Mitrailleur voor een bijstandsmoeder?

Mijn mobiele telefoonmaatschappij bood mij laatst, o wonder! de gelegenheid vast te leggen welke vormen van productinformatie (=reclame) ik wilde hebben en welke niet. Dit was de gelegenheid om van die storende telefoontjes en SMSjes af te komen! Ik heb het formulier dienovereenkomstig ingevuld en weggestuurd. Dat was nog niet alles, er ging nog wat hemeltergende correspondentie overheen, maar nu kreeg ik een mail van 315 woorden, die mij berichtte dat alles naar mijn wens was geregeld.

Een vlagmomentje, zoals Ximaar dat noemt? Nee! want in de laatste alinea stond dat er binnenkort per SMS een enquête zal plaats vinden over de afhandeling van dit soort dienstverleningen. En de medewerkster, ene Emma*, vroeg mij of ik haar dan alsjeblieft positief wilde beoordelen.

Niet de vlag, maar de mitrailleur moet ik dus uit de kelder halen! Dat is lastig, want die staat achter de fiets. Maar ach nee, laat hem  maar staan. Want die Emma is een menselijk wezen temidden van die geldverdienerstroep, niet al te snugger misschien, maar wel beleefd, ja bijna bedeesd zelfs. Waarschijnlijk een bijstandsmoeder in een rottig huurwoninkje in Berlijn, die probeert een iets beter leven te verdienen met zo’n 400 Euro-baantje, terwijl oma op de kleine past. Zo iemand wil je toch niet afschieten?

Je hebt het fantastisch gedaan hoor meid!

—–
* Naam door de redactie gewijzigd.

8 reacties

Opgeslagen onder Economie/Wirtschaft

8 Reacties op “Mitrailleur voor een bijstandsmoeder?

  1. Mooi, dat blijft mij bespaard. Ik heb geen ‘Handy’.
    En geen mitrailleur.

  2. Bob

    Bij mijn weten is ongevraagde telefonische reclame al een tijd lang verboden in Duitsland. Ik heb er dan ook geen last meer van.

  3. Maar als het nou productinformatie is van mijn eigen telefoonmaatschappij … het bestaat nog wel hoor.

  4. Trijntje

    Ongevraagde telefonische reclame verboden in Duitsland? Dus je hoeft je niet aan te melden bij een belmenietregister, zoals in Nederland?
    Overigens geldt ook daar: je ‘eigen’ aanbieders mogen je wel bellen; en ook als je bijvoorbeeld opzegt bij de ene energieleverancier en je aanmeldt bij een andere, dan mag de eerste, waar je hebt opgezegd dus, je nog bellen om te vragen of je terugkomt. Als je dan duidelijk zegt dat je dat in de toekomst niet meer wilt, dan mogen ze je niet meer bellen.
    Ook als je een keer iets hebt gegeven aan een goed doel, dan mogen ze je bellen; dat doen ze dan bijvoorbeeld omdat ze graag willen dat je structureel gaat geven.

    Bij mij werkt dat voor een deel contraproductief: dan zou ik best voor één keer iets willen geven aan een bepaald doel, maar heb ik geen zin in zo’n telefoontje; en denk ik: dan maar niet.

  5. @Trijntje: Een belnietregister bestaat bij mijn weten in Duitsland niet. Voor het overige lijken de regels hier ongeveer hetzelfde te zijn als die jij noemt. Maar een echt overzicht daarover heb ik niet.
    Dat contraproductieve ken ik ook. In zekere zin geldt dat voor alle reclame.
    Ik word regelmatig gebeld door mijn eigen bank, die omstandig gaat uitleggen dat ik uitverkoren ben voor een bepaald soort kredietkaart. Die wil ik niet, en ik heb al lang geleden gevraagd mij daarover niet meer lastig te vallen. Ze kunnen toch op dezelfde lijst, waarop ik als mogelijke prooi genoteerd sta, een kruisje zetten bij mijn naam? Dat doen ze niet; ze gaan gewoon door: ‘Maar weet u wel, welke voordelen deze kaart voor u heeft …?’ Grrrrrr!
    Al te kwaad moet je dan niet worden. De beller zou makkelijk ook nijdig kunnen worden en iets naars in jouw data veranderen: een ja in plaats van een nee invullen o.i.d. Bovendien zijn die bellers meestal sneuë mensen die geen ander werk konden vinden en akelig in de klem zitten.

  6. Bob

    Medelijden met de beller is contra-productief. Het beste is om die bellers zo grof te beledigen dat ze allemaal ontslag nemen, en een betere baan vinden, of bijstand trekken. Bijstand is niet veel minder dan het salaris van zo’n baan.

    Mijn strategie bij ongewenste telefoontjes: Ik zeg duidelijk en op een beleefde toon “Daaraan heb ik geen interesse, goedenavond.” en hang dan op zonder op antwoord te wachten.

  7. Trijntje

    Een van mijn dochters heeft een keer een beller bestookt met tegenvragen, net zolang tot de beller er min of meer gek van werd.
    Vanochtend werd ik overigens gebeld door een ‘goed doel’ waar ik al jaren aan geef; en daar sta ik ook achter. De beller vroeg beleefd of het gelegen kwam; ik antwoordde iets in de trant van: gelegen of niet, als u me wilt vragen om mijn bijdrage te verhogen, dan is mijn antwoord: nee.
    De beller reageerde dat hij dat inderdaad wilde vragen, en dat hij het gesprek dus zou beëindigen, met nog een hartelijk dank voor de bijdrage die ik nu maandelijks geef. En de verplichte opmerking over het belmenietregister, maar dat kon ik afkappen, zoals ik meestal doe, omdat ik daar dus al geregistreerd sta.
    Deze beller dramde dus totaal niet door. En op zich begrijp ik wel dat goede doelen ook op deze manier proberen hun inkomsten te verhogen.

  8. Deze week alleen alweer twee keer lekker niet meegedaan met zo’n klanttevredenheidsonderzoek. Ik krijg er een sik van. Maar een mitrailleur gaat me ook wat ver. Het ging trouwens via de mail (dat is lastig schieten) ik weet niet of daar nog bijstandsmoeders aan te pas komen.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s