Netinbraak

Boze lieden hebben op mijn Telekomaccount ingebroken en van daaruit spam verstuurd. Dus als U een rare brief van me hebt ontvangen, dan weet U waaraan het ligt. Het is door Telekom dadelijk ontdekt en gestopt. Ze stuurden me een alarmerende brief: ik moest een veiligheidsprogramma op de computer loslaten en allerlei instellingen en paswoorden opnieuw inrichten.

Als veiligheidsprogramma heb ik Kaspersky Internet Security aangeschaft. Ik had er nog geen, want als Apple-gebruiker denk je dat dat niet nodig is. Het vreemde was dat het programma geen onheil meldde, terwijl dat toch eigenlijk wel het geval had moeten zijn?

Vervolgens dat omzetten van allerlei dingen. Ik kon dat niet en heb een e-mail gestuurd aan het adres dat in het schrijven van Telekom genoemd stond. Wijselijk hebben ze geen hotline; dat zou maar personeelskosten opleveren. Welnu, reeds vanochtend kreeg ik een lang schrijven met instructies (twee volle A-viertjes in druk, zo dat er nu in totaal vier van ze heb.) Ik moest beginnen met het veranderen van mijn Persönliches Kennwort. Dat is weer heel wat anders dan een paswoord of wachtwoord, hoewel de begrippen in de vorige brief anders gebruikt werden. Dat veranderen is goed gelukt. Ik had het vakje aangeklikt waardoor dit Kennwort tegelijk in de router veranderd werd, en ook dat was goed gelukt; de webpagina zei het zelf.

En daarna gebeurde er niets meer. Geen verbinding met het internet. Aan het gekke ding in de gangkast flikkerden allerlei lampjes, dus gauw de kastdeur dicht. Heeft de router ineens de geest gegeven omdat hij zo schrok van mijn nieuwe Kennwort? Bij die zog. Speedport is wel een hotline-nummer. Een vriendelijke heer ging het allemaal voor me bekijken en zou me terugbellen. Maar dat is nu, om 11.10 uur, nog niet gebeurd. Ik zit nog in badjas en durf me niet te gaan scheren en douchen, want dan belt hij juist; dat is altijd zo. Of zou ik me juist daarom nu moeten gaan scheren en dan met een schuimkop de gangkast induiken om te doen wat hij zegt?

Het zal wel een keer goedkomen, maar intussen zal ik er naar schatting een à twee dagen mee zoet zijn. Gisteren al een halve. En zondag wil ik naar Oost-Groningen! Wat was het vroeger toch gezellig: zacht glijdende vulpennen, het knusse geratel van een schrijfmachine, drukwerk dat je niet zelf hoefde te drukken, terwijl banken intussen discreet op je geld pasten. En een geurige kop koffie daarbij; welnu, die kan ik ook nu maken, het koffieapparaat werkt nog zelfstandig. Over tien jaar niet meer; dan is het geïntegreerd in de webomgeving.

En hoe moet het met mensen die nog minder snugger zijn dan ik? Want de eerste brief van Telekom kon ik niet helemaal begrijpen, maar de tweede wel. Er zijn zat mensen die ook de eerste niet hadden begrepen en zelfs de weg naar een anti-onheil-programma niet hadden gevonden. En al die bejaarden, die misschien wel snugger zijn, maar niet aan deze nieuwe wereld kunnen wennen?

Je moet mensen eigenlijk niet opzadelen met technologie die ze niet aankunnen. Dat is ook te merken aan de telkens verstopte WCs in de treinen. In Japan functioneren die moderne afzuigdoortrekkers waarschijnlijk uitstekend, maar hier niet, omdat de mensen ondanks waarschuwingen allerlei afval in de pot gooien die de doortrekker niet kan verwerken. Dat levert soms derde-wereldachtige taferelen op.

Ik ben oud genoeg om me nog een prettige oplossing van dit soort problemen te kunnen voorstellen. Er komt een meneer aan huis, hij gaat met een Geigerteller voor mijn computer zitten en schiet vervolgens alle booswichten van de leiding; dan krijgt hij honderd euro en een kop koffie met een kokoskoekje. Maar juist zulke meneren schijnen niet meer te bestaan.

11.49. Er is nog niet teruggebeld, hoewel de telefoon het normaal doet. Zou ik een bijzonder moeilijk geval zijn, of zit hij ook aan een geurige kop koffie, ergens bij Greifswald? Op deze manier kan ik ook niet naar de bakker, en niet naar de fotoboer die mij moet uitleggen waarom het batterijtje van de camera nu al maanden niet meer oplaadt.

16.05 Nu zelf maar even gebeld. Het probleem, zo zei een niet-menselijke stem, was opgelost. Misschien al uren geleden; men had echter verzuimd dat even door te geven. Ze doen ook maar, die heren van het internet.  Zo heb ik dus geen boodschappen kunnen doen en ook het fitnesscentrum is er bij ingeschoten. Om zes uur heb ik een afspraak en nu is de tijd te kort. Ik heb wel wat gewerkt, maar iets moois is er niet uit mijn handen gekomen.

9 reacties

Opgeslagen onder Computer

9 Reacties op “Netinbraak

  1. Ach wat een narigheid. Eigenlijk moet je een legertje jonge mannen achter de hand hebben voor dit soort problemen, ik kom net van mijn moeder en die heeft dat goed voor elkaar. Zelf trek ik in zulke gevallen altijd eerst de stekker uit dat ding in de gangkast, en dan wacht ik een paar minuten om hem bij te laten komen, en dan steek ik de stekker er weer in. Dat wil nog wel eens helpen.

  2. Ja dat met die stekker ken ik, dat helpt als hij moe is. Maar nu was er boos opzet.
    Jonge mannen helpen graag lieve oude dames, maar onsnuggere heren niet.

  3. trijntje

    Ik heb laatst ook zo’n jonge man bij mijn computer gehad: wat een resultaat! Of ik een lieve oude dame ben laat ik in het midden.

  4. @trijntje: Zo al niet oud, dan toch zeker lief.

  5. Zoëven wilde ik op het net nog eens nalaten hoe het ook weer zat met die Nederlandse DigiD. Bij deze gelegenheid meldde zich voor het eerst mijn Kaspersky Internet Security programma. Zeer nadrukkelijk, meteen vier keer achter elkaar, deelde het mee dat DigiD een schadelijk programma is. Toch maar niet nemen dan.

  6. Is er dan niets meer veilig?

  7. Vrij naar Henk Westbroek:

    ‘Een keer trek je de conclusie
    Veiligheid is een illusie
    Veiligheid is een droom
    Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom.’

  8. Gelukkig geen rare brieven ontvangen….:)

Reageer

