Vorsen

Ik vors. Nee, niet zoals in : ‘Ik Vors, bij de gratie Gods koning van Prutsloot en onderhorigheden, enzovoort enzovoort.’ Denkt U veeleer aan het werkwoord vorsen, forschen, onderzoek doen.
.
Nauwelijks gepensioneerd zit ik aan een wetenschappelijk artikel te zwoegen. Het had vorige week af zullen zijn, en ook al de week daarvoor, en in januari, maar het is niet af. Het lijkt het nieuwe vliegveld van Berlijn wel, dat heel misschien in 2021 opengaat, na een jaarlijks offer van een of twee miljard. Het is ook als de oude Arabische Hel, het onderwerp van mijn studie. Telkens als je bijna gaar gegrilld bent krijg je een nieuw lichaam met een nieuwe huid en begint het opnieuw.
.
Wat is er fout gegaan? Nu ik oud en tot rust gekomen ben en er niemand meer met deadlines achter mij aan jaagt is dit de gelegenheid om eens te kijken waarom ik niet (of althans: nog niet) een groot onderzoeker geworden ben, met welke kwellingen ik mij telkens heb gesaboteerd. Het zit hem denk ik vooral in mijn zielsstructuur, daar zal niet veel meer aan te doen zijn. Himmelhoch jauchzend und zum Tode betrübt is het principe.
.
Een wisseling van twee houdingen. Eerst denk ik: een artikel over dit-of-dat? O ja, dat doe ik wel, ik heb al een, twee ideeën, ik ga eraan zitten en in een weekje is het klaar. Maar dat is het dan niet en dan komt het andere gevoel: dit kan ik niet, het is te moeilijk; zie je wel, het wordt nooit wat. Omdat onderzoek altijd iets is van de langere adem loop ik daar vaak in vast. En dan dat Engels, dat steeds moeizamer wordt omdat ik in Duitsland woon.
.
Meesurfend op een positieve golf heb ik al heel wat kleinere artikelen geschreven, voor kranten, tijdschriften en blogs. Met inhoud en lef, vaak ook fouten, maar die ziet toch bijna niemand. Erg prettig voor iemand als ik is de mogelijkheid van een blog of een bloek, waarin ik geheel vrijblijvend aan kleine dingen knutsel die ooit samengevoegd misschien iets groots worden. Daarin kunnen uit enthousiasme voortgekomen fouten stilzwijgend nog gecorrigeerd worden.
.
Die positieve stemming heeft mij ditmaal regelrecht in de negatieve geleid. Ten eerste kon ik allerlei teksten niet vinden (negatief), ten tweede was ik vergeten dat ik bepaalde dingen allang gedaan had (positief én negatief, omdat ik er net al opnieuw aan was begonnen). Een grote tegenslag (negatief) was dat ik moest merken dat ik vijftien bladzijden van de te behandelen oude tekst nog helemaal nooit gelezen had! Goed, dacht ik met mijn nieuwe gepensioneerde zelfvertrouwen van wat-doet-het-er-nog-toe: die lees ik dan morgen. Weer fout: het blijkt een erg taaie tekst te zijn met veel onbegrijpelijks erin; bovendien moest ik de tekst, alvorens hem te lezen, eerst nog vaststellen aan de hand van zes handschriften. Dat doe je echt niet in een dag, dat wéét je toch? Dit heeft me nu al twee weken gekost, twee weken waarin ik niets anders kon doen, omdat de dagen er van vroeg tot laat mee gevuld zijn.
.
Gaat onderzoek niet altijd zo tobberig? Nee hoor, je hebt recht-toe-recht-aners, elke-dag-een-ei-leggers en bulldozers ook; ze bestaan echt. Die produceren meerdelige werken, die de loop der geschiedenis veranderen. Niet dat ik ze lees, maar als naslagwerk zijn ze soms handig.
.
En waartoe dit alles, vraagt U? Dat is een vraag die me nooit zo bezig houdt. Vorsen is spannender dan alle andere bezigheden die ik ken of nog kan, leuker dan patience leggen; meer kan ik er niet van zeggen. Onderzoek over oude Arabische teksten lijkt minder zin te hebben dan ooit, nu de Russen voor de deur staan om Europa nog kapotter te maken. Maar dat mag de pret niet drukken. De waarde van onderzoek wordt altijd pas later en ergens anders geconstateerd, door onbekende mensen. Of niet.
.
Kom, aan de werktafel nu. Morgenavond kan het af zijn.

1 reactie

Opgeslagen onder Onzin, Persoonlijk, Universiteit

Een Reactie op “Vorsen

  1. Onderzoek doen, analyseren, uitpluizen is ook veel leuker dan het allemaal bij elkaar moeten brengen, synthetiseren, schrijven met alle twijfels die erbij horen. Dat tweede is het echte werk, dat moeite kost.

Reageer

