Wat gaan we doen?

Duitsland, vooral Oost-Duitsland, wordt op het ogenblik geteisterd door halfbruine protestgroepen, die tegen ‘de islam’ marcheren. In het duister waarin ze thuishoren, dat wel; want de autoriteiten draaien het licht uit als ze eraan komen. Maar dat zal op de duur misschien niet helpen, want een onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan 60% van de Duitsers vindt dat moslims niet in Duitsland thuis horen. Zo’n percentage zal wel een piek vertonen wanneer er weer een terroristische daad heeft plaatsgehad, maar dit onderzoek was al af vóór de schietpartij bij Charlie Hebdo. In andere Europese landen zou het onderzoeksresultaat naar ik aanneem net zo zijn; het subcontinentje is homogener dan vaak gedacht wordt.

Wat gaan we doen? De EU heeft 500 miljoen inwoners, daaronder 16 miljoen moslims. Europeanen hebben zoals bekend een zekere traditie in het verjagen en uitroeien van zog. ‘vreemde elementen’. De logistieke en technische mogelijkheden daartoe zijn sinds 1945 zeker verbeterd; dus weg met die lui?

Ik denk dat  mensen zoals Wilders, Le Pen en die AfD- en Pegidamuizen in Duitsland uiteindelijk toch niet zouden tekenen voor deportatie. Daar zitten namelijk grote bezwaren en kosten aan vast: hoe krijg je 16 miljoen mensen de grens over? Dat gaat nooit helemaal lukken. En waarheen dan? Naar Wit-Rusland? Lastig, met die afwijkende spoorbreedte. Turkije? Te ver, niet te realiseren. Bovendien zou het ook Europa zelf grote schade berokkenen en ons een slechte naam bezorgen. Voor een Auschwitz nieuwe stijl zullen voorlopig ook niet veel handen op elkaar te krijgen zijn; daartoe is nog minstens twintig jaar gerichte anti-moslim propaganda nodig. Iets over ongedierte en zo. We zijn nu pas in 1920. Hoewel je het nooit weet; Europa verbaast telkens weer. Zou Marine ‘Ebola’ Le Pen misschien toch al zo ver zijn?

De moslims gaan dus helemaal niet weg en blijven bij ons. Dan moet er dus samengeleefd worden; daar kunnen we net zo goed nu meteen mee beginnen. Geen enkel probleem, zou ik denken: dat doen we toch al de hele dag, op natuurlijke wijze? Zelf heb ik er nooit een moeilijkheid in gezien. Meestal weet ik niet eens dat iemand moslim is, of ik denk er niet aan. Maar dat geldt voor veel mensen blijkbaar toch niet, vooral niet in steden als Dresden, omdat daar nauwelijks moslims zijn. Hoe zouden ze het ooit kunnen leren? Daar zullen meer moslims heen moeten.

Als onderwijsman en bovendien arabist/islamoloog was ik vanouds geneigd te denken, dat meer kennis zou helpen. Maar kennis verwerven heeft in Europa de trend niet mee; integendeel. Ook bij ons geldt immers steeds vaker: boekoe haraam, boeken zijn verboden. Ik weet inmiddels dat meer kennis niet helpt, want die 60% zijn volledig ontoegankelijk voor welke kennis dan ook.

Gewoon uitzitten dus maar en niet zeuren. Over dertig jaar is iedereen vergeten wie van welk geloof was, zoals in Nederland de ooit zeer belangrijke onderscheiden tussen de soorten christenen verbleekt of verdwenen zijn.

Een mogelijkheid die helaas ook bestaat is dat we bij het model van de USA blijven, waar de zwarten theoretisch alle burgerrechten hebben, maar er in de praktijk flink onder worden gehouden. Niet doen; daar gaat een land niet op vooruit.

23 reacties

Opgeslagen onder Europa

23 Reacties op “Wat gaan we doen?

  1. Wordt een lange, gezamenlijke zit op wankele stoelen aan een tafel waarop gerechten worden geserveerd waar niet iedereen van gediend is en dat luidkeels met veel geroffel laat weten. Veel reparatiewerk en tegelijkertijd sociale cohesie rondom de tafel herstellen vergt kundigheid, geduld, de juiste gereedschappen. Maar in eerste instantie visie….

