Oost-Groningen — de Pekela’s

De beide Pekela’s hebben een zeer gevarieerde en dus aantrekkelijke bebouwing langs het kanaal. Hier woonden ze blijkbaar allemaal door elkaar: arbeiders, werklui met werkplaats, het hoofd der Chr. ULO, de notaris en de fabrikanten. Er zijn oude boerderijen bij, oude en nieuwe herenhuizen en huizen die de heerlijkheid nog nastreven. Huizen waar een architect aan bezig is geweest misschien, huizen ook met een grandioze entree, terwijl er voor de rest niet meer genoeg was. In de zijstraten vooral saaiheid. In Nieuwe Pekela hebben ze een echte slager en de kapsalon ‘Pour vous’. Ook Oude Pekela heeft mooie plekjes. Voorzover ik ze gezien heb natuurlijk; het nadeel van langgerekte dorpen is immers dat je ze slecht te voet kunt doorkruisen. Hier zou de fiets het ideale vervoermiddel zijn. Een grote kerk, een monumentale pastorie die te koop staat (375.000 €). Moet de dominee nu in een flatje boven het moderne winkelcentrum wonen? Daar is een echte bakker, die ook een kop koffie schenkt. Verder weinig tot geen horeca geloof ik. Of alleen zo’n sneue dancing.
Omdat mijn laptop kapot is zijn mijn notities weg; meer heb ik niet van de Pekela’s.

6 reacties

Opgeslagen onder Nederland

6 Reacties op “Oost-Groningen — de Pekela’s

  1. De stukke laptop mag als een kleine ramp worden beschouwd… Het huis met de toevoeging ‘Onder architectuur?’ is vast ontworpen door Jan Kruijer, een lokaal/regionaal erg actieve Interbelleum-architect. Tussen Oude en Nieuwe Pekela bestaat best een cultuurverschil; Nieuwe was meer agrarisch, en gold ook als wat rustiger, beschaafder. Mijn opa was uitgerekend in Oude Pekela (zet)boer.
    Tijdens je bezoek was vast het Kapiteinshuis dicht. Het museumpje geeft een charmante indruk van de Veenkoloniale zeevaart. Het middelste pand boven lijkt me ook een kapiteinshuis uit het begin van de 19e eeuw, geheel gecamoufleerd door moderne bouwmaterialen.

  2. Kapiteins! Daar was ik nooit opgekomen. Ik begrijp wel dat mijn reacties op die landstreek volkomen naïef zijn, maar ja, naïeve mensen gaan soms ook op reis.

  3. Voor mijn huis in OP langsgekomen zie ik, aan de andere kant van het Daip. Ook onder architectuur gebouwd, Siccama uit Wildervank tekende er voor http://www.oozo.nl/Data/Streetview/bedrijven/956831.jpg.
    Het witte huis is nieuwbouw, het voorgaande oude huis zag er net zo uit. De pastorie is al jaren niet meer in gebruik als pastorie, geen idee waar dominee gebleven is. Vanmiddag in de kerk geen dienst maar wel BJ Hagen (http://www.pekelderstreekblad.nl/evenementen/26790/b-j-hegen-in-de-wedderwegkerk-in-oude-pekela/).
    De horeca is inderdaad wat nonexistent, een enkel frietkot, de gebruikelijke shoarmazaak, een aantal chinezen, een wegrestaurant en truckersballen bij een tankstation somt het wel zo ongeveer op. Die (per definitie) sneue dancing, waar is die? Ooit, toen ik nog niet in Oude Pekela woonde, was er Boer en Beat, nu te zien in Veenkoloniaal Museum in Veendam http://www.veenkoloniaalmuseum.nl/exposities-agenda/boer-beat/

  4. @AikeP: Ja inderdaad, langs dat huis, het jouwe dus, ben ik gelopen, ik het het opgemerkt en zelfs onthouden. Het is een mooi huis.
    Die dancing kan ook wel in Nwe. Pekela gestaan hebben, of zelfs in Musselkanaal. Ik zie het gebouwtje nog voor me, maar waar het nou precies stond …?

  5. Beste Emigrant,
    Op deze site: http://www.veenkoloniaalmuseum.nl/
    en op deze facebook https://www.facebook.com/Veenkoloniaalmuseum kunt u een heleboel zien en lezen over de Veenkolonies waaronder de Pekela’s ook bij horen.

    Hartelijke groet van Jantje Delger.

  6. Hartelijk dank! Ik ben zeker niet voor het laatst in Groningen geweest.

Reageer

