Op vakantie 8

Beilen, of berust deze plaats op een spelfout? Geen limerick nu, het rijmwoord ligt te zeer voor de hand. Dit is een keurige plaats, nee werkelijk. Ook de eenvoudige huizen zien er proper uit en zitten fris in de verf, en omdat hier volop ruimte is hebben ze vaak een aardig tuintje. En dan de hele schakering van de iets grotere doorzonwoningen met een extra daklijst, de vrijstaande huizen uit de dertiger jaren, de aspirant-villaatjes, de notarissen- en artsenwoningen van 1900 en de bijna-gated community van naar ik aanneem de DOMO-elite, die zich met haar moedermelkpoeder verrijkt aan miljoenen Chinese babies. Ja ik ken ze, deze huizen, tenminste die van 1800 tot 1995. Ik weet precies wat voor koekjes de bewoners bij de koffie presenteren, en in wat voor trommeltje die bewaard worden. En ik zie de NCRV-Omroepgids liggen onder het glas van het salontafeltje, of de AVRO-Bode in het wandmeubel. Ik kreeg het ineens zo benauwd in Beilen. Ik ken Nederland te goed. Duitsland doet er niet toe voor mij, en mede daarom is het zo comfortabel.

Assen heeft een aardig centrum, waarvan het middelpunt wordt gevormd door een groep Oudhollandse gebouwen. Een samenballing van Hollandse macht die haast koloniaal aandoet. Natuurlijk wilde men vanuit Den Haag en Amsterdam de boel hier goed onder contrôle houden; tenslotte leverde dit wingewest de onmisbare turf, die Holland warm hield. Stadhouder Willem V heeft hier in 1791 lekker gedikkedakt; was dat in het Drostenhuis?
De moderne voorzieningen lijken heel behoorlijk. Deventer koek is er ook te krijgen; opdracht vervuld. Het zou hier uit te houden zijn, als je af en toe eens naar Groningen ging om een boek te ruilen of een stuk muziek te horen.

Elim. Behalve uit de Schrift (Exodus 15:27; Numeri 33:9) is het gehucht Elim vooral bekend uit Rosenbooms Publieke Werken. Natuurlijk moest ik zien ‘of het echt zo erg was’. Welnu, het was erg, maar anders erg. De Wikipedia-pagina van het dorp is wat pissig over de roman. Geen gelijkenis met werkelijke toestanden enzo. Inderdaad, de roman is fictie en speelt zich ruim een eeuw eerder af, toen er nog turf te steken viel. Behalve ik was er geen spoor van Rosenboom-toerisme te zien. Een Duits nummerbord baart hier nog opzien.
Het echte Elim is gewoon een keurig klein dorp, waar niets te doen is. Twee gebouwen die ouder zijn dan 1920. Er zijn twee struise kerken; eventuele schuurgemeentes bleven onzichtbaar. Elim schijnt lang geleden een rol te hebben gespeeld bij de verbreiding van de zeer Nederlandse Gemeente des Heeren. Nu is er een supermarkt en zelfs een Beauty and Nail Studio. Van al dat turfsteken krijg je kloofjes; dat spreekt.

4 reacties

Opgeslagen onder Nederland, Onzin, Persoonlijk

4 Reacties op “Op vakantie 8

  1. Trijntje

    Ben je ook in het Drents Museum in Assen geweest? Ik vind de nieuwe aanbouw er erg mooi.
    Mijn vader is in Assen opgegroeid, dat schept een band met zo’n plaats.
    In Beilen is de fietsenmaker bij het station mij en mijn dochters een aantal jaren geleden zeer ter wille geweest, spoedreparatie toen we er op fietsvakantie waren.

  2. Ik weet niet of het Drostenhuis voldoende ruimte bood voor alle dikkedakkers bij elkaar. Mogelijk vond de eenvoudige doch voedzame maaltijd ook wel plaats in de kerk, die tevens als Statenzaal fungeerde en nu deel uitmaakt van het Drents Museum.

  3. @Trijntje: Nee, ik ben niet in het museum geweest. Toen ik ervoor stond was het al bijna sluitingstijd. Een reden om nog eens terug te komen begrijp ik.

  4. Trijntje

    In de nieuwe aanbouw zijn wisseltentoonstellingen; ik ben er bij twee geweest die allebei de moeite waard waren. De vaste collectie, daar kan ik minder over zeggen. Ik heb die deels wel eens gezien, jaren geleden, en we hebben toen vooral het meisje van Yde gezocht en bekeken, was voor ons als gezin toen boeiend om juist dat op te zoeken.
    De nieuwe aanbouw is heel geschikt voor wisseltentoonstellingen, of je erheen gaat hangt natuurlijk ervan af of het onderwerp je interesseert.

Reageer

