Wegdoen

Van de tweeëndertig meter boek die ik wilde wegdoen zijn er pas zeven de deur uit. Zo schiet het niet op. Verkopen gaat bijna niet meer, nu zelfs bibliotheken liever boeken weggooien dan ze bewaren en het belangrijkste antiquariaat in Nederland tegenwoordig Polenta of Polisario heet of zoiets. Een paar meter moderne Arabische literatuur heb ik aan een bibliotheek in Keulen verkocht waarvan ik weet dat ze erin geïnteresseerd is en blijft. Andere boeken zijn op de graaitafel bij een instituut geland, waar geïnteresseerde studenten ze nog een tweede leven geven. Ja, boeken moeten een liefdevol en betrouwbaar onderdak krijgen, ook voor de toekomst, want hoe het internet zich ontwikkelt weet niemand. Het is zelfs nu al zo dat Europa minder toegang heeft tot electronische bibliotheken dan de USA.

Gisteren was ik op bezoek bij iemand die mij zijn nieuwste aanwinst liet zien: een e-reader. Het duurde nog een paar uur voor het kwartje viel: als ik nou ook zo’n ding koop en het zou blijken te bevallen, dan kunnen in ieder geval de klassieken de deur uit. Shakespeare, Proust, Kleist, Goethe, Jean Paul, zulke dingen, die je niet kwijt wilt maar misschien niet altijd in gedrukte vorm moet hebben staan. Het zal een raar gevoel zijn ze te ontberen, maar het scheelt meters! Ik speculeer er dan op dat het toch nog tien jaar goed gaat met die apparaten. Die downloads zijn misschien allemaal wat vluchtig, maar ze hebben ook voordelen: ze zijn zo goed als gratis en je kunt ze overal lezen, op een onbewoond eiland, en zelfs in het verpleeghuis of in het graf, als je er zo’n LED-leeslampje bij neemt. En anders schrijf je zelf eindelijk maar eens een boek.

De restboekenkasten komen er dan wel raar uit te zien: alleen nog werken die te zeldzaam zijn om gescand te worden. En de vakboeken natuurlijk.

Het is trouwens lekker weggooiweer deze dagen. Overtollige papieren gooi ik gewoon weg. Ik meet ze niet op, maar het dunt al aardig uit.

5 reacties

Opgeslagen onder Literatur, Persoonlijk

5 Reacties op “Wegdoen

  1. Hoezo hebben Amerikanen meer toegang tot elektronische bibliotheken dan Europeanen? Het web is toch worldwide? Dan maakt het niet uit of je in een flatje in Parijs zit of in een plaggenhut in Lapland (met glasvezel).

  2. Google heeft de complete inhoud van hele grote universiteitsbibliotheken gescand en elektronisch toegankelijk gemaakt. Daartoe hebben we in Europa echter maar ten dele toegang, omdat de EU een of andere overeenkomst over auteursrecht niet wilde ondertekenen. Als je nu zo’n boek aanklikt bij Google Books krijg je enkele bladzijden te zien, maar niet het hele boek. Boeken die niet in het Engels zijn zijn eruit gegooid. Zo is de suprematie van de USA voor slechts een paar centen nog weer eens versterkt.
    Ik had hierover ooit een logje geschreven, dat echter niemand interesseerde.
    In Frankrijk willen de mensen misschien vooral Frans lezen, dus in een flatje in Parijs—maar ook in Suxy en hier—kunnen de mensen de Bibliothèque Nationale op het hun scherm krijgen. Frankrijk is daar heel vlijtig en voorlijk in geweest.

  3. IP-nummers zijn lastig. Er zijn truken om met een Amerikaans IP-nummer wel het e.e.a. te kunnen bekijken.

    Zelf heb ik er weinig last van. Ik hield nooit van lezen en heb weinig boeken. Kleitabletten heb ik overigens ook nooit verzameld. Sommigen keren weer terug naar de tabletten. Ze doen maar. Ik loop gewoon even bij de bieb naar binnen als ik het niet op het internet kan vinden.

  4. Dus als ik bij voorbeeld het IP-nummer van het NSA intyp …?

  5. NASCHRIFT: Het lezen met zo’n e-reader blijkt erg aangenaam te zijn. Ik lees nu meer dan vroeger. Een nadeel is dat de tekst van de boeken niet zorgvuldig wordt weergegeven. Op elke bladzij staan minstens drie scan-fouten. Eeuwen zorgvuldigheid van uitgevers wordt door zo’n apparaat ineens teniet gedaan.

Reageer