  2. Een tafel met diverse gerechten is alvast een begin.

  3. Ik wou dat de adviezen van Emigrant gewoon eens werden opgevolgd. Dat zou een hoop gedoe schelen.

  4. Ja, ook ik reken op een ontzuiling en moskee leegloop in de toekomst.
    Maar tegelijkertijd ben ik mij er van bewust dat er ook nu respect en acceptatie nodig is voor elke gelovige.
    Ook al is dat niet aan een ander op te leggen en te verplichten.

    Is zo’n gezamenlijke maaltijd met voor elk wat wils als gerecht een ontmoetingsplek om elkaar te leren kennen? Eten voor de buik en het bijbehorende gesprek voeding voor hart en hersens?

    Vriendelijke groet,

  5. Blijkbaar gaan er nu al heel veel moslims niet naar de moskee. Nederland heeft ± 500 moskeeën voor 850.000 moslims. Dat betekent één moskee voor 1700 gelovigen. Dat is alleen voldoende als niet iedereen erheen gaat, want zo enorm zijn die gebouwen meestal niet.

  6. Als ik van een afstand de Taibah Moskee bij mij om de hoek volg zie ik vooral mannelijke bezoekers.
    Uit mijn jeugd herinner ik mij vooral moeders, die ’s morgens vroeg naar de kerk gingen.
    In beide gevallen halveert dit bezoekers.
    Maar het gegeven rekensommetje onderschrijft de terugloop van het moskeebezoek. Is dat in de islamitische landen vergelijkbaar?
    Tenslotte hebben we door de eeuwen heen bij alle religies en godsdiensten niet altijd fanatieke en minder fanatieke gelovigen gehad.

    Vriendelijke groet,

  7. Dat is heel verschillend. In Cairo barsten de moskeeën uit hun voegen, in Iran gaat er bijna niemand heen.

  8. Ik wilde eigenlijk schrijven dat dertig jaar wel erg kort is, maar herinnerde me vervolgens iets dat nog niet eens dertig jaar geleden gebeurde. Ik kwam als gast bij een huwelijksfeest en realiseerde me pas toen ik de kleding van de familieleden zag dat het moslims waren. Nooit eerder een gedachte aan gewijd, het was geen onderwerp. Er kan inderdaad een hoop veranderen in korte tijd.

  9. Dat moslims als moslims worden waargenomen is pas sinds de aanvallen op die twee torens in New York (9/11). Daarvóór woonden er bij ons alleen Turken, Indonesiërs e.d.

  10. De huidige gang van zaken is dat de mensen tegen moslims elkaar steeds meer opzoeken en de moslims zelf elkaar ook. Daarmee wordt de kloof tussen beide groter en ik zie onder meer de media als onbedoelde aanstichter. De media wil opvallend nieuws waarmee ze aandacht trekken en meer reclame kunnen verkopen. Gevolg is dat er voor nieuws over enige verbroedering geen plaats is.

    Ook facebook en twitter zie ik meer als ons-zoekt-ons dan ons-zoekt-een-ander. Mogelijk geldt dat voor de Pegidagangers net zo als de Nederlanders die zo nodig moesten marcheren tegen wat er in Parijs is gebeurd. Ben benieuwd hoe vol Facebook staat met selfies van ik was er bij.

  11. Wieneke

    Wij kunnen niet veel doen tegen een paar doorgedraaide gekken, die zelf niks te verliezen hebben. Al ga je er met 90.000 man achteraan, dan nog zien ze kans om een heleboel ellende te veroorzaken. In een open maatschappij, die wij allemaal absoluut niet willen wijzigen, loop je nu eenmaal enorme risico’s. Deze week gebeurde het vreselijke in Parijs, morgen misschien in Den Haag. We zullen er mee moeten dealen.

  12. Op dezelfde wijze ontmoet ik ook weleens moslims.
    Maar door de gruwelijke nieuwsvoorziening weet ik dan nog steeds niet bij welke groep deze moslims behoren.
    Gelukkig hoeven we dat ook nooit uit te zoeken.
    In de dagelijkse omgang tussen buren, bekenden, vrienden en toevallige passanten zijn er ook nog plezierige gespreksonderwerpen.

