Werken aan de hel

Azama Paris 65Anderhalf jaar na mijn pensionering ben ik geloof ik zo ver dat ik weer kan werken, en wel zonder frustraties, vertragingstechnieken, zelfsabotage en al dat soort dingen die mij mijn gehele werkleven hebben begeleid. Het geheim is natuurlijk dat ik nu niets meer moet, maar alles mag. Ik had veel jonger gepensioneerd moeten worden.

Zo dacht ik maar eens vaart te zetten achter de uitgave van een oude Arabische tekst over kosmologie, paradijs en hel die er al zo lang lag en maar niet opschoot. Ik ben met het gedeelte over de hel begonnen, omdat ik nog een artikel moet (ja, moet; maar het stoort me niet meer) schrijven voor de bundel van de helleconferentie in Utrecht, alweer twee jaar geleden. Dat die publicatie zo veel later komt is normaal in de wetenschappelijke wereld.

À propos wetenschap: die heb ik vaarwel gezegd, ik hoef niet meer, ben niet van plan meer te doen dan af en toe in mijn bloek wat te essayeren en ouwehoeren. Wel op hoog niveau natuurlijk; dat had U al begrepen.

Zo’n tekstuitgave ja; dat heeft iets gezellig ambachtelijks, puzzeltjes oplossen met (foto’s van) een stuk of tien oude handschriften naast mij. Is leuker dan patience of Sudoku’s oplossen. Nadat ik om erin te komen een stukje over de hete en de koude hel min of meer had afgerond — U kon het lezen in mijn vorige blog, maar U wilde niet echt — zijn nu de folteringen aan de beurt. Een stuk of vijftig folteringen, de een nog afgrijselijker dan de andere, dat geeft veel plezier. Om U een  korte indruk te geven, zo zien ze eruit:

Toen werden er andere mensen uit deze gemeenschap gebracht, wier huid werd afgestroopt en daarna weer opgebracht. Over hen riep een heraut: Dit zijn degenen die een goede naam en roem hebben gezocht bij de vorsten en sultans in deze wereld.
Toen werden er andere mensen uit deze gemeenschap gebracht wier buik werd opengereten waarin palen van vuur werden gedreven en die hun eigen oren te eten werden gegeven. Over hen riep een heraut: Dit zijn de imams en moëddzins van de moslims, die tot het gebed geroepen en gebeden hebben voor loon, die de goederen der mensen begeerden en zich de beloning die bij God is ontzegden.
Toen werden er andere mensen uit deze gemeenschap gebracht, die ondersteboven werden gekruisigd en in wier oren lood uit het Hellevuur werd gegoten. Over hen riep een heraut: Dit zijn degenen die aan de boodschap van Mohammed getwijfeld hebben.

Dit soort teksten bestond al in het oude Perzië, maar ze zijn ook terug te vinden in apocriefe christelijke teksten en in de biografie van Mohammed, die immers tijdens zijn reis door hemel en hel zijn ogen goed de kost heeft gegeven.

Wat is de koran toch een verstandig boek; het is niet voor niets een bestseller geworden. Die geeft alleen maar korte zinspelingen op de hel, op basis waarvan iedereen zich zelf schrik mag aanjagen. Zo’n uitgewerkte beschrijving van de folteringen als hierboven verveelt gauw en heeft niet echt een schrikeffect. Je ziet ook in de handschriften, dat de een of andere kopiïst er met gemak een of twee folteringen bij kon maken. Een buurman, een neef of de inspecteur van belastingen moest ook nog in de hel, en je kon met smaak een foltering voor hem verzinnen.

Zo’n hoofdstuk moet inderdaad niet te lang duren, maar dan komt nog de geografie van de hel. Ik was op school al dol op aardrijkskunde.

8 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst, Islam, Persoonlijk

8 Reacties op “Werken aan de hel

  1. Wieneke

    Nou nou, iemand de eigen oren laten opeten met een paal in de opengereten buik. Smakelijk! 🙂

  2. Religie en fantasie…
    “Wenn Gott beschließt, das ein Mensch an einem bestimmten Ort sterben soll, gibt er ihm einen Grund, dorthin zu gehen.”
    Naar verluidt ontsproten aan Mohammed’s heilige brein.
    Hoewel van geen enkele wetenschappelijk smakelijke waarde, gevonden in ISBN (13) 978-3-89736-917–7

  3. Ah, een elegante oplossing van het vraagstuk van de vrije wil. God beschikt, maar de mens gaat wel uit zich zelf. Op zijn vroegst achtste-eeuws.

  4. Dat ziet er wel uit als maatwerk, die hel. (Een luie stoel zou me echt verschrikkelijk lijken – ik meld het hier maar alvast). De geografie volgt – hopelijk – nog?

  5. @Martin: O ja, die volgt, maar dit is echt filologisch puzzelwerk, dat kan twee maanden duren. De martelfauteuil is genoteerd.

  6. Niet te snel oordelen hoor, ook het vorige helleblog heb ik met een soort van plezier gelezen, ik had alleen niet zo een-twee-drie een commentaar paraat. Ik was vast niet de enige. Nu lukt het wel dankzij je voorzetje: het verzinnen van helse verschrikkingen voor nare kennissen lijkt me een heel bevredigende en onschadelijke bezigheid.

  7. Nou vooruit, voor @Martin dan alvast: Toen werden er andere mensen gebracht, die tot over hun oren in fauteuils met zijstukken verzonken; wanneer zij probeerden omhoog te komen drukte een hellewachter hen terug in de zachte kussens. Over hen riep een heraut: Dit zijn degenen die zich nieuwsgierig door hun provincie heen en weer hebben gespoed.

  8. Dat je nu pas geniet van het pensioen snap en herken ik wel. Ook ik doe minder volgens het ‘heilige moeten’ al wil ik wel nog wat zaken afkrijgen. Zoals het derde boek waaraan ik nu werk.

Reageer

