Op vakantie 9

Hijkerveld1infocenterHijkerveld2Hijkerveld3.

.

.

.

Het weerbericht was nog rampzaliger dan gisteren, maar de werkelijkheid viel mee. Het was ruim boven de 10˚, er stond een straffe wind, maar het regende niet en af en toe scheen de zon. Een klein fietstochtje, had ik gedacht, maar toen ik eenmaal op de fiets zat wilde ik niet meer ophouden.
Al gauw reed ik weer tegen een natuurreservaat aan, het Hijkerveld. De herder dronk juist koffie in het Infocentrum, terwijl zijn witgewolde kudde ongeduldig stond te blaten in de stal, gretig om weer de vergrassing van de hei te gaan bestrijden. Vooral het gevreesde pijpenstrootje zal het moeten ontgelden. Het was een prachtig terrein, er was niets dan hei en ven en bos te zien; ook in de verte geen torenflats en dergelijke.
Uit een van de leerzame borden langs de weg begreep ik dat conservering en herstel van heide eigenlijk een vorm van cultuurbeheer is, net als de rest van het Nederlandse landschap dus. Eeuwen geleden is die hei ontstaan doordat mensen de bomen omhakten, plaggen staken en het land lieten begrazen, waardoor jonge boompjes geen kans kregen. Als de natuur haar gang mocht gaan zou het oorspronkelijke bos zich herstellen, net als in Duitsland. Hoe Noord-Duitsland dit soort gronden behandelt weet ik niet.

LeggelderveldAl spoedig doemde het volgende natuurmonument op: het Leggelderveld. Het leek op het vorige, maar hier was meer bos; er waren hoogteverschillen en zelfs een vrij groot, in zich zelf gekeerd meer.

.

.

MeerHoogersmilde1 MeerHoogersmilde2 MeerHoogersmilde3
Direct na dit gevoelige natuurgebied zag ik eerst een bosperceel dat in zijn geheel gerooid was. Om de vervening te bevorderen? Dat gaat wel ver. Nee, kort daarna verscheen er een groot uitgebaggerd meer met heuvels op de achtergrond. Ook dit landschap wordt door mensen gemaakt, dat werd nu overduidelijk; ze waren nog volop bezig. Wat moet dat worden? De Drentse Alpen? Hoogersmilde Beach? Al spoedig werd duidelijk dat het ging om ordinaire kalkzandwinning. Maar dan is dat andere meer dus ook …!? In plaats van land te veroveren op het water, zoals Nederland dat gewend was, doet het hier het omgekeerde. Alsof het land te groot is en grond te veel heeft.

Wat is dat lekker, tegenwind op de fiets. Een vreugd voor ziel en lichaam, ik was dit Hollandse verschijnsel bijna vergeten. Bij Marburg is harde wind een schaars artikel, maar daar zijn hellingen.
En mijnheer, wat ging er door u heen? Teugenwind!

.

OranjekanaalRoer Annigje IIOver de ondergang van het turfschip Annigje II is te lezen op een bord langs het Oranjekanaal, dat ik hieronder copieer. De VVV zal gedacht hebben: zo’n kanaal is saai, laten we het wat opvrolijken met een waar gebeurde historie. Die Kwaaie Eggie was eigenlijk een klant voor Veenhuizen, maar ze hebben hem niet te pakken gekregen, zodat de Hoogste Rechter moest ingrijpen. Er zal ook wel veel drank in het spel zijn geweest. Het grondsop voor de goddelozen. Enfin, leest U maar. Het roer ligt nu langs het kanaal. Hoe prop je trouwens zeven zonen met hun dames op een turfschip?

Zo’n honderdvijftig jaar geleden werd dwars door het woeste Drentse landschap het Oranjekanaal gegraven om turf af te voeren.
Het bracht niet de welvaart waarop men hoopte. Integendeel, de mondelinge overleveringen gaan over armoe en rampspoed.
Zo ook het verhaal over de de beruchte schipper Egbert Vosch (bijgenaamd ‘Kwaoie Eggie’) van het turfschip de Annigje II. Samen met zijn zeven zonen en een wisselende vrouwelijke bemanning werden ze ooit de ‘Schrik van de vaort’ genoemd. Geen wonder, want als ware piraten joegen zij over het Oranjekanaal, op zoek naar buit.
Wee de ongelukkige schipper die door hen werd overvallen, die was niet alleen schip en lading kwijt, maar ook zijn gouden oorring. Als er op het kanaal niets van hun gading was te vinden, stapte de bende aan wal om postkoetsen te beroven.
Maar het kon nog erger. Op een kwade dag voeren ze naar Hijkersmilde, een vredig dorpje aan de monding van het Oranjekanaal, en staken de kerk van Hijkersmilde in brand. Een daad van zinloos geweld.
Toen was het genoeg en er werd van Hogerhand ingegrepen. Volgens ooggetuigen scheurde het wolkendek open en klonk het galmend: ‘Gij zondaren, dat zal u rouwen tot aan de jongste dag.’
Schipper Egbert – die God noch gebod kende – keek verbaasd omhoog, maar zag niemand. Hij ontstak in razernij en brulde: ‘Ik bin veur den duvel nie bange veur stemmen.’
In een wervelende hoos van wind en water verdween de Annigje II plots in het niets.
Vele jaren later werd er op een zondagochtend in Beilen een verweerd scheepsroer op de brink aangetroffen. Waar kwam dat nou vandaan? Oudere inwoners konden zich nog vaag het droeve lot van de Annigje II herinneren. Een legende was geboren.
Een legende? De bewoners langs het Oranjekanaal weten wel beter. Op mistige avonden zien zij de schim van een antiek turfschip boven het water zweven en horen hartverscheurend gejammer. Huiverend sluiten ze dan hun deuren en ramen.

