Op vakantie 1

Killer karaoke

Ik zag op het journaal hoe een slecht Nederlands sprekende politica zich opwond over een TV-programma, waarin een zangeresje in een bak met water moest doorzingen terwijl daarin kronkelende slangen werden neergelaten. Dat lukte het arme kind niet, ze zette het op een schreeuwen. Slangen hebben geen stem; daarom trad de politica als zodanig op. Tot mijn verbazing was de eerste vraag die bij dit programma opkwam: is dat niet erg voor de slangen? Nou, dat viel wel mee, verklaarde de zuil, want het water was niet zo erg koud! Enig mededogen was er ook met het meisje: de suggestie was dat zij misschien niet helemaal vrijwillig had meegedaan. Met het publiek in de zaal en de televisiekijkers was er geen erbarmen.

Hoe hoort het eigenlijk? Dit soort dingen zou niet gedaan moeten worden. En wie maakt dat uit? Een gevoel voor burgerlijke of eventueel aristocratische waarden, in omgevingen waar die nog de toon aangeven. Zoiets doe je niet. Bad taste. Of  een dominee of pastoor. Maar zowel waarden als geestelijken zijn allang uit het gezicht verdwenen. We zullen er dus mee moeten leren leven: alles moet omdat het kan. Maar dank zij kabel en Internet is gelukkig haast niemand meer op Nederlandse media aangewezen. Blijft mijn bevreemding: in Nederland is men eerst begaan met de slangen, dan eventueel een beetje met het zangeresje en helemaal niet met het publiek. Dat is echt exotisch.

Mijn persoonlijke volgorde zou zijn: eerst begaan zijn met het publiek. Voorzover het dit zelf heeft gewild moet het tegen zich zelf beschermd worden. Vervolgens met het zangeresje. Kind, ga een cursus volgen of zo; je kan vast wel iets! En dan pas met de slangen. De programmamakers een tijdje—nee, niet te lang natuurlijk—met het hoofd naar beneden in die bak. Is niet erg koud. Ik wed dat zij ook niet kunnen zingen. Zouden zij soms tot dezelfde groep behoren waaruit het Koningslied voortkwam? Vreemd genoeg werd deze op verschillende plaatsen ‘elite’ genoemd.

In Duitsland heb je ook dit soort dingen, Big Brother, Jungle Camp enz. maar je hoeft ze niet te zien, want ze komen niet op het journaal. De grote bezorgdheid voor dieren schijnt iets Nederlands te zijn. Geworden te zijn; uit mijn Nederlandse jeugd ken ik het niet. Of zou het een late doorwerking en uitvergroting zijn van Dik Trom? Daarin werd, als ik mij wel herinner, reeds afkeurend geoordeeld over het leeghalen van vogelnestjes door kwajongens.

8 reacties

Opgeslagen onder De mens, Dieren, Nederland, Persoonlijk

8 Reacties op “Op vakantie 1

  1. Bob

    Nou, eerlijk gezegd vind ik dat wel een goede reaktie. De slangen zijn de enigen die geen keuze hebben in de zaak. Voor alle andere betrokkenen geldt: eigen schuld.

    (Ik heb aankondigingen gezien voor exact hetzelfde programma in Duitsland.)

  2. Trijntje

    Tja, waar die aandacht voor het dierenwelzijn vandaan komt?
    Voor een deel is die er al een tijdje: scharreleieren bestaan al jaren.
    Maar de laatste tijd gaat het veel verder. Die scharreleieren, dat was in mijn ogen goed, om de aandacht te vestigen op hoe er zoveel eieren in korte tijd ‘geproduceerd’ konden worden.
    Maar nu: de Partij voor de Dieren heeft een sentiment weten aan te boren waarbij dieren haast belangrijker lijken te zijn dan mensen. Misschien wel vanuit de gedachte die Bob noemt: dieren hebben geen keuze.

