Partij voor Groente en Fruit

Het was weer een wrede nazomer: miljoenen vruchten zijn bij levenden lijve gekookt en zwaar gesuikerd in jampotten en weckflessen geperst. Dezer dagen moeten de pompoenen het ontgelden: genadeloos worden hun hersenen eruit geschept, vervolgens worden er grote sneden dwars door hun gezicht aangebracht.

Eén was er die zich het onnoemelijk lijden van planten erg aantrok: Mani (216 Irak–276 Iran), de stichter van het Manicheïsme, een religie die enkele eeuwen lang een halve wereldgodsdienst was, van Spanje tot Indië en diep in Centraal-Azië, maar tenslotte toch het loodje legde tegen het verleidelijke gemak en de grotere agressiviteit van christendom en islam.
Voor mij ligt een soort levensbeschrijving van Mani uit de vierde/vijfde eeuw: Over de wording van zijn lichaam (Περὶ τῆς γέννης τοῦ σώματος ἀυτοῦ). Een moeilijke, maar spannende tekst, over de omgang met zijn hemelse tweeling-geest (syzygus) en zijn zendingsreizen naar o.a. de Kaukasus en Indië. De tekst is helaas gebrekkig op papyrus overgeleverd, in de zog. Keulse Mani-codex.
Daar lees ik over  medegevoel met een groente. In de tuin snijdt de Doper groente — zouden het andijviestruiken geweest zijn? —

‘en smolt weg [onder gekerm] zoals mensen dat doen, net als kinderen. Wee, wee! Bloed stroomde van de plek, die door de sikkel in zijn handen getroffen werd, en zij schreeuwden met menselijke stem onder de slagen. De Doper werd bij de aanblik diep bewogen. Hij kwam en viel voor mij neer […]’ 1

Als dat geen empathie is! Elders heet het:

Wederom sprak ik tot hem: ‘Hoe is die beharing op uw lichaam ontstaan, waardoor u zich van alle mensen onderscheidt?’ [De man antwoordde:] …. ‘In mijn tuin ben ik eens in een boom geklommen en heb van de beste vruchten geplukt. Sindsdien heb ik deze beharing op mijn lichaam’ 2

Plantenmishandeling strafbaar stellen, een lik-op-stuk-beleid, is dat geen ideetje voor een politieke partij in Nederland?

NOTEN
1. Der Kölner Mani-Kodex. Über das Werden seines Leibes […] uitg. en vert. Ludwig Koenen en Cornelia Römer, Opladen 1988, blz. 6–7.
2. ibid., blz. 92–93.

9 reacties

Opgeslagen onder Nederland, Onzin, Politiek, Religion

9 Reacties op “Partij voor Groente en Fruit

  1. Het beeld van een Christen Democratisch Appel dringt zich op, met een Arcimboldistisch vormgegeven Buma als aanvoerder. Overigens zijn bepaalde vormen van plantmishandeling al strafbaar. Hier ter stede is het graven van een waterweg jarenlang vertraagd geraakt door de waarneming van Drijvende waterweegbree.

  2. (Na het gebruik van LOL – ik moest het zelfs even opzoeken – staat de weg naar ‘Instagrammetjes’ mogelijk inmiddels ook open?)

  3. Een fraai vervolg, waarbij ik de beeindiging met ‘noten’ ook erg kan waarderen. 🙂

  4. Aha, mededogen met andijvie, dit was mijn zorg reeds in 2004: http://www.serendips.eu/?file=20041108 (mijn oude weblog, laatste alinea’s en link aldaar). Eindelijk een medestander, en nu blijkt het zelfs al een historische fundering te hebben. Een mooi boek (soort van roman) over Mani las ik van Amin Maalouf, Les jardins de lumière. Tja, zo komt ook de niet-wetenschapper nog wat aan de weet over iemand als Mani, waar ik me anders niet zo gauw in verdiept zou hebben.

  5. @Irene: Blijkbaar is ons allen niets menselijks vreemd. Ja, dat boek van Maalouf.. vaak vind ik hem te slordig en te oppervlakkig, maar in dit geval is dat denk ik een voordeel. Want het manicheïsme en dat soort secten zijn zo ingewikkeld, daar kan een normaal mens geen touw aan vast knopen. Dus we kunnen hem dankbaar zijn dat hij die boel een beetje begrijpelijk heeft gemaakt.

    @Ximaar: Bij de totstandkoming van bovenstaande tekst hebben geen noten geleden.

  6. Nou, ons allen … Volgens mij is de groep personen die zich inleven in het leed van andijvie maar heel, heel klein.

  7. Dan halen we misschien de kiesdrempel niet …

  8. In dat geval moeten we onze toevlucht nemen tot harde actie. ’s Nachts de toegangshekjes van moestuinen openzetten en zo. Andijviebevrijdingsfront.

Reageer

