Zelfkapotting

Die Tim heb ik nooit gemogen, de jongen die mij in de navigator de weg wijst. Maar op mijn nieuwe apparaat kon Joanna Lumley nu eenmaal niet opgeladen worden. De nieuwe deugde meteen al niet: zijn accu wilde niet opladen. Terug naar de winkel, na twee weken kwam hij weerom en deed het prima. Maar nu, na afloop van de garantie, vertoont hij weer hetzelfde euvel. Een weigernavi dus; bah! Om mijn eer te redden zal ik nu een apparaat van een ander merk dan Tomtom moeten kopen. Dan moet ik weer een heel andere grammatica aanleren; ergerlijk.

Soms denk ik even dat apparaten er zelf niets aan kunnen doen dat ze kapot gaan. Misschien zit er wel een Chinees fabrieksmeisje achter, dat in stil protest tegen haar arbeidsvoorwaarden met een contactje heeft zitten knoeien.

14 reacties

Opgeslagen onder Auto, Computer, Einkaufen

14 Reacties op “Zelfkapotting

  1. Of ondernemers, die snelle winstoptimalisering als hoogste goed voor ogen staan.

  2. Ik had TomTom altijd voor een sympathieke jongensclub gehouden. Maar ja, wat succes met mensen doet … .

  3. Eigenlijk kan elektronica vrijwel niet kapot. Bij mij gaat ook vrijwel nooit iets stuk, omdat die dingen weten dat ik het kan repareren. Zit dan ook met een 8 jaar oude laptop te tikken en mijn camera is inmiddels 10 jaar in gebruik. Bij mensen die minder handig zijn op dat gebied gaat erg veel stuk, dan zien die apparaten hun kans schoon. Dat zou verboden moeten worden. 😉

    (Als gediplomeerd zwerffietser laat ik me natuurlijk niet de les lezen door zo’n navigatiegeval.)

  4. Op de fiets gebruik ik ook geen navigator, maar volgende week moet ik bijv. met de auto naar lastige adressen in de binnensteden van Bonn en Keulen, en dan is het wel een uitkomst.
    En waarom niet met de trein? Omdat er weer stakingen dreigen. Tot 2 november staken ze niet; kortom … .

  5. Ik heb nog wel eens heimwee naar onze oude tomtom, we hebben nu ingebakken toyota-navigatie, (ook alweer de tweede want de eerste werkte meteen al niet) maar die heeft een spraakgebrek en praat daarbij altijd veel te veel waardoor ze zichzelf bijvoorbeeld op rotondes zes keer in de rede valt. Kortom oriënteer je goed voordat je voor een ander merk kiest. De fabrieken en de meisjes zullen onderling wel niet zo heel veel verschillen.

  6. @aargh: De ingebouwde Toyotanavigator heb ik niet genomen, te duur, te onbetrouwbaar naar men zei.
    Nu heb ik een goedkoop Tomtommetje gekocht.
    Navi’s waren vroeger duur in de aanschaf en je moest ook nog betalen voor de landkaartverversing. Tegenwoordig zijn ze betrekkelijk goedkoop en de nieuwe kaarten zijn gratis. Daarvoor krijg je dan prullenboel.
    Het is als met paraplu’s. Vroeger kocht je voor een flink bedrag een stevige paraplu, die twintig jaar meeging. Die worden niet meer gemaakt, zodat je nu steeds voor 2,50 een prul koopt dat niet lang meegaat. Het resultaat is dat je gedurende twintig jaar meer aan paraplu’s uitgeeft dan vroeger en voortdurend met een suboptimaal voorwerp rondloopt. Bovendien liggen de bossen en de oceanen vol met woedend weggeworpen parapluskeletten. Zo is het moderne kapitalisme.

  7. Aan de andere kant is het nu niet meer zo erg als je paraplu gejat wordt. Je wordt nat, okee, maar men heeft je tenminste niet je 20 jaar oude kwaliteitskameraad ontfutseld, alleen een dingetje waarvan je eigenlijk blij moet zijn dat je het kwijt bent.

  8. Daarom heb ik nog steds autokaarten en een stedenboek met plattegronden in de auto. Plus een paraplu, de meesten gratis van relaties of van vrienden, hooguit vervangen, omdat ik de plu was vergeten omdat het alweer droog was.

  9. Diefstal? Ik ken parapluverlies vooral doordat ik ze her en der laat liggen. Dat had ik met mijn oude Knirps ook niet gedaan. Anderzijds verwerf ik zelf ook steeds nieuwe paraplu’s; nee, niet door diefstal natuurlijk, laten we zeggen doordat ik vergeten exemplaren een gastvrij onderdak verschaf.

  10. Ja, autokaarten heb ik ook nog; ik houd trouwens erg van kaarten. Maar om in de binnenstad van bijv. Keulen op een kaart te gaan kijken is een bezoeking.

  11. Die asymmetrische stormparapluutjes gaan niet stuk. Ik zie er zelfs mensen mee fietsen in Groningen!

  12. Die ken ik nog niet. Eindelijk een verstandig antwoord op de verandering van het klimaat, begrijp ik.

  13. Als ik in de navigatiekaartenfabriek werkte en ik zou weer geen salarisverhoging krijgen (voor het derde jaar bijvoorbeeld), dan zou de verleiding groot zijn Tim zo af en toe eens een doodlopend weggetje in te sturen.

  14. @R van InR: Die misleiding gebeurt al vaak genoeg, naar mijn indruk. En de klanten mogen voorstellen tot correctie insturen.

Reageer

