Winterfietsen

Vroeger fietste ik nooit als het kouder was dan 12˚, tenminste geen langere afstanden buiten de stad. Maar er zijn niet zoveel andere mogelijkheden tot bewegen meer, dus vandaag heb ik handschoenen en een lange onderbroek aangetrokken en ben gaan rijden, aanvankelijk bij 5˚, tenslotte bij 2˚. Het eerste uur was het leuk, daarna werd het wel erg koud. Als zovaak was ik wat lichtzinnig geweest met de kleding. Die lange onderbroek bleek niet veel voor te stellen, er moet een andere komen. Het ergste waren de sokken en schoenen: volkomen ongeschikt voor de winter. Een muts zou ook geen kwaad kunnen, en een zonnebril: de zon hing erg laag. Winterjack en handschoenen hielden zich prachtig. In principe is winterfietsen mogelijk tot er sneeuw en ijs op de wegen liggen. Alleen weet ik niet zeker of het echt zo gezond is. De kou kruipt immers ook de botten en gewrichten in.

Treurig om het ontbladerde landschap word ik niet meer. Tenslotte is er bij mij zelf ook heel wat afgevallen. Ooit kon fietsen door een beroerd landschap me echt chagrijnig maken. De Hautes Fagnes bij mist bij voorbeeld, brrrr, erg was dat.

9 reacties

Opgeslagen onder Fietsen, Persoonlijk

9 Reacties op “Winterfietsen

  1. Dan maar wachten tot de schaatsen uit het vet gehaald kunnen worden. Rondje Purmer of Beemster bijvoorbeeld. Het liefst op een maandag…

  2. Ik heb een kapotte knie, kan alleen nog fietsen en zwemmen …

  3. Mag vanwege m’n rug nog uitsluitend symmetrisch sporten, ruggegraat moet lateraal nagenoeg statisch blijven. Tennis, golfen, volley- en basketbal, op de ski’s, e.d., is passé. Maar ’s winters aangenaam binnen met muziek op de roeitrainer met uitzicht op de schapenwei, de weerhaan en anemometer is een waar genoegen.

  4. Ik ga maar eens kijken naar thermisch ondergoed om die 12 gradenbarrière waarmee ook ik behept ben, te doorbreken.

  5. Ja okee, de Hoge Venen bij mist, daar wordt iedereen droevig van.

  6. Bij mij ligt de handschoenengrens op +8 celcius. Afgelopen avonden was het daar onder en stelde ik mijn fietsritjes naar kennissen bij gebrek aan handschoenen even uit. Inmiddels heb ik weer wanten gekocht, waarin de vingers elkaar beter warm houden en heb ik weer lekker bij een graad of +4 gefietst. Zware mist rond het vriespunt is idd niet lekker. Bij droge lucht kan ik moeiteloos tot -20 (wat ik een paar weken in Canada heb gedaan). Bij ruim onder het vriespunt moet wel een muts op tegen koude oren. Ik fiets dan ook langzamer (tot 18 ipv 25 km/h) omdat mijn longen minder zuurstof uit de lucht kunnen halen. Te snel fietsen wil wel, maar moet ik dan al snel bekopen met buitenademigheid.

  7. Dat word dan tijd om eens te gaan winkelen. Ik heb weinig kwaaltjes maar van koude voeten weet ik alles. Soepele wandelschoenen zijn in de winter veel warmer dan gewone schoenen (je kunt er ook dikkere sokken in aan) en bij gladdigheid ook lekker om in de stad te lopen en je kunt er ook best mee fietsen.

  8. Ik fiets ook bij ruime minustemperaturen, tenminste zolang het niet glad is. Een winddichte muts en warme schoenen zijn dan wel een vereiste. Gelukkig is er tegenwoordig erg goed spul op de markt.

  9. Een muts heb ik al, ik moet nog naar deugdelijk thermo-ondergoed kijken. Vandaag is het zo guur dat ik alleen maar binnen wil zitten.

Reageer

