Poep …. ooooh!

Toen ik nog klein was mocht je geen poep zeggen, en pies ook niet. Het gevolg was natuurlijk dat kinderen van een jaar of acht of tien het ouderlijk verbod trotseerden en lekker toch poep zeiden. Een kind in mijn omgeving zei altijd: ‘Poep … ooooh!’ — met het schuldgevoel meteen erachter aan dus. Of het pseudo-schuldgevoel. Het was eerder uitdagend misschien: hoor mij es!

Op latere leeftijd kwam je, vraag niet hoe, iets te weten over seksualiteit, maar daar mocht je ook niet over praten en ook geen grappen over maken. Dat werd natuurlijk toch gedaan, maar je had ook mensen, vooral in christelijke omgevingen, die zó ver niet wilden gaan, maar in kleine kring wel een ondeugende poepmop aandurfden. Zo circuleerde het versje, volgens mij van nog voor de oorlog:

Dominee van Takkenbos
die wist niet wat hij preken mos.
Hij preekte in zijn onderbroek
Een dikke vette oliekoek.

In het internet vond ik nog twee varianten van dit licht anti-clericale gedichtje, en dat is goed, want ook dit was Nederland, heel erg Nederland zelfs, en het moet bewaard blijven voor het nageslacht.

Later viel het taboe op seksualiteit weg. Vreemd genoeg bleef het taboe op pies en poep als gespreksonderwerp min of meer bestaan. Niet omdat het zondig was, maar omdat het nu als kinderachtig gold. Volwassen mensen praatten immers over seks. Dat begint echter ook al weer over te gaan: het valt mij soms op dat Nederlanders plotseling Engelse woorden gebruiken als ze het over seks hebben. Zoals een eeuw geleden Latijn of Frans, maar dat kent niemand meer. Het taboe sluipt weer binnen.

Hoe kwam ik hierop? O ja, ik hoorde in de Nederlandse radioreclame iemand poep zeggen, niet: ontlasting, maar poep. Smakelijk vind ik het nog steeds niet, maar het ging om darmspiegeling, om het aantal gevallen van darmkanker te verminderen. Vooruit dan maar, dan is het voor een goed doel.

6 reacties

Opgeslagen onder Nederland

6 Reacties op “Poep …. ooooh!

  1. buurtaal

    Ik was dit weekend in Nederland en hoorde het woord herhaaldelijk in een reportage over de inzet van honden die via hun reukzin darmkanker in monsters kunnen opsporen. Heb er niet zo bij stilgestaan, maar inderdaad: poep lijkt salonfähig te worden, om maar een mooi Duits woord te gebruiken.

  2. Het is geloof ik zelfs een beetje hip de laatste tijd, om over poep te spreken. Maar het kan ook een gevolg zijn van het al jaren toenemende gebruik van Jip- en Janneketaal in de media, steeds maar verder op de hurken. Een meningsverschil heet ‘ruzie’, misdadigers zijn ‘boeven’, en e-coli-bacteriën heten tegenwoordig ‘poepbacteriën’ , sommigen presteren het zelfs om te schrijven dat er poep in levensmiddelen zit als er bacteriën zijn gevonden.
    Maar misschien zitten er gewoon wat bejaarde journalisten achter die heerlijk kunnen gniffelen omdat ze steeds maar Poep in hun nette krant mogen schrijven.

  3. Ik lees zelfs ergens dat er gezonde poepbacteriën in de darmen van zieken worden gestopt.

    Tja, poep blijft een vreemd onderwerp.

    Vriendelijke groet,

  4. Trijntje

    Onlangs in een Belgisch quizprogramma de vraag: waarin gaat een thermometer als je oraal meet. Het (foute) antwoord dat werd gegeven was: in je poep.
    Kennelijk wordt het woord poep in Vlaanderen anders gebruikt dan in het Nederlands.
    Ik herken wel het niet mogen zeggen van poep of pies. Plas mocht wel. Als ik me goed herinner mochten we wel ‘ba’ zeggen tegen poep. Het woord drol werd bij mij pas veel later bekend.

  5. Bob

    Jip en Janneke taal, dat is het! Precies dat gevoel kreeg ik toen ik laatst de Telegraaf las. Er werd gesproken over boeven en schurken. Ich hab gedacht ich bin im falschen Film. Alsof je de Donald Duck leest.

  6. Jip en Janneke kwamen pas na mijn tijd; hun taal zou ik niet herkennen. ‘Bah’ voor poep, ja dat ken ik ook. Men sprak in kindertaal van een ‘grote bah’ en er was zelfs een werkwoord van: ‘ba-en’.

Reageer

