Meer van hetzelfde

Het fietsseizoen is weer geopend; een maand geleden al, want het voorjaar was vroeg, maar tussendoor weer even gesloten vanwege de nachtvorst en kou van de IJsheiligen (die dit jaar weer precies op tijd waren; hebben de klimaatzeurpieten daar wel nota van genomen?).

Het wordt steeds moeilijker een route uit te stippelen die ik nog niet ken. Vandaag een ommetje langs het nog onbekende Beuern, gem. Buseck gemaakt. De weg erheen was mooi, een vos en een ree gezien, maar de plaats zelf lag in een boomloos gebied en was zelf ook vrijwel boomloos. De kale, enge straatjes van een Hessisch dorp, binnenplaatsen vol auto’s en ander spul, achtertuinen met een metalen boom om de was aan te drogen en zonder groen blad. Wat een nest; hier heeft Goethe nooit overnacht en ook voor mij zal er geen gedenksteen worden aangebracht. Er was echter een erg aardige bakkersvrouw met wie ik een mooi gesprek had. Ik hoef geen brood onderweg, maar wel koffie, en die vind je of bij een bakker of in een Italiaanse ijssalon. Op het kleine hoofdpleintje had men tenminste zijn best gedaan, er stonden ook vijf bomen en twee verkiezingsposters van Merkel en Schulz. Iets terzijde een onsmakelijke poster met een hulpeloos kijkende oude vrouw en de tekst: Geld für Oma, nicht für Sinti und Roma. Van de NPD; raadt U zelf maar waar dat een afkorting van is.

De rest van de route had ik al vaker gereden, dus dan ga je maar op onbekende kleinigheden letten. Zoals het logo van de spoorwegen (Lumdatalbahn) boven de deur van het voormalige station van Odenhausen: een gevleugeld wiel.
In Treys het gammele kasteeltje van een al eeuwen geleden verdampt geslacht; het zit nu aan een schoolgebouw vast. Leuk als je voordeur uit 1679 dateert, maar verder is er niet veel. Wel een aardig dichtgegroeid koepeltje in de tuin om sonnetten in te schrijven.
Een Joods kerkhof buiten Londorf. Vroeger moesten de Joden altijd buiten de steden en dorpen worden begraven; tamelijk uniek lijkt dat er hier een christelijke begraafplaats pal naast ligt. Blijkbaar een nieuwe van ruim na 1945, toen dat kon. De meeste christelijke doden nemen veel plaats in de breedte in. Wirschaftswunderkinder.

Ik moet nodig de fiets weer eens op de trein laden en naar een onbekende landstreek vertrekken.

9 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen

9 Reacties op “Meer van hetzelfde

  1. Hier, Kreis Wesel/Borken/Münsterland ook mooie fietsroute’s en lekker vlak met relatief weinig wind, maar da’s niet naast een voordeur in Hessen. De headerfoto op m’n blog is m’n achtertuin. Van daaruit door de bossen en Duitse uiterwaarden richting Rijn.
    Nog iets gemerkt van de recente aardbeving?

  2. Jouw streek ken ik wel een beetje, maar niet van de fiets. Wind hebben we hier ook niet, wel hellingen natuurlijk. Vandaag ben ik aan onweerswolken ontkomen door over een ‘berg’kam te vluchten; daar bleven ze achter hangen.
    De aardbeving was bij Darmstadt, dat is toch te ver weg van hier.

  3. Dat gevleugelde spoorwiel zie je ook op het hoofdstation van Antwerpen.

    Zelf kan ik Brilon-Arnstadt en/of Soest (MöhneRadweg) aanraden. Probleem is om daar vanuit Marburg met de trein te komen. Langs de Werra is ook mooi en goed te doen, maar dan moet je er meer dagen voor uit trekken.

  4. Dank voor de tips Ximaar. Meerdagig geen bezwaar. De spoorbaan naar Korbach wordt begin volgend jaar weer in gebruik genomen, dat zal het vervoer vergemakkelijken.

  5. Dat gevleugelde wiel heeft wel een wat andere vormgeving dan de Nederlandse versies, de vleugels vooral:
    http://groninganus.wordpress.com/2014/05/15/souvenir-met-gevleugelde-wielen/

  6. @groninganus: Ja, door jouw blog was ik blijkbaar alert geworden op dit fenomeen, al herinnerde ik me dat ter plaatse niet. Ik meende al dat het in België ook voorkwam; misschien was het iets Europees voordat Europa er was?

  7. Dat Treys kan ik op geen enkele kaart vinden. Is het werkelijk zo’n klein gehucht?

  8. @Martin Hillenga: Hola, ik heb het verkeerd gespeld! Het is te wikipediën onder Treis an der Lumda. Er wonen ruim 2000 zielen.

    Vreemd, ik ben meestal heel precies met spellen en ik kan het ook goed. Alleen met plaatsnamen onderweg gaat het vaak mis. Dan breekt er blijkbaar een reizend, niet-spellend ik door.

  9. Mooi dat de lijn tussen Frankenberg en Korbach weer geopend wordt. Het is ook maar een klein stukje dat daar ontbrak. Het oude Korbach is overigens ook bezienswaardig. Er gaat nu wel een trein tussen Kassel en Brilon via Korbach.

    Van Arnsberg (ik vergiste me met Arnstadt dat bij Erfurt ligt) gaat ook een trein naar Kassel, dus dat moet wel te doen zijn.

Reageer

