Dingen die ik

Dingen (dus geen mensen) die ik soms wel mis:
Bibliotheken (die bijgehouden worden en geen boeken weggooien)
IJzeren gordijn
Kerken
Personeel
Pijptabak, sigaren (mag/kan niet meer)
Postkantoren
Slaapwagens
Spoorboekjes
Spoorwegen (goede, met prettige coupé’s)
Tomaten (echte)
Zee (ver van hier; vies geworden)

Dingen die ik niet graag heb:
Autoraces
Braderieën, volksfestijnen en kerstmarkten
Euroscepticisme
Mobieltjes
Motorfietsen
Nationalisme
Popmuziek
Racisme
Reclame
Televisie

Dingen die ik graag heb:
Auto
Binnensteden met weinig auto’s
CD’s
Computer
E-reader
Fiets (electrisch)
Gezondheid (redelijk goede)
IJskast
Internet
Magnetron
Medicijnen (sommige moderne)
Muziek
Olijven en olijfolie
Osteopathie
Pensioen
Radio
Schroefdoppen op wijnflessen
Telefoonkosten (lage)
Vershoudfolie
Woning die niet gehorig is

Kortom, ik ben een conservatieve man uit de jaren veertig/vijftig, die enkele moderniteiten toch aardig heeft weten op te pikken

6 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

6 Reacties op “Dingen die ik

  1. Met dezelfde items heb ik een wat andere verdeling. Als het om vervoer gaat, dan staan de snorscooter en quad op de laagste plaats. Irritant en vervelend. Auto’s gedoog ik, maar vermijd ik maximaal omdat ik er vaak bronchitis van krijg. Heb er geen en rijd er hooguit 50km per jaar in mee. De trein gedoog ik meer dan de bus en is mijn 2de vervoermiddel als iets te ver is om te fietsen. Maar meer dan 2 duizend km per jaar gebruik ik ‘m niet. Het meeste fiets en loop ik. Wat ik dus een stuk prettiger vind.

    Met een bieb heb ik geen problemen. Ik lees geen boeken, maar kom er 2x per week om kranten te lezen en ik vind de sfeer er goed. Radio gebruik ik vooral voor informatie. Vroeger luisterde ik meer en hield ik meer van muziiek. TV kijk ik alleen via het internet en het liefste achteraf on-demand. Dat is een heerlijke optie, kijken als het mij uitkomt. Om die reden ben ik dan ook blij met het internet, die ik ook veel voor wikipedia, mailen (vroeger schreef ik nooit een brief) en het bloggen en bloglezen gebruik. Zonder het internet zou ik veel minder lezen. Voor 2000 was dat dan ook zo. Facebook (en eerder Hyves, Story en Privé) vind ik helamaal niets en vermijd ik maximaal. Telefoon gedoog ik, om die reden heb ik er een met antwoordapparaat, waar ik hem vaak op over laat gaan als ik geen zin heb om hem op te nemen. Om die reden heb ik geen mobieltje, die zou ik de hele tijd uitzetten en thuislaten en dan kan je er net zo goed niet aan beginnen.

    Politiek heb ik een hekel aan populisme, waar alle partijen en personen min of meer gebruik van maken. Het is vooral de combinatie tussen dat populisme en de gretigheid van de media die alles onnadenkend doorblaten. Mensen worden daardoor misgeinformeerd en hebben er een vertekend beeld door gekregen. Uiteindelijk jaagt het het wantrouwen op allerlei gebied aan. Door me er niet zo gek door te laten maken heb ik een positievere kijk op de medemensen dan een gemiddelde weseterling.

  2. Snorscooter en quad bestaan in mijn wereld niet; anders zou ik er ook de pest aan hebben. Omdat ik slecht loop moet ik wel een auto hebben; vroeger had ik er ook een hekel aan.

  3. Wat een mooie lijstjes. De mijne zouden veel overeenkomst vertonen hoewel ik pas uit ’57 ben. Aan het bovenste lijstje zou ik als eerste stilte toevoegen hoewel dat eigenlijk geen ding is. Maar ik verlang er vaak naar. (Nu eindelijk alle rumoerige buren op vakantie zijn is er hier weer eens iets aan de gang in het park, een of andere mongool staat onophoudelijk door een microfoon te brullen, o.a. ‘huphuphup’, geen idee wat men daar aan het doen is, terwijl er ook harde muziek gespeeld wordt. Uit nood toch maar de tuindeur dichtgedaan).

  4. trijntje

    Ik herken het van de bibliotheek, de tijd dat je in bibliotheken in sommige afdelingen de geur van oude boeken opsnoof.
    De bibliotheek van Ede is niet slecht in zijn soort voor deze tijd, maar inderdaad: boeken gaan al snel in de verkoop als afgeschreven.
    En er zijn alleen nog boeken in het Nederlands en het Engels. Een aantal jaren geleden hadden ze behalve Duits en Frans ook Italiaans en Spaans, en misschien nog wel een paar meer. Nu lees ik voornamelijk Engels en Nederlands.. Maar in de tijd dat ze nog wel Duitse boeken hadden heb ik ontdekt dat ik nog steeds goed Duits kan lezen – al doe ik het nog steeds zelden-. Wel heb ik afgelopen week in Berlijn wat Duitstalige brochures gekocht van de musea die ik heb bezocht.
    Wat betreft reizen: ondanks dat niet alles meer is zoals vroeger reis ik nog steeds graag met de trein, ook mijn tripje naar Berlijn, heb wat boekingen betreft goede ervaringen met de Treinreiswinkel.

  5. @aargh: Stilte is ons mensen eenvoudig niet vergund, ook na onze dood niet. In de hel heb je Heavy Metal en allerlei skinhead bands, in de hemel de harmonie der sferen en talloze engelenkoren. Eigenlijk mooi dat, maar tot in alle eeuwigheid ….? Brrrr.

  6. Een geweldig initiatief, lijstjes halverwege het jaar. (In de hemel zijn vast alleen wijnflessen met schroefdoppen om de opera’s over de onderwereld niet te verstoren.)

Reageer

