Toeter

De hybride auto die ik tegenwoordig rijd maakt vrijwel geen geluid. Hij gaat pas brommen op de buitenweg, waar niemand het horen wil. Voetgangers en fietsers gaan niet meer opzij, want ze horen me niet aankomen. Ik moet dus extra goed uitkijken en soms toeteren. Dat vind ik onbeleefd, maar daar moet ik me overheen zetten. Op de fiets bel ik immers ook, vooral sinds ik ontdekt heb dat voetgangers dat eigenlijk van je verwachten.

Het doet me denken aan mijn fietstochten door Zuid-Engeland, in een grijs verleden. Daar kon je soms zo schrikken als er ineens een stille Rolls Royce Silver Cloud naast je opdook.

8 reacties

Opgeslagen onder Auto

8 Reacties op “Toeter

  1. In ons kinderrijke straatje rijden nu drie hybrides, waarvan er een van ons is. Gelukkig zijn onze huizen opgeleverd met grind op de oprit, zodat je aan het geknars hoort dat er iemand wegrijdt, maar zodra de steentjes uit de banden zijn moet je echt gaan opletten. Ik vind dat zulke stille auto’s eigenlijk een vriendelijk naaimachinegeluidje moeten krijgen, net als digitale camera’s die een nepklik hebben.

  2. Naaimachinegeluidje, prima, maar dan graag een dat ik zelf kan uitzetten als ik buiten het bewoonde gebied ben. Zelf geniet ik namelijk erg van de stilte in de wagen.

  3. fairlytrue

    Gisteravond kwam dit probleem op tv ter sprake. Iemand reed met zijn ramen wijd open en de radio luid aan door de parkeergarage. Misschien een idee?

  4. Bob

    Zelfde probleem met hele stille sneltrams hier. Het gevaar is er inderdaad, daar zijn al voetgangers onder terecht gekomen.

  5. Radio door het open raampje, dat vind ik even erg als toeteren. Maar ja, wat je al niet doet om de levens van je medemensen te sparen … .

  6. Net als bij luilak een oude zinken vuilnisbak met een touw aan de trekhaak meeslepen. 😉

    Het probleem is me overigens erg bekend vanwege een kennis die blind is en die zich daar erg veel zorgen over maakt. Boven de 50km/h hoeft dat niet, dan maken banden meer geluid dan de motor van een gewone auto. Bij kasseien hoor je banden al bij veel lagere snelheden.

    Zelf had ik het afgelopen jaar last van zo’n hoge snelheids e-fiets in Duitsland. Die reed ruim 40km/h op zo’n belachelijk smal fietsstoepje in een buitenwijk. Ik schrok me rot toen ie op 5 cm langs me schoot. Ga met dergelijke meuk gewoon op de rijbaan, daar is veel meer ruimte en is het snelheidsverschil veel kleiner.

    Mijn verkeersregels zijn overigens een prima oplossing voor dit probleem. Degene die het snelst gaat krijgt van mij de hoogste verantwoordelijkheid. Ofwel voetgangers hoeven niet op te letten, fietsers een beetje en automobilisten moeten goed uitkijken en verantwoording nemen voor hun hoge snelheid. Het gaat dan om verkeer binnen een stad of dorp waar de weg met een ieder gedeeld moet worden. Op een autobaan zoeken de automilisten het zelf maar uit, daar kom ik niet.

  7. Toen ik ooit als importeurmens een elektrische reeks Skoda’s naar Nederland haalde, let wel, dat was in 1992 al, zat er op de elektromotor een soort elektronisch pieptoon. De techniek stamde van Siemens, bekend van trams en treinen, en het werkte voorstreffelijlk. Zelfs de Autopers van toen schreef er al over. So, what’s new??

  8. Een electronisch piepgeluidje heb ik als ik achteruit rijd. Ik krijg daar wel de zenuwen van; dan nog liever de Radetzky Mars.

Reageer

