Wegversmalling

Alweer iets geleerd over Duitsland. Mijn fietstocht voerde mij over de vroegere B 255, tussen Niederweimar en Oberweimar en verder. Hier was tot voor kort onmogelijk te fietsen: het was een drukke verbindingsweg, die ook mij dikwijls naar de Autobahn en zo naar Keulen of Nederland heeft geleid. Maar nu is er een ringweg om de dorpen en op de oude weg heerst stilte. Ik was verbaasd te zien dat men de weg tussen de beide dorpen versmald had. Wat een werk! Aan de rechterkant was er minstens een meter asfalt afgehaald, een nieuwe berm was aangelegd en begrast, de witte middenstreep was verwijderd en een nieuwe was meer naar links aangebracht. Ook de zijlijn en de kleine witte paaltjes die de dolende reiziger bij avond moeten leiden waren verplaatst. Een eindje verderop was de weg opgebroken: daar werd aan meer van hetzelfde gewerkt.

Toen ik een vriend die verstand heeft van wegen ernaar vroeg zei hij, dat dat normaal was. Er is een regel dat de afdekking van land door nieuw gebouwde wegen zo veel mogelijk gecompenseerd moet worden door de verwijdering van oude.

Wat zou er met het oude asfalt gebeuren? Wordt het omgesmolten om de gaten in bestaande wegen ermee op te vullen? Wie weet, maar in deze omgeving helaas niet. De buit wordt zeker afgevoerd naar de hoofdstad.

6 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen

6 Reacties op “Wegversmalling

  1. Er is ook een verkeerstechnische reden, die hier in Nederland de laatste jaren ook steeds vaker wordt toegepast. Als een weg wordt afgewaardeerd omdat en een nieuwe weg gekomen is, dan worden de oude wegen vaak versmald om te zorgen dat daar minder hard wordt gereden en mensen eerder kiezen voor de nieuwe weg als doorgaande route. Hele brede wegen nodigen uit tot hard rijden en als dat gecombineerd wordt met fietsers en landbouwverkeer, dan levert dat meer ongelukken op.

    Zo ver ik weet wordt asfalt al jaren gerecycled. Dat gebeurt ook met het afgeschraapte asfalt dat waarschijnlijk veel meer is. Als een weg versleten is, dan wordt vaak de bovenste laag er afgeschraapt en vervangen door een nieuwe laag. Als er laag op laag wordt gelegd, dan worden wegen waarschijnlijk te zwaar voor hun fundering en gaan ze meer verzakken door hun gewicht. Maar hoe dat precies werkt zou ik idd ook wel eens willen weten. Ik zie het ook overal, in Nederland maar ook in Frankrijk en Duitsland. Het is iets van de laatste decennia.

  2. Asfaltrecycling is big business. 100 procent kostenneutraal opnieuw aanwendbaar. Voorwaarde dat voldoende wordt ge-investeerd in aanleg en reparatie van wegen en dijken.

  3. Ik wist dit alles niet, maar ben vol bewondering.
    Wat ik minder bewonder is de weigering van sommige overheden om de nieuwste technieken te gebruiken om kapotte wegen te repareren. Het fijne weet ik er niet van, maar het schijnt dat er machines bestaan die ter plaatse het asfalt omsmelten en weer aanbrengen op de kapotte weg. Is veel minder omslachtig dan het helemaal opbreken van wegen. Door de gaten zie je hier soms de klinkers uit 1938; een stabiele ondergrond is er dus wel.

  4. Of alle snelwegen nog nodig zijn is ook maar de vraag.
    Er worden vooral minder autokilometers gereden.

    Vrolijke vakantiegroet,

  5. Hier gebeurt dat versmallen op de natuurlijke manier, doordat de pal aan de weg staande bomen dikker worden en de wegranden steeds verder wegzakken, en daar de meeste mensen veiligheidshalve het midden van de weg gebruiken is het ook niet erg dat de middenstrepen gaandeweg tot onzichtbaarheid vervagen.

  6. trijntje

    In Ede zijn ze zo ‘slim’ om enkele wegwerkzaamheden tegelijkertijd uit te voeren, wat tot gevolg heeft dat het deel van de wijk waar ik woon voor fietsers en voetgangers vanuit het zuiden moeizaam bereikbaar is, en ik, die er woon, me aan die kant een beetje opgesloten voel.
    Ik fiets nu langs beide ‘logische’ routes naar het station, en andere bestemmingen in die richting, tegen flinke hindernissen aan; of ik moet een aardig eindje omfietsen.
    Voor automobilisten is er ook overlast, maar dan vooral in de oost-west richting; het gaat om werkzaamheden aan de Veenderweg, ter hoogte van de rotonde met de Proosdijerveldweg, en ter hoogte van de Klaphekweg: op dat laatste punt wordt nu ook een rotonde aangelegd. Er wordt ook hier veel asfalt afgeschraapt.
    Het kruispunt Veenderweg/Klaphekweg was voor fietsers heel vervelend: er komt daar ook een fietspad uit, vanuit het zuiden door het Proosdijpark; het is een veel bereden route door fietsers, ook richting enkele basisscholen aan de Goudestein en de Tollenburg; scholen die bezocht worden door flink wat leerlingen buiten de wijk Veldhuizen, vanwege de godsdienstige richting.
    Dus veel fietsende kinderen in de basisschoolleeftijd, en ouders met bakfietsen die allemaal op dat punt de Veenderweg oversteken.
    Of de rotonde de situatie echt veiliger gaat maken wacht ik dan maar af.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s