Op vakantie 4 – Veenhuizen, Appelscha

Tweede tochtje: Hooghalen – Bovensmilde – Fochteloërveen – Bankenbosch – Veenhuizen – Brunstingerplas – Appelscha – Smilde – Hooghalen
IF HuisjeAan de andere kant van Hooghalen zijn meer sporen van vroegere armoede te zien. Het landschap was echter niet zo karig als ik had gevreesd. Overal toch bospercelen en bosschages; je kunt hier best een jeugd doorbrengen.

.
PatatIjs Nattigheid2Het Fochteloërveen is een vervallen stuk hoogveen, dat men probeert te bewaren en te herstellen, maar het is niet erg groot en er wordt aan geknabbeld. Door defensie, die een aangrenzend stuk land in gebruik neemt voor ik weet niet wat, door de toeristen, van wie ik er ook een van was, en ja, ook door Natuurbeheer of hoe het heet, dat enerzijds het landschap redt, maar het ook vertrut. Op de eerste Pinksterdag maakten veel mensen tochtjes, en het was geen bijster mooi weer; op mooie zomerdagen zal het hier nog drukker zijn. Over het pad noord-zuid door het veen kunnen ook auto’s rijden en die doen dat ook, evenals motorfietsen. Als beschermde broedvogel kom je daar niet echt tot rust. Je kunt er ook patat en ijs krijgen, maar in mijn hoofd begon de naam Appelscha steeds meer op appeltaart te lijken, dus beter maar even wachten met consumeren.

.

Veenhuizen1 Veenhuizen2 Vdeenhuizen3

.

.

.

.

Het Bankenbos beviel mij: groots, donker, onheilspellend en niet aangeharkt. In het holst van het woud is een gevangenis, dus je kunt er nog gevaarlijke ontsnapte boeven tegenkomen. Veenhuizen is een geval apart. Hier woonden vroeger bedelaars, landlopers, asocialen en delinquenten, maar natuurlijk niet zo veel; daarvoor is het complex te klein. De meesten zullen wel naar Harderwijk zijn doorgesluisd om met hulp van jenever geronseld te worden voor de dienst in Indië. Tegenwoordig wonen de asocialen gewoon in de stad. De oude gebouwen in Veenhuizen met hun stevige, maar sombere Rijksarchitectuur staan er nog. Eén is er nog als gevangenis in gebruik. De rest is museum of heeft een andere bestemming gekregen. Opvallend was een heel grote hervormde kerk uit 1826, een mooi gebouw, en een nog grotere, maar lelijke katholieke van 1893. De bedoeling zal zijn geweest dat de asocialen van regelmatige kerkgang zouden opknappen. Of dat gelukt is weet ik niet; de Wikipedia-bladzijde rept van vloeken en onzedelijk gedrag en dat ligt ook voor de hand. In ieder geval hadden ze zo eens per week een uitstapje.

.

HollandsHuisjeIn het veen of kort daarvoor moet ik de Friese grens over zijn gegaan. Dat was te merken aan de Friese vlaggen en aan een zekere Hollandsheid in de architectuur. Aardig was een huis dat een verkleinde uitvoering was van een landhuis aan Amstel of Vecht. Ik heb me in Friesland maar wat gedeisd gehouden; voor je het weet word je bij Dokkum vermoord en als stoffelijk overschot naar Midden-Hessen teruggestuurd.
En jawel hoor: kort voor Appelscha een theetuin met appeltaart.
Ik heb meer waardering gekregen voor de vele kanalen en vaarten die dit gebied rijk is. Vroeger dacht ik altijd dat die saai zouden zijn, maar dat is niet zo. Die dorpen met lintbebouwing zijn best aardig.

7 reacties

Opgeslagen onder Fietsen, Nederland

7 Reacties op “Op vakantie 4 – Veenhuizen, Appelscha

  1. En met dat laatste ben ik het gloepens eens. Voor de ultieme kanaal-ervaring een volgende keer maar eens naar Pekela, Wildervank of Kiel-Windeweer!

  2. Een van mijn voorvaderen heeft een half jaar in Veenhuizen gezeten en is daar toen overleden.

    Heb je toevallig in de Posthoorn appelgebak genuttigd?

  3. @groninganus: Is genoteerd!
    @Ximaar: Nee, dat was in de theetuin Thala.
    Overleden, ten gevolge van de behandeling daar?

  4. Daar ben ik een paar keer geweest, Veenhuizen en Bankenbos waren excursies in het studieprogramma penitentiair recht. Het was er altijd onnatuurlijk rustig en vooral heel heel ver weg.

  5. Trijntje

    Over Veenhuizen: heb je het Pauperparadijs gelezen?

  6. @Trijntje: Nee, dat kende ik niet. Dankjewel voor de tip.

  7. @Emigrant: Hij was als dronkaard opgepakt, maar had toen waarschijnlijk al iets wat hem een halfjaar later fataal werd. Het was in 1860 en omdat ik de stamboom heb onderzocht heb zelfs politiedocumenten gevonden, maar daar stond bitter weinig in. Wel opvallend was dat er 2 overlijdensactes gemaakt zijn, een in Veenhuizen en 1 in Zaandijk waar hij officieel nog woonde.

Reageer

