Dromen zijn bedrog, maar waarom?

Een oude kennis vertelde mij in de droom, dat hij naar Bath ging verhuizen, in Engeland. ‘Is het niet saai daar?’ vroeg ik hem, ‘hoe ver ligt het eigenlijk van Bristol vandaan?’
‘Vijfendertig kilometer,’ antwoordde hij.
Fout! Ik heb het even nageslagen; het is twintig kilometer.
Hoe komt het dromende ik ertoe, met aplomb zulke foute info te verstrekken? Of het riep zo maar wat. Of het heeft gegokt en ernaast gezeten. Ofwel het had ‘twintig’ in het hoofd, maar daarbij aan mijlen gedacht, wat omgerekend neerkomt op vijfendertig kilometer.
Veertig jaar geleden ben ik even in Bath geweest (heerlijk restaurant). Daarna ben ik die stad hoogstens in Engelse romans eens tegengekomen. Die kennis weet waarschijnlijk niet eens van het bestaan ervan.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Dromen

Reageer

