Reclame

CoralOmdat ik een fijnwasmiddel nodig had pakte ik gedachteloos een fles Coral uit het schap in de supermarkt. Zo winkel ik bijna nooit: meestal kijk ik in het blad van de consumentenbond welk spul het beste is. Zoals later bleek is Coral dat zeker niet. Ik nam ditmaal gewoon die fles omdat wasmiddel me niet interesseert en ik er snel van af wilde zijn. Waarom Coral? Vermoedelijk heeft de reclametekst uit de jaren zeventig alsnog zijn werk gedaan:

Met Coral
worden kleuren niet meer vaal,
wit niet meer grauw!

Dit veertig jaar oude stukje poëzie zit diep in mijn geheugen en zal er waarschijnlijk nooit meer uit gaan. Volkomen waardeloos: het Coral van het oude Nederland is niet hetzelfde als dat van het moderne Duitsland. En afgezien daarvan: dat soort teksten zijn gewoon leugens. Doodzonde dat zo’n tekst op een plek in je geheugen zit, waar ook een echt gedichtfragment had kunnen zitten.

.

LaxoberalfrauEn dan die mevrouw hier links; kent U haar? Ik ook niet, maar één intimiteit weet ik van haar. Vroeger had zij vaak verstopping en nu niet meer, dank zij het laxeermiddel Laxoberal. Ze vertelt het bijna iedere avond in de televisiereclame, ergens bij het journaal. Waarom moeten wij dat weten? Volgens mij liegt ze en heeft ze nog nooit verstopping gehad. Indien toch, dan is het stom dat ze het er na al die jaren nog steeds over heeft. Het middel heeft blijkbaar niet geholpen. Meer groenvoer, volkorenbrood en dat soort dingen, dat had wél gewerkt.

Hoe kan zo’n vrouw haar man en kinderen nog onder ogen komen? Wat roepen haar vriendinnen olijk op het wekelijkse bowlingavondje? ‘Ha Lisa, hoe gaat het vandaag met je hahaha, je weet wel?’ Is me dat lachen! En in de metro wordt er ergens voor haar gefluisterd, maar ze hoort het best: ‘Hé, niet meteen omkijken, maar is dat niet die vrouw van de verstopping? Ja, ze is het!’
Voor een paar duizend euro gooit zo iemand zich helemaal te grabbel. Hoe wanhopig moet je daarvoor wezen?

2 reacties

Opgeslagen onder De mens, Economie/Wirtschaft

2 Reacties op “Reclame

  1. == het Coral van het oude Nederland is niet hetzelfde als dat van het moderne Duitsland. == En leugens, “Ich bin doch nicht Blöd!!!”. Da’s dan beeldscherm reclame, geen wervende teksten op verpakkingen.
    De meest verschrikkelijke, sexistische TV reclame is de aanlokkelijke sexbom die op het strand jogged met een Bullterrier om een afslankmiddel te promoten waarvan ik de naam ben vergeten. Iedere keer wanneer ik die reclame zie denk ik dan “nu niet vergeten het merk te memoreren”. Iets met sano…, samo, sana,,,?

  2. Hoe dat laxeermiddel heette heb ik ook moeten naslaan, speciaal voor dit logje. Inderdaad vergeet je meestal die merknamen, en dat laat nog eens de totale zinsloosheid van die reclame zien. Ook het feit dat je gauw wegzapt als er een televisiefilm of programma door reclame wordt onderbroken toont dat deze contraproductief is uit het oogpunt van de reclamemakers. Tenzij hij wordt gemaakt voor mensen die heel anders in elkaar zitten. De familie Flodder ofzo.

Reageer

