Oost-Groningen

Volgende week moest ik maar eens een paar dagen naar Nederland. Een aantal mensen bezoeken in verschillende plaatsen in de Randstad, in de Betuwe en Noord Brabant. Waar moet ik dan domicilie kiezen? Langzaam is bij mij het idee gerijpt in een Bed&Breakfast in het midden des kouden kikkerlands te gaan zitten en vandaar uitvallen te doen in de verschillende windrichtingen. Een hotel in bij voorbeeld Amsterdam is onbetaalbaar geworden. Bovendien erger ik me dan aan de minne kwaliteit (het Amstel kan ik niet betalen), en waar laat ik de auto? Het lijkt dus een verstandig plan: Midden-Nederland, in het oog van de storm.

Vervolgens kwam het idee op om dit vooraf te laten gaan door een kort bezoek aan Oost-Groningen, als toeristisch voorgerecht. Dat komt door de enthousiast makende blogs die ik las en bekeek van Groninganus en van Robschimmert. Over Bellingwolde en dat smokkelaarsnest aan de grens, over Ter Apel en  dat hele puntzakje van Groningen, met nog een of twee kanaaldorpen. Robs rubriek ‘Riskante wegen’ is ook spannend, maar die zal ik niet navolgen. Eigenlijk moet je Nederland per fiets doen, maar daar heb ik eind februari nog geen zin in. Dus het wordt nu een oriënterende rit per auto. Eerst dacht ik dit gebied vanuit het Duitse Papenburg te bereizen; maar nee, ik moet dapper zijn en mij in de Nederlandse horeca storten.

Op de terugweg kan ik dan nog even vrienden aandoen in Aken en Bad Neuenahr.

Het enige wat tegen dit plan spreekt is dat ik dan in een dikke week veel te veel mensen zie. Er staan er nu twaalf op mijn lijstje, dat is te gek. Dus misschien wordt het in de praktijk wel wat korter. Maar juist dat Oost-Groningen-deel moet blijven; dat trekt me het meest.

9 reacties

Opgeslagen onder Nederland, Persoonlijk

9 Reacties op “Oost-Groningen

  1. Veel genoegen! (Benieuwd naar je observaties en bevindingen).

  2. Emigrant

    Dank je wel. Kun je al weer ‘genoegen’ zeggen?

  3. Met wat moeite kom ik een heel eind… Heel veel schade zal ik waarschijnlijk niet aan het gedoe overhouden. Jammer, want twee weken geleden klonk ik nog permanent prettig aangeschoten (ook de l en r waren buitengewoon moeizaam).

  4. Veel plezier. We hadden wel haast huizenruil kunnen doen, volgende week moest ik maar weer eens naar Marburg.

  5. Nu hoop ik maar dat het heel mooi voorjaarsweer blijft, zodat het sowieso meevalt, dat Oost-Groningen. Weet namelijk niet of ik er met langdurig regenweer zou willen zitten. Hoewel dat in een kanaaldorp als Kiel of Ol Pekel of bij het Veendammer Oosterdiep ook weer zijn charmes zal hebben.

  6. Regen, nee. Maar als het een beetje mistig zou zijn, zoals vandaag hier, dat heeft ook wel iets, de hoeven als schonkige ossen in de soep te zien drijven. (Hm, de beeldspraak is niet helemaal in orde vandaag.)
    Intussen heb ik een onderdak geboekt in Bourtange. Right in the middle of things.

  7. En Winschoten dan? Het Winschoten van Renesmurf moet ik nog ooit aanschouwen (‘Winschoten zien en dan …’)

  8. @Irene: Eerst sterven en dan Winschoten zien gebeurt ook wel…
    @ Emigrant: Bourtange lijkt me als voormalige vesting een prima uitvalsbasis. Hopelijk raak je niet verzeild in het naspelen van een veldslag.

  9. @Irene: Winschoten, het kán, maar de dichtstbijzijnde metropool is Stadskanaal.
    @Martin: Het gevaar is niet denkbeeldig dat ik dan als halve Pruis een loyaliteitsconflict krijg.

Reageer