IF IF IF IF IF IF
.

.
Hijken. Van alle dorpen die ik gezien heb beviel Hijken me het best. Enkele mooi opgeknapte boerderijen, maar het grootse deel van het dorp is normaal bewoond. Het moet vroeger arm geweest zijn; nu gaat het best. Aan de kerk kun je de armoe van vroeger zien, niet alleen de materiële. De God van het Oude Testament nam alleen genoegen met een fraaie tempel en de allerbeste offerdieren. Maar dat is afgeschaft, en nu hoeft het blijkbaar niet meer mooi. In zo’n gebouw kan het ware geloof toch niet wonen?
Ik ontmoette daar twee paarden die zich als koe hadden verkleed om minder op te vallen. Ze zaten duidelijk om een praatje verlegen en kwamen dadelijk naar me toe.

7 reacties

Opgeslagen onder Fietsen, Nederland

7 Reacties op “Op vakantie 9

  1. Ook maar eens heen dan, vooral vanwege die schuur, midden boven. Ik geloof dat ik het laatst in Hijken was met de pupillen (voetbal).

  2. =Hoe Noord-Duitsland dit soort gronden behandelt weet ik niet.= Lüneburger Heide wellicht? Ooit eens verdwaald na een dag rondzwerven m.b.v. een kaart. De Bearded Collie vond zonder dwalen de weg terug naar het B&B.
    Wind is niet zo erg, maar http://koningbilly.wordpress.com/2013/05/24/een-ander-woord-voor-lente-gaarne/#comments

  3. @King Billy: Ik ben enkele malen door de Lünebürger Heide gereden, op weg naar het noorden en weer terug, maar moest dan op de weg letten. Ik heb er geen goede indruk van.
    Ik dacht echter eerder aan het Duitse gebied dat aan Drenthe grenst. Daar zijn/waren ook hoogveen en turfwinning.

  4. Kan het me nog goed herinneren alsof het gisteren was, toen ik op de Lüneburger Heide rondliep en fietste zei ik schertsend tegen a.s. nieuwe ex, oorspronkelijk uit Assen, “Drentse heide in ’t groot”. Echter, niet verder verdiept in de oorsprong van de zichtbare overeenkomsten.

  5. In Drente vind ik Meppel de enige acceptabele stad. Assen vind ik nogal nix, Emmen en Hoogeveen erg lelijk en saai en de laatste keer viel me Coevorden ook tegen. Eigenlijk vind ik het gebied tussen Vledder en Appelscha het mooiste; een soort duin-heide-gebied met veel bos. Anders is als plaatsje ook leuk, maar ook dat komt al snel te kitserig over. Net alsof zoiets voor dagjesmensen is gemaakt.

    Zelf ben ik een keer dwars door de Lüneburger Heide ‘gefietst’. Officieel kan dat niet. Je kan er alleen omheen en her en der een stukje er in. Is ook erg groot. Destijds fietste ik vanuit Lüneburg eerst over een redelijke weg naar hun museumdorp waar ik snert at en waar geen auto meer mocht komen. Er werden toeristen rondgereden in overdekte wagens met paarden er voor. Ik zag paden die dieper het gebied in gingen, maar dan zonder wegwijzer. Vervolgens hielden de paden voor de toeristen op en trof ik zandwegen die niet op (hun) kaarten stonden. 20 kilometer verder zag ik wat tractors rijden. In dat eerste toeristische deel kwam ik 3 grote schaapskuddes tegen. Die zandwegen waren recht en zijn waarschijnlijk door tanks gemaakt die daar jaren hebben geoefend. Eigenlijk is dat Drenthe in het groot. Wel mooi en dat laatste deel was vooral erg leeg. Ik trof er niemand meer. In het gebied er omheen ook allemaal kleine dorpjes en wat dat betreft is het er ook niet veel anders dan in Drenthe.

    Een paar jaar terug zag ik dat de Hunebedden en de Jaknikkers vanuit Drenthe een heel stuk doorliepen in NiederSachsen. Dat deel rond Meppen en verder is dus eigenlijk ook gewoon Ost-Drenthe.

  6. Meppel? Daar had ik in 1989 eens iets te doen en ik kreeg een schrik toen ik daar binnenstapte. Zo saai! Maar nu zou ik het misschien verdragen, want ik ben zelf ook veel saaier geworden. Met Assen was ik ook gauw verzoend, omdat je daar lekker Indisch kunt eten.
    Ha ja, de Grootdrentse Gedachte. In 1945 was daar misschien iets mee te doen geweest, maar nu heeft het idee de tijd niet mee vrees ik.
    Maar afgezien van de heide, er zijn volgens de kaart aan de oostkant van de Drents-Duitse grens nog hele grote als moeras aangegeven gebieden, hoogveen zal dat zijn dunkt me. Zou ik ook wel eens willen zien.

  7. @Emigrant: Meppel komt zeker niet voor in mijn lijst met de 40 mooiste steden van Nederland, maar de rest in Drenthe vind ik nog minder. Niedersachsen is ook zo dun bevolkt tussen de Weser en Nederland. Het is er eenvoudiger en minder gecultiveerd. Langere rechte wegen (vaak met prima fietspad). Eigenlijk wat saaier dan Drenthe. Mensen laten langer hun troep (afgedankte auto’s) op het erf staan. Wat dat btreft zijn het nog geen Amerikanen, maar het gaat meer die richting op. Verder erg veel paarden.

Reageer

