Intocht

Ik was niet gaan fietsen vanochtend omdat ik het weer niet vertrouwde. Welnu, tot de middag had het nog wel gekund. Maar nu heb ik thuis de intocht van de herfst kunnen gadeslaan, eerst op het balkon, daarna  door het brede balkonraam. Vanochtend begon het nog warm; wel bewolkt, maar nog steeds gouden oktober. Het woei wat harder dan anders; steeds meer opdringerige dikke bulderwolken uit de Benelux zeilden aan. Het licht veranderde het eerst, en daardoor de kleuren: ze werden geler, bleker. Pas om kwart over twee kwam de grauwe herfstwind erbij. Geen orkaan, zoals misschien in het noorden, maar enkele minuten harde vlagen vol regen. Ze zijn alweer gaan liggen, maar de toon is gezet. Nu zijn er helemaal geen kleuren meer; alleen zwart-witfotografie zou recht kunnen doen aan wat ik nu zie. Heel vertrouwd natuurlijk; een echt Hollandwetter, dat weer maanden zal aanhouden. De truien tevoorschijn; de matrassen omkeren. O ja, en met de kussens van de balkonstoelen was ik toch nog te laat; ik was net even in de badkamer toen het begon. Nu liggen ze in de badkamer uit te druipen.

Echt deren kan het me dit jaar niet; voor december staan nog veertien dagen in een tropisch land op het programma.

NASCHRIFT: En nu ineens weer een volkomen onbewolkte hemel! Maar het zomerlicht is niet teruggekomen.

2 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Klimaat, Persoonlijk

2 Reacties op “Intocht

  1. Hee, net als vroeger. Tegenwoordig zetten de mensen een instagrammetje online als ze willen ‘beschrijven’ wat voor weer het bij hen is.

  2. Ik weet niet wat dat is, een instagrammetje, en dat wou ik maar zo laten.

Reageer

