Vliegen

Kan het zijn dat de verandering van het klimaat ons nieuwe insecten heeft gebracht? Of ligt het aan de algemene verruwing der zeden dat de vlieg van tegenwoordig derde-wereldachtig brutaal op de computermonitor gaat zitten, of op jezelf? Na herhaalde aanmaning vliegt hij hoogstens twintig centimeter verder om dadelijk weer terug te keren. Zelfs op dit eigen ogenblik zie ik hoe er dertig centimeter voor mij eentje spottend in zijn handen zit te wrijven. Nee, ik zal geen dreun op de monitor geven, dat zou je wel willen hè? Ik ben Donald Duck niet!
Maar achterlijk zijn kan ik ook: ik zal zo’n kleefspiraal kopen, zoals die vroeger wel in boerderijen aan de lamp hingen. Dat zal ze leren!

10 reacties

Opgeslagen onder Onzin

10 Reacties op “Vliegen

  1. Horren en vliegengordijnen zijn ook nog mogelijkheden.
    Terug in de tijd gaan geeft soms verrassend eenvoudige en effectieve oplossingen.

    Vriendelijke groet,

  2. Anoniem

    ja, veel beter dan aan een kleefstrip te late plakken en langzaam dood te gaan

  3. Naast de horren, lavendel, basilicum, citroen in de vorm van kleine plantjes doen wonderen. Ook tegen muggen en andere insecten in de slaapkamer of op het terras. En kruidnagel in een halve citroen steken. Ruikt ook nog lekker voor de Homo sapiens…

  4. Smerige dingen, die plakstrips. Wij frituren in huis vliegen en muggen met een elektrische vliegenmepper in de vorm van een tennisracket. Op de tuintafels staan hier wat bakjes met schoonmaakazijn en daarin flink wat kruidnagels. Helpt erg goed, vliegen blijven weg en dat is erg fijn als je buiten eet.

  5. Het geschetste gedrag des vliegs komt mij in het geheel niet vreemd voor en was een halve eeuw geleden exact hetzelfde. Althans hier in Nederland. Misschien dat de Duitse vliegen eerder meer égards in acht namen dan thans, en zich nu qua voorkomendheid spiegelen aan Nederlandse?

  6. Dank voor de vele goede tips. Horren gaan bij mij niet: ik heb zo veel raamoppervlak, daar is gewoon niet aan te beginnen. Meppers, citroen, azijn en kruidnagel zijn goed te doen. Ik zal gauw eens mobiliseren en een vredesproces op gang brengen.
    Het gedrag van de vlieg: misschien hebben zij dat inderdaad bij hun Nederlandse soortgenoten afgekeken. Het was mij al vaker opgevallen dat Duitsland vaak het Nederlandse gedrag met vertraging imiteert.
    De verandering in klimaat als oorzaak blijft niet geheel uit te sluiten, evenmin als een verandering in hun life style. Ik woon tamelijk hoog op een helling, en tot nu toe kwamen hier helemaal geen vliegen; ook geen muggen en motten. Ze bleven allemaal netjes in het broeierige rivierdal. Maar nu is dat veranderd; gelukkig zijn de muggen nog weggebleven. Enkele verdwaalde wespen heb ik al wel gezien. Gemeten aan de omvang van insecten is het opvliegen tot mijn woning een daad van alpinisme.

  7. Een warm onthaal is misschien wat deze alpinisten verwachten.
    Het lijkt mij dan toch raadzaam om een enkeling met slechte tijdingen terug naar beneden te sturen.
    Iets is er blijkbaar aantrekkelijk voor deze insecten in jouw omgeving?

    Vriendelijke groet,

  8. @Rob Alberts: Ik zal het toch niet zelf zijn? Nee, zo ver ben ik nog niet heen.
    Ik zie overigens dat je met frisse moed weer aan het bloggen bent geslagen. Leuk en leerzaam!

  9. Papieren pijltjes met een speld en een blaaspijp. Hartstikke goed voor de oog-hand coördinatie.

  10. Maar dan komt er een putje in mijn monitor.

Reageer

