om weer op te laden. Ruim 34.000 stappen en 30 km waren in een tijdbestek van circa 11 uur

  9. @Irene: Nee, het laden doe ik met mijn handen en het programma registreert blijkbaar alleen beenbewegingen. De stappen die ik in huis doe blijven een geheim, want dan ligt de telefoon op een tafeltje.

    @King Billy: Wat zal die robot fit zijn!

  10. NASCHRIFT: Vandaag heb ik 88 km gefietst en hier en daar een stukje gelopen. Het programma maakt daarvan het volgende: 26.049 stappen, 18.12 km en 223 trappen beklommen!
    Programma dus definitief afgekeurd voor fietsers.

Reageer

