Top secret

‘Zonder Edward Snowden zouden we niet weten dat de US geheimdienst al onze communicatie afluistert en bewaart,’ zoiets zei de radio vanmorgen.

Nou breekt mijn klomp. Dit lijkt mij al minstens tien jaar volkomen vanzelfsprekend. Vanwaar de opwinding? Staat er niet al heel lang ergens in het holst van Beieren een raar gebouw, waarin dat afluisteren wordt beoefend? De USA en Engeland zijn nu ‘betrapt’, maar ik ga ervan uit, dat het nu zo verontwaardigde Duitsland precies hetzelfde doet.

Waar wordt Snowden, waar werd tevoren Bradley Manning eigenlijk van beschuldigd? Een van de termen die steeds langskomen is ‘de vijand helpen’ (aiding the enemy). Wie zou die vijand zijn? Wij, blijkbaar. Niet de lui van al-Qaida; die snappen allang dat je niet electronisch moet communiceren.

9 reacties

Opgeslagen onder De mens, Politiek

9 Reacties op “Top secret

  1. Tja, dankzij digitale techniek is de wereld beland in Silicon staatsvormen, waar algorithme’s in plaats van sociale verhoudingen -goed of slecht- samenlevingen terorriseren. Traditionele burgerrechten komen daarbij in het geding in combinatie met goed opgeleide en goed geïnformeerde burgers. Of indien deze burgerrechten er niet zijn, dan wel geschonden worden, brengt Silicon dat aan het licht. Op tal van manieren, Van Assange & kornuiten, Occupy, Femen tot in allerlei steden wereldwijd.

  2. Te vermoeden is, dat er bij dat terroriseren evenveel willekeur optreedt als indertijd onder de Inquisitie of Stalin. Als ik alleen al naga, wat voor reclame mij dagelijks wordt toegestuurd. Deze zou toch op de persoon zijn toegesneden? Maar er is nooit een product bij dat ik ook maar in de verste verste zou kopen! Ze kennen mij niet. Een gerede kans dus, dat ik ooit als seriemoordenaar of handelaar in kinderfoto’s zal worden opgepakt.

  3. Daarbij heb ik nog altijd een sterk vermoeden dat Al-Qaida hulp heeft gehad van de CIA. Deze aftapmethode had ik idd al een tijdje verwacht. Informatie ophalen bij de servers van Google en dergelijke is veel te belastend voor de servers en het netwerk. Nu tappen ze gewoon alles af dat het land in of uit gaat en als ze iets vinden, dan doen ze een verzoekje aan Google en consorten.

  4. Deze van tip van Fokke en Sukke is ook wel aardig.

  5. Inderdaad, hah ha!

  6. Waarom Duitsland zo verontwaardigd doet, is omdat ze na de “schurkenstaten” zoals Iran, Noord-Korea e.d. het meest door de VS afgeluisterde land zouden zijn. Over privacy wordt in Duitsland altijd nogal hysterisch gedaan. Dit loopt natuurlijk met een sisser af, eventueel vervolgd na de verkiezingen in september (al houd ik mijn adem daar niet voor in). Dat met dat bespioneren, dat weet iedereen die een computer heeft. Aan de reclames kun je meteen zien welke sites je de dag ervoor hebt bezocht.

    Wie echt hebben gebleken dat ze in de zak van Amerika zitten, zijn Oostenrijk en Spanje. Om dubieuze redenen hebben de Oostenrijkers het Boliviaanse presidentiele toestel gedwongen te landen in Wenen en het 14 uur aan de grond gehouden. De Spaanse ambassadeur in Wenen kwam direkt na de landing even op het platform opdagen om te eisen dat hij en zijn 2 ambassade medewerkers het toestel moesten doorzoeken. Dit werd geweigerd door Morales, en terecht ook.

  7. Ja. Merkel moet pappen en nathouden tot de verkiezingen; dat heeft ze wel aan Obama kunnen uitleggen denk ik. Die Morales-affaire was inderdaad heel unmoralisch. Is het vliegtuig toch niet onderzocht? Dan hoop ik maar dat Snowden erin zat, al is Bolivië niet het prettigste ballingsoord.

  8. Uiteindelijk mocht er een Oostenrijkse official door het vliegtuig lopen, en de aanwezige passagiers en bemanning hadden allen een Boliviaans uiterlijk en paspoort. De Oostenrijkse president was na 14 uur persoonlijk naar de VIP-lounge gekomen om even een babbeltje te maken met Morales. Dat de Spaanse ambassadeur niet aan boord mocht, was logisch. Spanje heeft er niets mee te schaften en bovendien is Bolivia al lang geen Spaanse kolonie meer (al denken ze dat in Madrid duidelijk nog wel).

    Geen idee of Bolivia aangenaam is. Snowdon krijgt nu asiel in Venezuela. Die hebben volgens mij aangename stranden.

  9. Dan kunnen de USA nu gaan werken aan de heimelijke ontvoering of vermoording van Snowden. Gewoon met een speedboat langs zo’n strand scheuren en hem meepikken. Twintig jaar later komt daar dan een film van.

Reageer

