Geen trein

Nederland heeft wegens wanbeheer en incompetentie geen Fyra, en dat vond ik altijd een beetje raar. Maar nu heeft Duitsland ook iets: in Mainz is het station ’s avonds en ’s nachts gesloten, er stoppen dan geen treinen, en dat waarschijnlijk tot eind van de maand. Het personeel is op vakantie, ziek of ontslagen; kortom, daar kan niemand komen werken. Echt waar.

Mainz is een behoorlijk grote stad, en hoofdstad van de deelstaat Rijnland-Palts. Bovendien is het een zeer belangrijk station voor doorgaande verbindingen en een overstappunt.

Begrijpt U hoe dit kan? Ik niet, maar misschien ben ik niet op mijn plaats in deze wereld. Nu ja, veel gekker dan dat met die Fyra is het ook niet.

7 reacties

Opgeslagen onder Trein&tram

7 Reacties op “Geen trein

  1. De link werkt niet omdat er een dubbele punt vergeten is. ‘Halteuitval’ is toch weer een prachtig woord en doet me denken aan haaruitval. Afgelopen jaar heb ik het boemeltje van Bingen via Alzay naar Ludwigshafen genomen omdat dat sneller ging dan de onhaalbare overstap op Mainz Hbf. Wiesbaden Hbf is net zo min een snel station en ik denk dat via Frankurt (en dus niet door de Rijnkloof) de verbinding het snelste is.

  2. Nu doet de link het.
    Natuurlijk, je kunt altijd ergens anders heen of langs gaan, maar voor de mensen die in Mainz wonen of willen geraken is het sneu dat zij ’s avonds een postkoets of zeppelin moeten nemen.
    De Duitse spoorwegen willen nu wel iemand gaan ontslaan die verantwoordelijk is voor het wanbeheer; dat schijnt in NL nog niet gebeurd te zijn …?

  3. Vreemd genoeg ga ik al jaren nauwelijks met de trein. Alsof mijn leefwereld steeds kleiner is geworden.
    Mijn nieuwe baan iets verder op heeft gemaakt dat ik nu een trajectkaart heb gekocht. Stations en treinen geven soms verrassingen. In mijn blog zal ik er vast en zeker ook over gaan schrijven.
    In mijn boemeltje en toekomstige overstappen zullen ook wel onverwachte en vreemde zaken voorkomen.
    Voor nu een Vrolijke Vakantiegroet,

  4. Nee, voor de Mainzer bevolking is dit geen service, maar 2,5 km oostelijker kunnen ze over de brug in Mainz-Kastel instijgen. Menige Duitser moet een stuk verder voor een station.

  5. Nu zijn er overdag ook al problemen op het station Mainz. Die zijn kort voor de bankencrisis al gecreëerd. Toen wilde de Deutsche Bahn naar de beurs, en dat is natuurlijk het aantrekkelijkst als er zo min mogelijk personeel is. Veel personeel is toen weggewerkt, daaronder ook de nu zo smartelijk gemiste Fahrdienstleiter. In heel Duitsland zijn er duizend te weinig van. Ze zijn hooggespecialiseerd, en bovendien getraind voor een plaatselijke situatie, die bij het knooppunt Mainz wel bijzonder ingewikkeld is. Collega’s van elders of militairen erbij halen is dus niet mogelijk.
    De directeur die dit alles indertijd heeft veroorzaakt is Mehdorn. Die heeft na zijn vertrek bij het spoor nog een luchtvaartmaatschappij de afgrond in geholpen en is nu doende met de chaos bij het nieuwe Berlijnse vliegveld, dat nog heel lang niet geopend zal kunnen worden. Bij iedere wisseling een gouden handdruk, dat spreekt.

  6. Bob

    Dus je begrijpt heel goed hoe het gebeurd is.

  7. Ik wel ja; de politiek doet er altijd wat langer over. Het ligt weer aan de privatisering, een Engels-Amerikaans idee dat er in de tachtiger jaren in werd geramd en dat hier tegen beter weten nog altijd vlijtig wordt nagebootst. In dit geval werd het semi-privatisering, omdat de echte vanwege de bankencrisis niet doorging. De overheid nam dus over wat zij al had, maar nu als ondernemer. Ieder jaar moet er 500 miljoen Euro aan dividend in de staatskas vloeien. Daarvan zouden heel wat Fahrdienstleiter, nieuwe wissels enz. kunnen worden aangeschaft. Maar dat is dus een gepasseerd station.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s