De hel is af

Nou ja, de hel is natuurljk al heel lang op temperatuur, maar ik bedoel: mijn werk aan het deel over de hel in het eeuwenoude Arabische boek Kitāb al-‘Azama is nu klaar. In dit blog waren er al enkele proeven uit verschenen.

Er zijn drie delen: de uitgave van de arabische Tekst, de Engelse vertaling en een studie. Die studie zal binnenkort in een boek verschijnen en is nu al online voor iedereen ter beschikking. Het is: ‘Hell in popular Muslim imagination: The anonymous Kitāb al-ʿAẓama,’ in: Chr. Lange (ed.), Locating hell in Islamic traditions, Leiden 2015, 144–62. Click hier, click dan Open Access, click Chapters (16), click 7 Hell in popular Muslim imagination, click Read.

Als U liever iets in het Nederlands leest of om welke reden dan ook meer in het paradijs geïnteresserd bent vindt U hier de Nederlandse vertaling van het Paradijs-hoofdstuk uit hetzelfde Kitāb al-‘Azama.

8 reacties

Opgeslagen onder Fictie, Godsdienst, Islam

8 Reacties op “De hel is af

  1. Is er in het hiernamaals eigenlijk ook een vrouwenafdeling? Niet dat ik erheen wil hoor, teveel goud, en zeventig matrassen, dan zul je net zien dat daar zo’n pareltje onder terecht komt.

  2. Nee, geen aparte vrouwenafdeling. Het heerlijke voor vrouwen is immers dat zij de mannen mogen behagen. Getrouwde vrouwen worden, geheel vernieuwd en verjongd, weer bij hun echtgenoot gevoegd. Met de zucht van verlichting die sommige vrouwen slaakten toen hun man overleed, wordt geen rekening gehouden.

  3. Vandeweek zat ik hier ’s nachts nog ns over na te denken (ja ja, er zijn vast betere dingen om over na te denken, maar toch ;-)) en vroeg me af: wat is de visie op de bedoeling van de tekst? Is schrik aanjagen de bedoeling, of juist een soort van ‘geruststelling onder de gelovigen’? Geruststelling in de zin van ‘die zondaren krijgen hun straf wel’. Met dat laatste zou je prima kunnen afzien van alle ‘bestraffend geweld op aarde,’ want ‘er wacht al een hoop foltering’.
    Of vallen dat soort bespiegelingen buiten de rol van de vertaler, en laat je die over aan de verschillende stromingen / voorgangers die er ongetwijfeld allemaal hun eigen interpretatie van zullen geven?

  4. Schrik aanjagen is zeker de bedoeling van deze en vergelijkbare teksten; geruststelling niet. Ook puur, sadistisch schrijfplezier: heerlijk toch, hoe de buurman ervan langs krijgt!

    Tja, als mensen alles aan God zouden kunnen overlaten, dan was het hier heel wat aangenamer. Maar nee, ze menen altijd God een handje te moeten helpen; alsof die niet almachtig is en zijn eigen boontjes niet kan doppen. Ze zijn daarbij zelfs nog strenger dan Hij en zijn profeten. Daaruit blijkt nog eens te meer dat hun eigenlijke drijfveer sadisme is.

  5. Hmm, sadisme als drijfveer.. Dus ‘vijftig tinten groen’, zeg maar. kHeb er nog lang over nagedacht (‘wat een tragisch wereld-/godsbeeld’ ‘wat zouden daar de gevolgen van zijn?’ en dat soort gedachten) om tot de conclusie te komen dat ik toch echt beter theologie had kunnen gaan studeren uit interesse voor dit soort vraagstukken. Maarja, het leek me destijds zo’n non-studie, die eigenlijk onder sociologie en psychiatrie hoort te vallen. Bovendien stuitte het idee op véél verzet in mijn familie. (“Vrouwen mogen geen ambt bekleden’ en dergelijke prehistorische uitspraken.)

    Om terug te keren tot de tekst, ik had het (sadisme) niet zo verwacht, als ik aan de teksten van Ibn Fadlan denk, sprak er zo’n sfeer van beschaving uit, beschaving tegenover de barbarij van de Volga Rus. Maar misschien is dat de individuele schrijver, (of de vertaling ervan), en was de cultuur destijds wereldwijd eeuwenlang doordrenkt van Jeroen Bosch-achtige taferelen. Misschien jammer dat ‘de’ Islam afbeeldingen (veelal) verbiedt, anders hadden de illustraties hierbij wellicht een tweede Jeroen Bosch opgeleverd 😉

  6. P.S., een kijkje in mijn familie: http://www.npo.nl/paul-den-hertog/09-03-2015/VPWON_1233326 Dit is van alle dominees mijn verreweg meest positieve, ruimdenkende, blijmoedige (achter)neef, meestal is het somberheid troef: de zwarte kousen misschien uitgetrokken, maar zeg maar gerust: zwarte kousen ingegroeid 😉 Ook een vorm van sadisme overigens.

  7. Net als bij ons is er in de islamitische wereld vanouds zowel een cultuur die doordrenkt is van Jeroen Bosch-achtige taferelen als een die beschaafd, vrolijk en vrijzinnig is. Er wordt natuurlijk ook de spot gedreven met dit soort hellevoorstellingen.
    Afbeeldingen van de islamitische hel zijn er vele, vooral uit Centraal-Azië. Christiane Gruber heeft enige fotoboeken gemaakt, die ook in het internet zijn in te zien (helaas met slechte beeldkwaliteit).

  8. Leuke tip, dankje! Bij de kunstgeschiedenis over de Middeleeuwen liet ik afb. als deze http://en.wikipedia.org/wiki/Nizami_Ganjavi#/media/File:Nezami_Behzad_Persian.jpg wel zien naast de Bijbelse stripverhalen van die tijd, vooral in klassen met veel 12jarigen uit verschillende culturen, zodat ze ook de inderlinge overeenkomsten in kunst leerden kennen:-)

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s