Godsdiensttwisten

Het aardige van oud worden is dat het geheugen soms dingen van heel vroeger terug brengt. Zo bij voorbeeld over de godsdiensttwisten in de jaren vijftig. In ons dorp was de meerderheid katholiek en ongeveer tien procent protestants. Nee, ze gooiden geen bommen in elkaars moskee, maar bestookten elkaar onder andere met slechte poëzie als deze:

Prottestaantse broeken
schijten in alle hoeken
schijten in alle gaten
ze kunnen het niet laten … (en het ging geloof ik nog verder).

Van protestantse zijde werd er op gregoriaanse melodie tegenin gebracht:

Heilige Maria, bid voor de kippen,
dat zij niet het hok uit wippen …

Verder herinner ik mij dat ik eens op zondagmiddag bij mijn vriendje Hans mocht eten. Maar de maaltijd werd bedorven door een verhit gesprek tussen zijn ouders en zijn oom Jan en tante Margje over de kinderdoop. Details herinner ik mij niet, maar het liep zeer hoog op. ‘Voor eeuwig verdoemd, voor eeuwig verdoemd!,’ zulke woorden vielen er. Verbeten koppen en tranen over en weer. Tranen ook bij Hans zijn moeder, die een mooie maaltijd op tafel gezet had, waar nu niemand meer naar taalde.

13 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst

13 Reacties op “Godsdiensttwisten

  1. Ach ja, van de Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep tot de Katholieke Radio Omroep. Ieder met een eigen collectebus.

  2. Wieneke

    Brood en banket moest gekocht bij de katholieke bakker, die er niks van uh…kon. Terwijl zijn protestante collega heerlijke spullen verkocht. Maar het moest, anders waren er grote problemen. Zelf heb ik gelukkig nooit iets met religie te maken gehad, maar men vertelt mij soms dingen van vroeger. Laatst zat ik met een groepje oudere ex-katholieke dames, die huiveringwekkende verhalen vertelden over ‘die klere-nonnen’, die een waar schrikbewind over de kindertjes voerden.

  3. Ja wat een onzin toch achteraf allemaal. Ideologie, pfff. Blij dat ik nergens meer aan mee hoef te doen.

  4. Tja, die bakkers. Mijn grootvader was zakenman en de katholieke bakker was klant bij hem, dus daar moest brood en ieder geval banket gekocht worden. Dat was niet slechter of beter dan het brood van de protestantse bakker, bij wie uit overtuiging gekocht moest worden. Maar zo was er wel altijd te veel brood. Ik heb als klein jongetje om des geloofs willen heel wat eendjes gevoerd.

  5. Regels en afspraken herinner ik mij vanuit mijn jeugd.

    Het hogere en/of de beleving van een godsdienst is nooit tot mij gekomen.
    Of heb ik het nooit toegestaan vanwege de regels en afspraken?

    Nu lees en hoor ik vooral over oorlogen vanwege godsdiensttwisten!

    Vriendelijke groet,

  6. Heel vermakelijk… Vooral die eendjes die het broodoverschot kregen.. ik heb dat soort kluchtige verhalen ook horen en zien gebeuren als kind; waarom mijn tantetje dan niet mocht trouwen met haar katholieke geliefde: als kind snap je daar niks van; maar nòg onbegrijpelijker werd het als een helft van een stel niet ‘bevindelijk’ genoeg was 😉 Tantetje vond trouwens uiteindelijk iemand in een taalgebied van Emigrant, alwaar zij nog altijd woont. Verstandige vrouw, ver weg van het calvinisme.

  7. Het is inderdaad fijn dat dat allemaal weg is. In de late jaren zestig heb ik de opluchting gevoeld toen de druk van de godsdienst verdween. Probleem is nu wel hoe het met de samenleving verder moet, zo zonder regels. En hoe moet het politiek met Nederland zonder de gelovigen van CDA en PvdA? Daar zijn alleen maar brandnetels voor in de plaats gekomen. Ook om oorlog te voeren zijn er allang andere redenen dan religieuze. Van de regen in de drup?

  8. Mijn ouders deden er niets aan en ik kom uit een tamelijk homogeen vrijzinnig-protestants dorp. Ben zegge en schrijve één keer naar de zondagschool geweest, toen veinsde ik de weg niet meer te weten en hoefde ik ook niet meer van mijn ouders. Later vrij veel kennis over religie opgedaan, zonder ooit een gelovige te worden. Ben geloof ik, een agnost. Maar dat religie ook zijn goede kanten kan hebben, wordt wel eens al te gemakkelijk vergeten. Op sociaal terrein hebben gelovigen heel veel goeds gedaan en zonder religie zou ons openbaar kunstbezit de helft kleiner zijn. Dat zijn kinderen die ik niet met het badwater zou willen wegggooien.

  9. Wieneke

    @Groninganus:
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Er is ontzettend veel goed gedaan door mensen, die vanuit een oprecht christelijk geloof hun daden verrichten. Momenteel wordt alleen de lelijke kant van religie belicht en dat is onjuist.

  10. Binnen de Gereformeerde zuil werd er ook vrij veel aan intellectuele vorming gedaan. Het was nogal eenzijdig, maar toch niet zonder waarde.
    Ik vraag mij soms af of ik werkelijk helemaal geen behoefte heb aan godsdienst. Het eerlijke antwoord luidt steevast: nee. Maar ik weet dat veel mensen er wel behoefte aan hebben. En als ze dan de officiële vormen van christendom vaarwel hebben gezegd vervallen ze in allerlei sekten, of in goedkope prulversies van toch weer datzelfde christendom (televisiedominé’s enzo).

  11. Wieneke

    Ach, het is en blijft mensen- dus vaak broddelwerk en dat realiseer ik me altijd. Ik kan religie absoluut niet loskoppelen van bepaalde manipulatieve zaken en belangen, die gediend moeten worden. Dat alsmaar zoeken naar ….. ja wat eigenlijk? …. is al zo oud als de mensheid.

  12. Ik stam nog uit de oude Katholieke tijden. School, buurt, alles., En wat anders was, zoals de protestanten, werden met de nek niet aangekeken, ook al waren er niet zo veel van in ons hoofdstad. Wel ‘heidenen’, mensen zonder geloof of wat ook. Daar moest je dan voor bidden. Veel van wat toen werd georeerd in de kerk van de een of de ander hoor je nu weer uit de moskee komen. In vijftig jaar maar weinig veranderd op dat punt….

  13. Toch wel. Dat verketteren van vijftig jaar geleden hoor je in de christelijke kerken bijna niet meer, althans niet in West-Europa. Daarentegen werden vijftig jaar geleden, behalve in Saoedi-Arabië, andere geloven in de moskee nog niet verketterd. De golven van onverdraagzaamheid en tolerantie lopen niet gelijk op.

Reageer

