Ontspannen in Henegouwen

’t Was afgrijs’lijk te aanschouwen
hoe, beroofd van haar corset,
een boerin uit Henegouwen
aan kwam drijven op haar vet.

Vóór de ramp

Vóór de ramp

Waar het uit is weet ik niet meer, maar deze versregels schoten me te binnen toen ik een Bed & Breakfast in Henegouwen betrok, in lichtglooiend gebied op schootsafstand van Tournai/Doornik. Het was een prachtige oude boerderij, waar de man boer was en de vrouw het B&B runde. Er waren ook nog een knecht en een dienstmaagd. De boerin was helemaal niet dik en droeg geen corset. Enkele ontspannen dagen gehad daar. Wat een aangenaam land is België toch, en je kunt er eten ook. Nu kan dat in Duitsland ook wel, maar in België beter. Bij den eten is er veel keus in bier en ook in rode wijn.

Tom Frantzen, Li belle hippo

Tom Frantzen, Li belle hippo

lathuilleEen aardig stadje, Doornik. Een stad met een Plein, zoals vaak in Begië. De kathedraal zal wegens restauratie na de tornado-ramp van 2009 nog wel tien jaar niet te bezichtigen zijn: een van de vier torens was tachtig centimeter(!) verschoven en er is een grote restauratie begonnen. Wel was de kerkschat te zien, waarin bijv. een Bespotting van Christus door Quentin Matsijs, met van die zottemanskoppen. En in het provinciaal aandoende, maar fraaie museumgebouw van Horta o.a. twee heuse Manets, zomaar, zonder veel bewaking. Heerlijk om eens naar zulke doeken te kunnen kijken zonder drommen mensen om je heen. Het gevleugelde nijlpaard in de hal vond ik ook leuk. Er was nog veel meer; dit zijn maar een paar dingen die dezer dagen indruk op mij hebben gemaakt. Mijn vermogen om kunstwerken in me op te nemen is altijd maar beperkt.

Ik slaap tegenwoordig steeds vaker in een Bed & Breakfast en minder vaak in zo’n onpersoonlijk, vaak liefdeloos geleid hotel.

5 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

5 Reacties op “Ontspannen in Henegouwen

  1. Als ik tussen kunst en eten mag kiezen weet ik het ook wel.
    Smakelijke groet,

  2. Bekend maar toch altijd weer wonderlijk verschijnsel, ongemerkt een toepasselijk liedje zingen. Het couplet komt uit het fraaie lied over de watersnood in Zaltbommel (en temidden van die rommel, rommel, dreef de torenspits van Bi Ba Bommel) en er is dus een duidelijk verband met Doornik dat door de tornadoramp met een ontwrichte kathedraal kwam te zitten. Zonde hoor.

  3. Ah ja, Zaltbommel, dankjewel aargh.

  4. Wat dat Plein betreft, dat is normaal toch? Hebben stadjes in Duitsland dan geen Plein in het midden? Die Kirche mitten im Dorf moet toch ook ergens op staan?

  5. In sommige delen van Duitsland zijn er wel pleinen, maar meestal niet zo majesteitelijk als in België, eerder keutelig. Ik vermoed dat het te maken heeft met een al dan niet aanwezig sterk burgerdom. Waar de adel of de kerk heerste trokken die alle pracht en glorie aan zich. In Marburg bij voorbeeld zit het dikke slot bovenop het stadje en is de markt net groot genoeg voor wat kraampjes. In andere steden is het plein eigenlijk het voorplein van het kasteel. De Belgische pleinen daarentegen zijn pronkvitrines van een trotse burgerij.

Reageer