    Vriendelijke groet,

  13. @Wieneke: Nu ik de foto van de vrouw van die gijzelnemer heb gezien meen ik iets beter te begrijpen waarom hij wel dood wilde.

    Zelfs in een extreme politiestaat zijn dit soort dingen niet te voorkomen. Bovendien is het daar veel waarschijnlijker dat de gruweldaden door een van die 90.000 man zullen worden uitgevoerd.

    @Rob Alberts: Welke groep moslims: daar komt de statistische waarschijnlijkheid ons te hulp. Minder dan 1% van de mensheid is tot terrorisme geneigd.

  14. Trijntje

    Gisteren gehoord in de trein: vroeger kenden we helemaal geen katholieken (in een trein in het gebied van de Bible Belt). En vroeger waren de enige buitenlanders Molukkers. De strekking van het gesprek was dat het in de toekomst met moslims en andere buitenlanders hopelijk net zo zou gaan als met de verhouding tussen protestanten en katholieken.

  15. Ik kom uit een dorp met overwegend katholieken en een protestantse minderheid. Het samenleven was in de jaren vijftig niet onproblematisch; soms waren er bittere uitwassen. Nu begrijpt niemand daar meer iets van.

  16. Wieneke

    Een lief gezellig vrouwtje is ze vast niet 😉
    Ik hou me maar vast aan het feit, dat er gelukkig veel meer normale mensen zijn dan gestoorde. We kunnen niet in angst leven, want dan kun je net zo goed nu al in je doodskist gaan liggen wachten tot het dak instort (dat zegt een vriendin van mij altijd). Ik moet lachen om dat geneuzel van die knul van Rutte: we moeten allemaal heel alert zijn en de politie is heel wel in staat om ons te beschermen. Ik denk dan meteen even terug aan de Facebookrellen in het Groningse villadorp Haren en hoe lang het duurde voordat men weer enigszins de controle had. En die vandalistische idioten hadden nog niet eens wapens.

  17. Het verschil van het onderscheid zit hem vooral in het bezit van AK-47’s, het gebruik daarvan tegen onschuldigen en de brede steun uit kring van daders zoals ook nu overal op het internet te lezen valt. De Turkse dictator pakt overal journalisten op, beperkt zich niet tot de eigen landsaard, voert het archaische geloof nog eens extra in. In Nigeria vinden massaslachtingen plaats, in China, de Filippijnen en zo meer. En dat alles ligt aan de Europese halfbruinhemden? Kwestie van de geschiedenis nog eens goed nalezen dunkt mij. Europa ligt al een tijdje onder vuur. Of zijn we Londen, Madrid en Amsterdam al vergeten? Daar komt Parijs nu bij. Daar verbleken die anti-moslim-demonstraties bij. Uitgestoken handen moeten worden aangepakt en niet afgehakt…pas dan valt er samen te eten…

  18. Wat ga jij doen, meninggever?

  19. Elke dag kruip ik na 99 ontmoetingen dan ook snel onder een steen.
    De laatste 1 % heb ik tot nu toe mooi weten te ontlopen ……
    Dit als flauwe reactie op de statistieken.
    Ik heb dat tentamen nooit gehaald.

    Vriendelijke groet,

  20. In plaats van nóg een mening geef ik maar een beschaafd – doch welgemeend – applaus voor het statement van Emigrant op 10:53. Wel een wijnsuggestie voor het menu over dertig jaar: Shiraz.

  21. @Martin Hillenga: Shiraz, heerlijk, en dan zullen voordrachtskunstenaars de wijnpoëzie van Khomeini voordragen. Zie http://tinyurl.com/mpaa5ff en http://www.groene.nl/artikel/schrijven-met-de-wijnkaraf

  22. Jawel hoor, ik lees altijd alles. Ik huldigde het standpunt abstracte, grote begrippen versus de mens (los van de omringende discussie). Dat de mens slecht is, durf ik niet te zeggen. Wel dat ie laf is. En nu ik toch de gelegenheid heb: een beetje opportunistisch.

  23. @Emigrant: Dank voor de links!

Reageer