  3. Ik vind die slangenbak eigenlijk wel iets voor het Eurovisie Song festival.:-)

  4. Ik heb het niet gezien, omdat ik de keuze heb om iets niet te kijken of om iets door te spoelen. Als ik het had geweten dan had ik niet gekeken en als het toevallig op mijn pad was gekomen dan had ik het doorgespoeld.

    Het 8 uur journaal kijk ik al jaren niet meer. Ik vind dat het meest zeurderige journaal. Dan lees ik liever teletext. Al die vragen als ‘wat ging er door u heen’ maken me een beetje misselijk.

    Die dierengekte komt volgens mij uit GB-zuid. Daar is het al veel langer zo. Ik weet er niet van dat zij ooit paardenvlees wilden eten. In NL krijgt het niet eens zoveel gevolg, de partij voor de dieren komt na jaren niet hoger dan 2 of 3 zetels. Zo’n ouderenpartij draaft daar moeiteloos voorbij. Ik vind dergelijke partijen onjuist. Partijen zouden voor iedereen, paard, slang, bij, oudere, jongere en planten moeten zijn, waarbij de afweging tussen de belangen van die groepjes intern moet worden gemaakt en politiek niet zo vrijblijvend is.

  5. Als je mensen beter maakt, bijv. door RTL, SBS en consorten af te schaffen, doen ze vanzelf niet zo gek tegen slangen. De overheid zou de import van slangen kunnen verbieden. (En dan het verbod ook naleven natuurlijk, wat in Nederland wel weer erg moeilijk zal zijn.)

    Nee, Ximaar, het journaal hoef je natuurljk ook niet te zien. Maar het is toch een begrijpelijk verlangen om eens per dag een nieuwsoverzicht tot je te nemen. Gelukkig zijn er ook de radio en de BBC. In Nederland bekijk ik veel slechtere TV-programma’s dan thuis, gewoon uit nieuwsgierigheid.

    Kunnen slangen kiezen, hebben slangen een vrije wil? Indien ja gebruiken ze deze om ons te bijten en tot zonde te verleiden, resp. practical jokes met ons uit te halen.

    Ik zag hier in Drente een kippenbedrijf. Drie enorme hangars, met daarbuiten een heel stel bruine kippen aan de ene kant en witte aan de andere kant (Apartheid muss sein.) Deze dieren waren lekker aan het scharrelen, op een zéér ruim terrein. Sterker nog, ze hadden ook toegang tot een aangrenzend stuk grasland, maar daar gingen ze niet op. Misschien houden kippen daar niet van. Lekker gezellig bij elkaar; zie je wel, ze willen het toch zelf. Te vrezen is echter dat die enorme gebouwen gestapelde rekken vol zitkippen bevatten.

    Bij de bij heeft de mensch een kans tegelijkertijd iets voor dieren én voor zich zelf te doen. Als de bijen allemaal doodgaan gaan wij kort daarna ook dood. (Latere onderzoekers zullen ons uitsterven niet begrijpen. Zij zullen denken dat het werd veroorzaakt door een meteorietinslag.)

  6. Ja bah wat een wansmaak, zo’n programma. Vogelnestjes uithalen daarentegen dat doet echt niemand meer tegenwoordig. De kwajongens wonen allemaal in de grote stad.

  7. Platvloersheid kent geen grenzen. Is over komen waaien uit Japan, waar dit al decennia lang zorgt voor grootse kijkcijfers. En zoals sommigen consequent omhoog kijken in de hoop op en het verlangen naar zegen en vergeving, dit soort tv-makers kijkt alleen naar kijkcijfers. De nieuwe heiligen. Maar je zou ze een tijdje opsluiten in een Siberische koelcel. Maar hoe was het ook al weer? Een juiste opvoeding gecombineerd met een beetje opleiding maakt vanzelf dat mensen andere dingen gaan doen.

  8. Als dat zou kunnen …

Reageer

