Lacht God?

Soms stel ik mij voor hoe God vol voorpret de banderol van een satirisch tijdschrift afscheurt en zich doodlacht over wat zijn mensjes deze week weer bedacht hebben. Natuurlijk kijkt Hij gauw of het misschien over Hem gaat; als dat zo is, schatert Hij tot de tranen in zijn baard druipen.

Door de heilige schriften wordt dit beeld echter niet bevestigd; integendeel. In de Bijbel lacht God alleen een keer spottend in Psalm 2: ‘Die in den hemel troont lacht; de Heer spot met hen,’ namelijk met de koningen der aarde en de wereldmachten die samenspannen tegen den Heer en zijn gezalfde. In de Koran lacht God nooit. Goed, er valt ook niet veel te lachen met deze schepping, maar daar heeft Hij zelf de hand in gehad. Aanvankelijk leek het ‘zeer goed’ (Genesis 1:31), maar dat bleek al gauw tegen te vallen. (Ja ja, ik weet het: door onze schuld, door onze grote schuld.)

Jezus was ook geen lachebekje; Jezus weende (Johannes 11:35). De rabbijnen hadden wel een hoop lol in hun talmoedische discussies. Ook hebben de joden een feest genaamd Simhat Thora, ‘Vreugde der Wet’, een bemoedigende naam; maar ik moet toegeven dat ik niet goed weet wat het inhoudt en hoe vrolijk het is. Naar ik hoor wordt er in ieder geval bij gezongen en gedanst. Mohammed zou, althans volgens de helft van zijn aanhangers, wel gelachen hebben, volgens de andere helft alleen geglimlacht. Er zijn een paar hadithen die eigenlijk moppen zijn; zie hier.

Maar alles bij elkaar moet je om te lachen niet bij de westerse godsdiensten zijn. Gezien Degene naar wiens beeld de aanhangers zijn geschapen is het geen wonder dat zij vaak zulke saggerijnen zijn. Of is het juist omgekeerd?

1 reactie

Opgeslagen onder Godsdienst

Een Reactie op “Lacht God?

  1. Zijn meer verzen over humor te vinden in de Bijbel. Vaak fijnzinnig verstopt in de loop van de verhalen. Het merendeel terug te voeren naar leedvermaak. Ergens in de Psalmen staat bijvoorbeeld dat bij de intocht van Den Here de poorten verhoogd moeten worden. Derhalve werk aan de winkel. Bedoeld wordt dat het wegdek moet worden uitgegraven….

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s