Tot tnut van talgemeen

Toen ik nog werkte heb ik nooit getwijfeld aan de zin van mijn bezigheden voor de maatschappij. Nu is dat minder geworden, maar af en toe zijn er toch nog dingen die ergens goed voor zijn. Deze week stond/staat op het program:

– Een opschrift op een Perzische zegelring uit 1680 ontcijferen, die in het Koninklijk Paleis te Stockholm ligt. Kon blijkbaar niemand in Zweden.

– Een soort fatwa uit koranverzen samenstellen voor een psychologe, die een Turks meisje in behandeling heeft dat van haar ouders te horen had gekregen dat ze naar de hel zou gaan als ze haar ouders niet gehoorzaamde. Die gehoorzaamheid hield ook seksueel geweld en incest in. Gelukkig blijkt God een stuk barmhartiger te zijn dan zijn aanhangers. Het ziet er eerder naar uit dat die ouders met een lang verblijf in de hel moeten rekenen. De eerder geraadpleegde moslims waren blijkbaar niet in staat die teksten bij elkaar te lezen.

– Een docent vervangen die in het ziekenhuis is opgenomen.

Zo is er altijd wel wat. Een constante vormen de kleine stukjes die ik in het internet en in een tijdschrift schrijf over oude Arabische en islamitische onderwerpen. Ik weet niet door wie en waar die dingen worden gelezen, maar ze bieden info die anders bljkbaar nergens te krijgen is. En in een kalm tempo vors ik nog wat.

Natuurlijk ga ik ook wel eens op vakantie. Vorige week nog; misschien schrijf ik daar nog wat over.

4 reacties

Opgeslagen onder Schrijven, Universiteit

4 Reacties op “Tot tnut van talgemeen

  1. Bob

    Je hebt je leven lang gevonden dat je iets nuttigs doet voor de maatschappij? Herzlichen Glückwunsch. Dat stadium ben ik al lang voorbij. Als mijn werk af en toe voor een of twee personen zinvol is, dan ben ik al tevreden. Mijn werk is nuttig voor het voortbestaan van een groot bedrijf, en daarmee voor het aan het werk houden van 600 mensen, zodat die niet de straat op gaan. Dat is ook iets. Soms is mijn werk ook nuttig voor het fabriceren van atoomwapens, of het bouwen van automotoren.
    Ik ben een radertje in de zinloze kringloop van het Bruttonationalprodukt. Wir halten das Wachstum am Leben. Ohne Wachstum gibt es Stillstand und das ist schrecklich!

  2. @Bob: Maar de pianolessen die je geeft zijn duidelijk ergens goed voor: ze helpen mensen, betere mensen te worden.
    Je andere werk zal ook wel ergens goed voor zijn, maar vaak zie je dat alleen van een afstand, in ruimte of tijd. Of andere mensen zien het.
    Stilstand is inderdaad schrecklich, zoals te zien is in Japan. Zie Die Zeit van deze week.

  3. Zelf heb ik heel vaak het idee dat mensen meer voor de samenleving betekenen als ze geen betaalde baan hebben. Dwz veel betaalde banen zijn er om de economie opgang te houden en daarmee het milieu en en de zorg voor elkaar te verpesten.

    Destijds had ik geluk met mijn baan. Ik kwam er achter dat ik meewerkte aan spullen die energie besparen, grondstoffen terugwinnen en voor betere werkomstandigheden zorgen. Dat er daardoor ook wat mensen zonder baan kwamen wist ik ook, maar vond ik niet zo erg. Kunnen ze mooi eens voor hun buren boodschappen doen.

    Als dat niet zo was geweest, dan had ik waarschijnlijk snel omgezien naar een andere baan. Ik was destijds nogal principieel. Tegenwoordig doe ik vrijwilligerswerk en vind dat minstens zo nuttig voor de samenleving en het milieu. Eigenlijk kan je in je directe omgeving veel meer bereiken dan simpelweg lekker verdienen bij een graaibank en een deel daarvan als aflaat over te maken aan onduidelijke internationale hulporganisaties.

  4. Ja, daarom zijn pensioenen ook heel goed. Mits de ouwetjes fit blijven natuurlijk.

Reageer

