Deventer koek

Binnenkort ga ik een hele week naar Nederland. Kijken of ik dat land ook langer dan een weekend verdraag, en om Deventer Koek te zoeken. Al jaren probeer ik het te kopen. Als je in Duitsland woont wil je wel eens iets Nederlands meenemen voor vrienden hier. Met haringen ben ik nooit gaan zeulen, maar wel met Haagse Hopjes, ontbijtkoek, kruidkoek, Wilhelmina pepermunten, pindakaas, stroopwafels, kletskoppen, speculaas, taai-taai, banketstaven en –kransen, en boerenkaas, veel boerenkaas. Nee, geen drop, want anders dan vele mensen denken kun je dat hier ook krijgen.

Maar Deventer koek vind ik nooit ergens. De delicatessenwinkels zijn al lang opgeheven en supermarkten verkopen het niet. Een gemiste kans voor de firma Bussink, of misschien gaan zij er gewoon van uit dat er toch niet genoeg D.K. is voor de hele wereld?

Nog afgezien van de stank in de auto, Duitsers vind ik onze haringen niet waard. Hebt u wel eens haringen nach Hausfrauenart gegeten? Of Bismarckhering? Dat is pure dierenmishandeling.

Stroopwafels worden hier vaak niet zo gewaardeerd. Ik vind ze zelf ook niet zo lekker, maar als bezitter van Nederlandse genen heb ik soms aanvallen van schier ongeneeslijke stroopwafelzucht.

Ik vermoed dat Deventer koek hier wel gewaardeerd zou worden. Veel van het bovengenoemde snoepgoed is een beetje plat; Deventer koek is nobel en heeft diepgang. Als ik het mij goed herinner tenminste; ik heb het spul al minstens vijftien jaar niet gezien.

10 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Eten, Nederland, Onzin

10 Reacties op “Deventer koek

  1. Daarbij is Deventer een leuke stad om te bezoeken.

  2. Trijntje

    In Deventer is Deventerkoek wel te koop, als ik me goed herinner, in een winkeltje waar je ook thee kunt drinken geserveerd met enkele varianten ervan.

  3. Ik ken de naam maar weet eigenlijk niet wat Deventer koek is. Drop is altijd leuk als experiment op buitenlanders, op Amerikanen bijvoorbeeld.

  4. In elke streek van ons land kent men wel zo de eigen voedsel/ of snoepgeneugten. Op mijn vele trips door het mooie land wat Nederland toch is, heb ik er veel van genoten. Vaak was ik wel zo brutaal om bij de koffie op voorhand te vragen om de echte lokale lekkernij. Verzot geraakt op Groninger Kauke, of de harde worsten die daar vandaan komen, het Friese Sukerbroat, de Amsterdamse Tom Puce, de Bossche Bol, en zeker ook de Deventer koek. Wat ik ook lekker vond was de in de Zwolse regio zo populaire Krentenwegge, een soort grof krentbrood. Allemaal zalig spul en in Duitsland idd niet te koop. Maar daar hebben ze weer Rosinenschnecken, Stuten, bauernbrote, de bekende brooodjes en de heerlijkste chocoladesoorten. Wat is het mooi om een Europa te hebben, waar juist de regionale verschillen nog zo groot zijn. Maar hopen dat we dit overeind kunnen houden en we niet zo nodig overal ineens aan de Orientaalse gerechten moeten of aan de Donner Kebab. Komt mij al veel te vaak voor in de meeste winkelcentra..

  5. Ja, als het kalifaat eenmaal gevestigd is, dan krijg jij nooit meer een koekje, Leo.

  6. Ik moet er niet aan denken…..brrr…altijd Turks fruit en zo…

  7. Ook toevallig. Ik kom net terug uit Nederland met twee doosjes Deventer Koek, aangeschaft bij de Spar in Luttenberg of daar ergens, klein winkeltje. De bijtjes met roomboter die ik mijn vriendinnen voorzette (resp. Belgische en Canadese) vielen zeer in de smaak. De drop daarentegen niet. Als voormalig Deventerse (oa) deel ik je waardering. Trouwens ook de stroopwafelzucht is me niet onbekend. Smakelijk logje.

  8. Bob

    Ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels en speculaas heb ik hier ondertussen ook gevonden in de Duitse winkels.

    Waarom is eigenlijk ein Winkel een HOEK en een winkel ein Laden?

  9. Ik weet het niet Bob, misschien omdat de winkel oorspronkelijk op de hoek was?

Reageer

