Oost-Groningen: Sellingen – Ter Apel – Stadskanaal

Sellingen. Een kennelijk oud esdorp, dat langs de weg verder gegroeid is. Zeer oud kerkje, prettige sfeer. Verder even aardig gewandeld in het landschap bij de Ruiten Aa, een riviertje dat zich nergens voor hoeft te schamen.

Noblesse oblige

Noblesse oblige

Of kwam ik nou eerst langs Wedde? Mijn notities zijn weg, ik moet het me zo herinneren. Hoe dan ook, daar staat een groot kasteel met een slotgracht maar verder alleen grasland eromheen. De grote bomen, die bij zulke plaatsen behoren, staan een eind verderop. En omdat er een flinke wind stond kreeg je een indruk van erg kaal en onbeschermd. Vroeger zal er wel een verdedigingswal zijn geweest. In ieder geval kon je de vijand van verre zien aankomen. Nu zit er een kinderhotel in, en je kunt er ook trouwen, zodat er een trouwfoto met aristocratische achtergrond op de schoorsteenmantel komt te staan. Hier zag ik het chicste fietsenrek ooit.

Ter Apel is een plaats waar ook rijke mensen wonen; dat heeft zonder twijfel te maken met de mooie bossen, die in Nederland altijd met welstand in verbinding staan. Het klooster ligt er prachtig bij, maar was op maandag gesloten, zodat ik lekker kon gaan lunchen in het hotel ertegenover. Een traditioneel Nederlandse zaak met een fijne voorgevel; pseudo-Perzische kleedjes op de tafeltjes, een geweitje boven de schoorsteen – niet te groot, maar dat zijn de bossen ook niet. Lunchgerechten zonder flauwekul, maar heel degelijk en smakelijk, want het hotel dateert uit een tijd dat Nederland nog een standenmaatschappij was; de hogere standen snacken niet. Ik zat in het café, maar ik denk dat je in het restaurant ook uitstekend kunt eten. Of het gerief in de hotelkamers modern genoeg is weet ik niet.

Musselkanaal, of Muziekkanaal zoals mijn spellingchecker zegt, is geen schoonheid. Leven en drukte is er alleen waar twee kanalen elkaar kruisen. Daar staat ook het huis genaamd Anna, een knots van een herenhuis, het enige. Wie zou daar vroeger gewoond hebben, de dokter? En was dat dan niet eenzaam, zo zonder buren van de eigen soort? Je kon toch moeilijk arrebeiers te eten vragen, die misschien wel communist waren. En hoe ging het dan met de pianolessen van de dochter? Ik denk wel dat ze een aparte muziekkamer hadden daar, maar de leraar moest van ver komen.
Musselkanaal beschikt over twee supermarkten, waaronder een grote nieuwe Lidl. Dat was kennelijk de doodsklap geweest voor de nog niet lang geleden bekroonde bakkerij, zodat er nu dus geen behoorlijk brood meer te krijgen is. Is dat echt wat de mensen willen, of hebben ze geen keus wegens armoe? Ook verder veel leegstand.

In Stadskanaal kun je het kanaal nog wel terugvinden, maar het is eigenlijk een doorsnee Nieuwnederlandse stad geworden. Het had ook Almere of Spijkenisse kunnen zijn. Aan het water staat een zeer gereformeerd kerkgebouw, tevens zalenverhuur, dat nu toebehoort aan de Protestantse Kerk in Nederland. Merkloos, of de Lidl onder de kerkgenootschappen? Stadskanaal is vol leven en enigszins welvarend, maar geen plek om als toerist lang te blijven.

(Enkele foto’s volgen nog.)

1 reactie

Opgeslagen onder Nederland

Een Reactie op “Oost-Groningen: Sellingen – Ter Apel – Stadskanaal

  1. Hoewel voor mij nog kort geleden toch een sentimental journey dankzij de messcherpe beschrijving. Ik volg je spoor terug, met genoegen (Vrij naar J.B. Charles)

Reageer

