Statistiek

WordPress stuurt een statistiekje van de meest gelezen stukken in mijn Leeswerk Arabisch en islam. Dat ziet er zo uit:
1. Mohammed en Aisha: was de profeet getrouwd met een kind?
2. De bestraffing in het graf
3. Katten, honden en de profeet
4. Wie heeft de koran geschreven?
5. Het sperma van de vrouw

Ik vind het wel prettig dat Aisha zo veel gelezen wordt, hoewel het stuk enerzijds nog niet af is en anderzijds nodig eens wat ingedikt moet worden. Dan gaat dat stomme geleuter over Mohammed als pedofiel op den duur misschien eens over. ‘Wie heeft de koran geschreven?’ is een gewettigde vraag, en dat sperma, nou ja, voor wie het nodig heeft. Daar zal het zoekgedrag sterk beïnvloed zijn geweest door de seksuele belangstelling van de zoekers en minder door die voor Oudarabische teksten.
Die katten en honden, tja, ik heb dat stuk met plezier geschreven; toch ben ik niet zo verguld met die overweldigende belangstelling van ‘algemene’ katten- en hondenliefhebbers. Is er nou echt niks leukers? En op de vraag: ‘Mag een moslim een kat hebben?’ kan en wil ik natuurlijk geen antwoord geven; ben ik soms een moefti? De vraag: ‘Wat is de functie van de kat in de islam?’ lijkt niet afkomstig van een moslim in gewetensnood, maar is behoorlijk getikt, zoals vrijwel alle vragen die eindigen op ‘in de islam’. Muizen vangen, mijnheer, mevrouw: dat is de functie.
Steeds onbegrijpelijker vind ik de belangstelling voor ‘De bestraffing in het graf’. Ik schrijf toch waarachtig genoeg over de hel, dus als iemand geïnteresseerd is in echte straf kan hij bij me terecht. Daarvoor bestaat echter voornamelijk academische belangstelling, en dat is wat mij betreft volledig in orde. Maar bij de moslimse landgenoten bestaat er blijkbaar een veel grotere en diepe belangstelling voor wat er onmiddellijk na de dood in het graf gebeurt, zoals ook uit de ‘zoekvragen’ blijkt, zoals: ‘Islam: wat wil het zeggen als je een slang vindt in je graf’ en ‘Wat voor straf krijgen we na de dood in de islam?‘ Een mens, of althans een moslim, zo gelooft men, leeft na de dood op schimmige wijze nog een beetje door en wordt door een of meer boze engelen min of meer verhoord. Als het resultaat tegenvalt wordt het graf samengedrukt, zodat de gestorvene het erg benauwd krijgt. Een slang kan er ook nog verschijnen.
Waar tobben de mensen toch over? Bovendien, iedereen heeft toch wel eens een dood dier gezien dat al een paar dagen lag? Nou, zo gaat het ook met ons, ‘in de islam’ of waarin dan ook. Je kunt dus ook geen slang meer ‘vinden’ — hoogstens vinden wat maden jou. Nee, dit korte-termijndenken, daar kan ik met mijn pet niet bij. Voor gelovigen is de hoofdzaak, zou ik denken, dat je lichaam op de Jongste Dag weer in de oude staat wordt hersteld en wordt voorgeleid. Net als bij de christenen dus.

3 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst

3 Reacties op “Statistiek

  1. Lezen is iets anders dan aanklikken en dat laatste meet WordPress. Dat aanklikken zal ook hier vooral via de Google-zoekresultaten gaan. Mogelijk staan in deze bovenstaande stukken redelijk unieke zoekwoorden waardoor ze hoger in Google komen. Of iets echt gelezen is is hoofdzakelijk af te leiden uit een reactie die dat weergeeft. Ofwel zeer moeilijk te bepalen, zeker als het om lange lastige stukken gaat.

    Ooit had ik een zogenaamde tracker van een provider die aangaf hoelang men naar een bepaalde webpagina keek. Maar zelfs dat zegt niet alles. Je kan wat vinden, er op klikken, nodig even naar de WC gaan, daarna nodig de was op hangen en er dan achter komen dat je PC nog aan staat en die dan uit zetten zonder maar een letter te hebben gelezen op die pagina.

    Zo, eerst maar eens nodig naar de WC en dan even kijken of de was klaar is. 😉

  2. Ik houd daar wel rekening mee, ga er met de natte vinger van uit dat één van de tien klikkers werkelijk leest. Ook al klikken ze na een alinea weer weg, dan is mijn gif misschien al verspreid.
    In Nederland wordt meer gegoogeld, in Duitsland abonneren de mensen zich.

  3. De statistiek is alweer veranderd. Na de schietpartijen in Frankrijk willen opeens honderden mensen mijn tekst over ‘Het loon der martelaren’ lezen. Daarin laat ik o.a. zien, dat dat met die maagden waarschijnlijk geweldig tegenvalt.

Reageer

